Wymiana Oleju

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1379
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 86 razy
Otrzymał podziękowań: 386 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Bardzo ciężko odpowiedzieć w kilu słowach i jednoznacznie zarazem, ponieważ opierając się wyłącznie na parametrach z opakowania mało wiemy na temat pozostałych parametrów produktu, a jest ich sporo i są dużo ważniejsze niż lepkość. Dlatego idąc na skróty warto bezwzględnie kierować się normą zalecaną przez producenta, dopiero później w miarę chęci i możliwości popartych znajomością tematu brać pod uwagę pozostałe parametry. Tak naprawdę kluczowym parametrem istotnym z punktu widzenia pary trącej (ślizgowej) jest lepkość HTHS (lepkość dynamiczna), mierzona w milipascalach na sekundę (mPa*s) przy 150°C przy wysokim ścinaniu, opisująca zachowanie środka smarnego na ścianie cylindra, na łożysku korbowodu lub na łożysku wału korbowego i to jest właśnie czynnik konstrukcyjnie najważniejszy dla danego silnika, ściśle powiązany z normą. Reszta też ważna, ale tutaj kombinacji jest tak wiele, że trzeba dużo zaangażowania i wiedzy trybologicznej i reologicznej. Wracając do konkretów...oleje 0w30 i 5w30 będą zachowywać się podobnie i będą podobnie stabilne, dopiero oleje 0w40 są bardziej zagrożone utratą właściwości pod wpływem temperatury i procesu starzenia, z tym, że nie można generalizować. Dwa oleje o lepkości 0w40 mogą być zupełnie różnie zbudowane, jeden będzie oparty o doskonałe syntetyczne bazy, a drugi osiągnie zadane właściwości dzięki wiskozatorom, czyli specjalnym dodatkom lepkościowym, które zdegradują się szybko w przeciwieństwie do baz, które są trwałe. I stąd zasada nie przeciągać interwałów wymiany...Natomiast problem nagarów dotyczy przede wszystkim silników z wtryskiem bezpośrednim np. TSI i tu warto wziąć pod uwagę parametr NOACK, czyli odparowalność oleju (im mniejsza liczba tym lepiej), dlatego osobiście stosuję Rawenol VMP 5w30 (NOACK 6), gdzie norma dopuszcza do 13. Jak widać to nie są proste tematy, badania dowodzą, że oleje niskolepkościowe (0w20, 0w16) lepiej odbierają ciepło z węzłów tarcia i bilans cieplny silnika okazuje się być lepszym, niż na olejach bardziej lepkich, ale pod warunkiem, że silnik jest konstrukcyjnie do tego przystosowany, czyli magistrala olejowa o odpowiednim przekroju kanałów i pompa oleju o zmiennym wydatku, jak to jest w 1,5TSI. W/g mojej oceny najlepsze parametry dla Twojego silnika ma wspomniany Ravenol VMP, Ravenol VSW (na nowszym pakiecie dodatków, ale NOACK wyższy), w drugiej kolejności VAG OE 0w30, Mobil 1 ESP 5W-30, itd.
Jeżeli chodzi o płukanki, to ja u siebie stosuje zapobiegawczo płukankę postojową przed każdą wymianą oleju, ma za zadanie ułatwić spłynięcie zużytego oleju i zmyć zanieczyszczenia ze ścian wewnętrznych silnika i magistrali olejowej. Polecam tylko płukanki estrowe z detergentami, bo te tańsze to po prostu nafta i inne rozpuszczalniki. Ale tam gdzie zbiera się nagar, czyli kolektor dolotowy, trzonki zaworów i tak płukanki nie docierają.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowania (w sumie 2):
Misiek (17 sie 2022, 0:55) • marcin89 (17 sie 2022, 10:46)
Ocena: 10.53%


...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Sponsor

Re: Wymiana Oleju

Sponsor


Awatar użytkownika
Endrju
Moderator
Posty: 3727
Rejestracja: 11 maja 2017, 0:50
Lokalizacja: Świdwin
Samochód: Seat Ateca FL 1.5 TSI 150KM
Podziękował: 89 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Endrju »

Potwierdzam , za namową Sailora a raczej jego tłumaczeniem w poprzednim aucie jeździłem na Ravenolu i byłem mega zadowolony. Może i nie jest najtańszy ale za to dobry jakościowo produkt.
Jest- Seat Ateca FL 1.5 TSI ACT DSG7 150KM Xperience
Był - Seat Ateca 1.4 TSI ACT DSG7 150KM Xcellence
Obrazek

Barton
Posty: 131
Rejestracja: 11 lip 2018, 7:18
Samochód: Ateca FR 1.4 4Drive DSG
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Barton »

Endrju pisze:
16 sie 2022, 12:26
Za utylizację pewnie płacą wszyscy, tylko w jednym ASO pewnie wrzucone w koszt wymiany a w innym rozbite na robocizna i utylizacja. Przecież to normalne że firma musi go oddać do utylizacji i zapłacić za to a płatnikiem tego zabiegu jest oczywiście klient.
Wcześniej nie było takiej opłaty, wprowadzili ją niedawno i pewnie nazwali to tak, żeby klient się nie awanturował.
Może zwiększyła się liczba osób z własnymi częściami?
Za ten post autor Barton otrzymał podziękowanie:
Rafiner (17 sie 2022, 22:40)
Ocena: 5.26%

Rafiner
Posty: 820
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 90 razy
Otrzymał podziękowań: 89 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Rafiner »

Barton pisze:
17 sie 2022, 14:10
Endrju pisze:
16 sie 2022, 12:26
Za utylizację pewnie płacą wszyscy, tylko w jednym ASO pewnie wrzucone w koszt wymiany a w innym rozbite na robocizna i utylizacja. Przecież to normalne że firma musi go oddać do utylizacji i zapłacić za to a płatnikiem tego zabiegu jest oczywiście klient.
Wcześniej nie było takiej opłaty, wprowadzili ją niedawno i pewnie nazwali to tak, żeby klient się nie awanturował.
Może zwiększyła się liczba osób z własnymi częściami?
Jeszcze zarabiają na oleju, bo olej odpadowy po 1400 zł za tonę chodzi.
W najgorszym razie oddają za darmo. Na pewno nie tracą.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Misiek
Posty: 2448
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 749 razy
Otrzymał podziękowań: 1204 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Misiek »

Barton pisze:
16 sie 2022, 11:26
Czy w Waszych serwisach też kasują za utylizację oleju kiedy dostarczacie własny? Ja przy ostatniej wymianie w Bielsku-Białej musiałem zapłacić dodatkowo 100zł :/
A mnie się wydaje, że ta stówa, to "zwrot, odzyskanie" utraconego zysku za niesprzedany ich olej, a klienta. Poza tym profesjonalna utylizacja 5 litrów oleju na pewno nie kosztuje 100. Jest to faktycznie jeden z trudniejszych i kosztowniejszych odpadów, ale nie 100. Ja bym poprosił o zlanie do kanisterka w którym przyniosłem w celu samodzielnej utylizacji. Miejskie PSZOK'i maja obowiązek bezpłatnego przyjęcia prywatnych ilości oleju, tak jak i zużytych opon. I nawet jeżeli masz daleko do najbliższego PSZOK'a, to i tak się opłaca, bo ta stówa ... :evil:
Za ten post autor Misiek otrzymał podziękowanie:
sailor 88 (18 sie 2022, 15:44)
Ocena: 5.26%
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

Teo
Posty: 493
Rejestracja: 30 gru 2018, 0:09
Samochód: 2.0 TSI
Podziękował: 39 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Teo »

Dawno dawno temu po przeczytaniu rad na tym wątku wybrałem sobie olej 0W30 Ravenol... I taki wymieniłem po 3 kkm.. Niedawno byłem znowu, już tym razem wymiana zgodnie z przykazaniem komputera i... mam wpis w realizacji zlecenia: "poinformowano o możliwych konsekwencjach stosowania oleju niespełniającego narzuconych norm producenta"... Osoba przyjmujaca auto do serwisu powiedziała mi, że w 2.0 TSI w roku modelowym 2021+ wymagany jest olej właśnie 0W20.... 0W30 był możliwy do stosowania w przedlifcie... Wiec:
1. bać się utraty gwarancji ? :O
2. naprawdę 0W30 jest taki straszny ?
3. przecież w silniku w 2.0 TSI w polifcie nic się nie zmieniało... ?

Awatar użytkownika
tomal218
Posty: 920
Rejestracja: 19 sty 2018, 11:46
Lokalizacja: BYTOM
Samochód: Seat Ateca MY18
Podziękował: 36 razy
Otrzymał podziękowań: 50 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: tomal218 »

O panie to już dawno po gwarancji!!! .kto panu kazał zalać takim olejem bahahaha
Za ten post autor tomal218 otrzymał podziękowanie:
dzwoniec (21 sie 2022, 1:50)
Ocena: 5.26%
oso soplón !!! :lol:

Rafiner
Posty: 820
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 90 razy
Otrzymał podziękowań: 89 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Rafiner »

Teo, ja bym nie fikał. Nawet jeśli masz racje, to i tak ASO jest górą w razie czego.
Ja postanowiłem płacić frycowe i brać od nich w okresie gwarancji, zwłaszcza, że zalewają Shel-em, a to bardzo dobry olej.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Teo
Posty: 493
Rejestracja: 30 gru 2018, 0:09
Samochód: 2.0 TSI
Podziękował: 39 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Teo »

Rafiner pisze:
20 sie 2022, 1:33
Teo, ja bym nie fikał. Nawet jeśli masz racje, to i tak ASO jest górą w razie czego.
A skad wniosek ze ja "fikam" ? :shock: Po prostu sie pytam jak to jest z tym olejem. Zalałem takim samym jak po pierwszych 3 kkm. Sam go sobie nie wymyslilem, tylko czytajac dyskusje specjalistow tu na forum uznalem, ze 0W30 jest w moim przypadku lepszy niz 0W20, wiec taki kupilem. Na pierwszej wymianie nikt mi nie powiedzial, ze olej nie ten, na drugiej powiedzial, ale juz bylo za pozno, zeby zmieniac. Stad moje pytanie czy to faktycznie cos tak zlego i czy faktycznie rodzi to jakies konsekwencje.
Ostatnio zmieniony 20 sie 2022, 22:00 przez Teo, łącznie zmieniany 1 raz.

Teo
Posty: 493
Rejestracja: 30 gru 2018, 0:09
Samochód: 2.0 TSI
Podziękował: 39 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Teo »

tomal218 pisze:
19 sie 2022, 23:24
O panie to już dawno po gwarancji!!! .kto panu kazał zalać takim olejem bahahaha
To jest informacja od @sailor 88 z tego forum, proszę: https://www.ateca-klub.pl/forum/viewtop ... owy#p23611

cyt: "Silniki benzynowe 1.0, 1.4, 2,0TSI były konstruowane pod normę 504.00/507.00"
cyt: "Norma 504.00/507.00 lepkość- 0w30: Produkty o rewelacyjnych parametrach: RAVENOL VSW 0W30"

A najgłupsze było to Twoje "bahahaha" - radosc, ze komus cos sie nie udalo - żywa "polska" satysfakcja, ze ktoś ma gorzej... Gratuluje.
Za ten post autor Teo otrzymał podziękowanie:
Misiek (20 sie 2022, 22:37)
Ocena: 5.26%

ODPOWIEDZ