Wymiana Oleju

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Osobiście dziwi mnie to, jak bardzo niejasny i nieuregulowany jest problem serwisu olejowego w VAG-u. W każdym serwisie inna propozycja i inna "filozofia" do zastosowanej normy oleju. Problem dotyczy zwłaszcza silników 1.4 i 2.0 TSI ponieważ pierwotnie zostały one skonstruowane pod parametry oleju o lepkości 5w30, a później zostały niby przystosowane do oleju o lepkości 0w20. Napisałem "niby", bo zmian konstrukcyjnych nie widać, więc producent najprawdopodobniej wykonał testy i zaaprobował nową normę, która pozytywnie wpływa na spełnianie najnowszych norm jakości spalin. Natomiast silnik 1,5 TSI jest od początku skonstruowany pod lepkość 0w20 i tutaj nie powinno być wątpliwości, choć również dopuszcza się lepkość 5w30.
Chciałbym jednak podkreślić, że oleje zgodne z normą 508.00 (0w20) to jedne z najbardziej zaawansowanych produktów wśród tzw. olejów cywilnych, czyli poza olejami używanymi w sporcie. Błędnym jest myślenie, że to oleje jak rzadkie jak woda i służące tylko ekologii. Są skomponowane na najlepszych bazach i dodatkach, tak więc każdy olej 0w20 (0w16) będzie "lepszy" pod względem parametrów i tym samym droższy. Ale może być stosowany tylko w odpowiednim silniku. Nie da się stworzyć oleju 0w20 (0w16, 0w30) w oparciu o byle jakie komponenty. Nie należy więc bać się takich olejów i wszędzie widzieć teorie spiskowe producenta i serwisu, ale to niedoinformowanie jest naganne. Gdybym miał w Atece silnik 1,5 TSI na pewno wymieniając sam i w serwisie wybierałbym olej 0w20, ale w przypadku 2.0 TSI nie wiem, bo brak rzetelnych informacji.


...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Sponsor

Re: Wymiana Oleju

Sponsor


Kuchar
Posty: 673
Rejestracja: 24 cze 2019, 23:55
Samochód: inne
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Kuchar »

Też będę się wybierał moim 2.0TDI na pierwszą wymianę oleju, na ten pierwszy raz zdecydowałem się na oryginalny VW, można kupić w znacznie przystępniejszych cenach poza serwisem, a w serwisie nie powinni mieć żadnego "ale" przy czym jak będzie - zobaczymy. :D

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Kuchar pisze:
07 sty 2020, 0:42
Też będę się wybierał moim 2.0TDI na pierwszą wymianę oleju, na ten pierwszy raz zdecydowałem się na oryginalny VW, można kupić w znacznie przystępniejszych cenach poza serwisem, a w serwisie nie powinni mieć żadnego "ale" przy czym jak będzie - zobaczymy. :D
I nie będą mieli, bo w przypadku TDI jest wyraźny wymóg na normę 504.00/507.00. i jest wklejka z taką informacją pod maską. A co do własnych materiałów to też nie ma żadnego "ale", bo tak stanowią przepisy. Na dobrą sprawę przeglądy w czasie gwarancji można robić nawet w niezależnych serwisach, byle by takowy posiadał certyfikat na takie usługi, co łączy się z posiadaniem dostępu do bazy danych aut sprzedanych i wprowadzonych do systemu.

P.S. Olej kup z pewnego źródła, bo ten serwisowy też podrabiają. Widziałem taki na półce w sklepie z częściami...Właściciel był szczerze zdziwiony...litrowe opakowanie było oryginalne, a bańka 5l podróba.
Ostatnio zmieniony 07 sty 2020, 1:42 przez sailor 88, łącznie zmieniany 1 raz.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Kuchar
Posty: 673
Rejestracja: 24 cze 2019, 23:55
Samochód: inne
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Kuchar »

sailor 88 pisze:
07 sty 2020, 1:10
Kuchar pisze:
07 sty 2020, 0:42
Też będę się wybierał moim 2.0TDI na pierwszą wymianę oleju, na ten pierwszy raz zdecydowałem się na oryginalny VW, można kupić w znacznie przystępniejszych cenach poza serwisem, a w serwisie nie powinni mieć żadnego "ale" przy czym jak będzie - zobaczymy. :D
I nie będą mieli, bo w przypadku TDI jest wyraźny wymóg na normę 504.00/507.00. i jest wklejka z taką informacją pod maską.
Faktycznie przypomniało mi się o tej wklejce, aż z ciekawości jutro zajrzę zobaczyć co tam jest napisane :)

ryba
Posty: 14
Rejestracja: 06 lut 2019, 9:15
Lokalizacja: Zielona Góra
Samochód: Seat Ateca Fr 2.0 tsi 190 km 4x4 dsg
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana Oleju

Post autor: ryba »

sailor 88 pisze:
06 sty 2020, 23:49
Osobiście dziwi mnie to, jak bardzo niejasny i nieuregulowany jest problem serwisu olejowego w VAG-u. W każdym serwisie inna propozycja i inna "filozofia" do zastosowanej normy oleju. Problem dotyczy zwłaszcza silników 1.4 i 2.0 TSI ponieważ pierwotnie zostały one skonstruowane pod parametry oleju o lepkości 5w30, a później zostały niby przystosowane do oleju o lepkości 0w20. Napisałem "niby", bo zmian konstrukcyjnych nie widać, więc producent najprawdopodobniej wykonał testy i zaaprobował nową normę, która pozytywnie wpływa na spełnianie najnowszych norm jakości spalin. Natomiast silnik 1,5 TSI jest od początku
skonstruowany pod lepkość 0w20 i tutaj nie powinno być wątpliwości, choć również dopuszcza się lepkość 5w30.
Chciałbym jednak podkreślić, że oleje zgodne z normą 508.00 (0w20) to jedne z najbardziej zaawansowanych produktów wśród tzw. olejów cywilnych, czyli poza olejami używanymi w sporcie. Błędnym jest myślenie, że to oleje jak rzadkie jak woda i służące tylko ekologii. Są skomponowane na najlepszych bazach i dodatkach, tak więc każdy olej 0w20 (0w16) będzie "lepszy" pod względem parametrów i tym samym droższy. Ale może być stosowany tylko w odpowiednim silniku. Nie da się stworzyć oleju 0w20 (0w16, 0w30) w oparciu o byle jakie komponenty. Nie należy więc bać się takich olejów i wszędzie widzieć teorie spiskowe producenta i serwisu, ale to niedoinformowanie jest naganne. Gdybym miał w Atece silnik 1,5 TSI na pewno wymieniając sam i w serwisie wybierałbym olej 0w20, ale w przypadku 2.0 TSI nie wiem, bo brak rzetelnych informacji.
A co z przejściem z 5W/30 na 0W/20
Nie będzie będzie to problem że auto jeździło pierwotnie na 5W/30?

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

ryba pisze:
07 sty 2020, 8:47
A co z przejściem z 5W/30 na 0W/20
Nie będzie będzie to problem że auto jeździło pierwotnie na 5W/30?
Nie, silnik nie przyzwyczaja się do oleju. Możesz nawet spodziewać się poprawy w zakresie ekonomiki spalania i emisji spalin.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Dudzik
Posty: 11
Rejestracja: 01 gru 2019, 21:12
Samochód: Ateca FR 2.0 TSI, DCC, Webasto
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Dudzik »

Wygląda zatem na to że trochę skazany jestem na to co serwis powie, zapytam ich jak to wygląda i dam znać. Natomiast wobec zaistniałej sytuacji nasuwa się pytanie który olej 508(0w20) jest mimo wszystko najzdrowszy dla silnika. Znalazłem takie oto porównanie olejów spełniających normę 508: https://www.ato24.de/en/blog/comparison ... ngine-oils
Natomiast mi te wartości jest ciężko porównać i wyciągnąć wnioski i tu ukłony w kierunku sailora 88 albo kogoś kto jest w temacie. Zatem jak już 508 to który?

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Dudzik pisze:
07 sty 2020, 14:21
Wygląda zatem na to że trochę skazany jestem na to co serwis powie, zapytam ich jak to wygląda i dam znać. Natomiast wobec zaistniałej sytuacji nasuwa się pytanie który olej 508(0w20) jest mimo wszystko najzdrowszy dla silnika. Znalazłem takie oto porównanie olejów spełniających normę 508: https://www.ato24.de/en/blog/comparison ... ngine-oils
Natomiast mi te wartości jest ciężko porównać i wyciągnąć wnioski i tu ukłony w kierunku sailora 88 albo kogoś kto jest w temacie. Zatem jak już 508 to który?
Norma 508.00/509.00 to jest baaaardzo wyśrubowana norma. Aby "stworzyć" taki olej muszą zostać użyte najwyższej jakości bazy syntetyczne i dodatki uszlachetniające. Bez wysokoprocentowego udziału baz syntetycznych (PAO/Estry 80-90%) nie da się uzyskać wymaganych parametrów, w przeciwieństwie do niższych norm, gdzie określone parametry otrzymuje się za pomocą dodatków, a baz syntetycznych jest mniej (30-50%), albo ich wcale nie ma (bazy hydrokrakowane, albo z gazu ziemnego-GTL), a wszystko zależy od ceny. Chyba że, sięgniemy po oleje z wyższej półki (drogie, powyżej 200PLN za 5 litrów), gdzie producent deklaruje użycie baz syntetycznych i potwierdzają to niezależne analizy, bo napis na butelce>Full Synthetic< w Polsce do niczego producenta nie zobowiązuje.
Różnica jest taka, że oleje z jak największym udziałem baz syntetycznych są bardzo stabilne i trwałe, bo baza tak na prawdę nie ulega degradacji, w przeciwieństwie do dodatków, które się zużywają, utleniają itd. Nie znaczy to jednak, że to oleje złe, ale szybciej się poddają i degradują, więc przy wymianie co 15 tyś. dają radę, chyba, że warunki pracy ciężkie, wtedy przy przebiegu 10-12 tyś. olej się "kończy". Ale znów to nie znaczy, że silnik się zatrze, ale ochrona osłabnie, zużycie par trących wzrośnie i zaczną się odkładać depozyty. Wymiany w systemie LL (co 30 tyś.) wymagają bardzo dobrych olejów i są dopuszczalne przy odpowiednich warunkach pracy silnika np. jazda w trasie, bo zalecenia producenta to czysty marketing (okres gwarancyjny przeżyje). Wracając do pytania, wszystkie oleje z normą 508 są bardzo zbliżone (wręcz można losować), więc każdy będzie odpowiedni. Mało jest jeszcze niezależnych analiz fizyko-chemicznych, bo to stosunkowo nowa norma, więc trudno zweryfikować to, co podaje producent w karcie charakterystyki z rzeczywistością, ale na podstawie danych fabrycznych z powyższego testu i analizy najważniejszych parametrów ja obstawiłbym tak:
1.RAVENOL VSE 0W-20
2.Fuchs TITAN GT1 Longife IV 0W-20
3.Motul SAE 0W-20
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Dudzik
Posty: 11
Rejestracja: 01 gru 2019, 21:12
Samochód: Ateca FR 2.0 TSI, DCC, Webasto
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Dudzik »

Dzięki wielkie sailor 88! Dało mi też do myślenia to co pisałeś odnośnie tego że ważne jaki olej miał na myśli konstruktor danego silnika. Poszukałem więc trochę informacji na ten temat. 2.0 TSI w atece to ea888 gen 3b stworzone w Audi. Tutaj można zobaczyć oryginalną informację prasową jak Audi wprowadzało te silniki na rynek: https://www.autoblog.com/2015/05/07/aud ... -official/. I już w tej notce (z 2015) można znaleźć informację o oleju 0w20. Wygląda zatem na to że ten silnik (gen 3b) od początku zaprojektowany był z myślą o takim oleju. To oczywiście nie oznacza że jest to najlepszy olej pod względem długowieczności dla tego silnika, jednak niezaprzeczalnie już na etapie jego konstruowania miał na takim oleju pracować.
Jednocześnie muszę przyznać że te wszystkie wysiłki w celu ograniczenia spalania jednak coś dały w tym silniku. Przesiadłem się z 1.4 TSI w Altei XL (125km) która przy moich trasach i jeździe paliła średnio 8.6 (głównie Wrocław i AOW). Ateca 2.0 (190km) z pierwszych 1500km ma średnią 9.2 na w zasadzie takich samych trasach. Niech by nawet było 10 - to jest tylko 1-1,5l więcej za 65km więcej, 4x4 i wyższą budę. Jak dla mnie to wynik rewelacyjny.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Dudzik pisze:
07 sty 2020, 23:16
Jednocześnie muszę przyznać że te wszystkie wysiłki w celu ograniczenia spalania jednak coś dały w tym silniku. Przesiadłem się z 1.4 TSI w Altei XL (125km) która przy moich trasach i jeździe paliła średnio 8.6 (głównie Wrocław i AOW). Ateca 2.0 (190km) z pierwszych 1500km ma średnią 9.2 na w zasadzie takich samych trasach. Niech by nawet było 10 - to jest tylko 1-1,5l więcej za 65km więcej, 4x4 i wyższą budę. Jak dla mnie to wynik rewelacyjny.
Bo tak właśnie Audi przedstawia zalety nowego silnika EA888 Gen.3B – pojemność 2.0, moc jak w starszym 1.8, zużycie paliwa jak w 1.4. ;)
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

ODPOWIEDZ