Wymiana Oleju

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
MartaPietrzyk
Posty: 14
Rejestracja: 25 mar 2022, 11:37
Samochód: Ford focus
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana Oleju

Post autor: MartaPietrzyk »

Własnie moje pytanie, wymieniacie olej co rok czy co dwa lata ?



Sponsor

Re: Wymiana Oleju

Sponsor


Rafiner
Posty: 813
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 87 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Rafiner »

Teo pisze:
20 sie 2022, 21:48

A skad wniosek ze ja "fikam" ?
Źle mnie zrozumiałeś, nie pisałem w złym znaczeniu. Chodziło mi o fikanie w znaczeniu, że ASO jedno, a Ty mimo ich hasełek zrobisz po swojemu.
Stąd ja nie fikam i wymieniam olej u nich wg ich zaleceń póki gwarancja.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Luk4as pisze:
22 sie 2022, 14:58
@sailor 88 czy możesz odnieść się do doboru oleju do 1.4 TSI bo zalecany był RAVENOL VSW a teraz pokazuje dziwne modele na Dobór Ravenol

SSO i SSH ... niedługo będę wymieniać olej w swojej 1.4 TSI z 2018 i nie wiem który teraz będzie dobry ....
Zalecenia w dobieraczkach oleju są czasem, mówiąc oględnie, dziwne i często się zmieniają. Nie wiem kto to opracowuje i czym się kieruje...
Z tych dwóch bezwzględnie lepszy (syntetyczne bazy i super parametry) będzie Ravenol SSO, cenowo wyjdzie nawet korzystniej niż VSW.
Ravenol SSH jest na bazach hydrokrakowanych, też nie najgorszy, ale nie za te pieniądze...
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
tomal218
Posty: 917
Rejestracja: 19 sty 2018, 11:46
Lokalizacja: BYTOM
Samochód: Seat Ateca MY18
Podziękował: 36 razy
Otrzymał podziękowań: 48 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: tomal218 »

MartaPietrzyk pisze:
22 sie 2022, 15:40
Własnie moje pytanie, wymieniacie olej co rok czy co dwa lata ?
Ja wymieniam co 2 lata i do 15kkm ale nigdy Ateca nie zrobiła w 2 lata więcej niż 14 kkm
Olej vw ll to mój wybór i wiem co robię mam 2 auto od nowości ma najechane 260kkm i tez wymieniane co 2 lata lub do 15 kkm i ma się dobrze pozdro
oso soplón !!! :lol:

Luk4as
Posty: 848
Rejestracja: 09 sie 2017, 21:00
Samochód: Skoda
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Luk4as »

@sailor 88 a biorąc pod uwagę tylko VSW i SSO ? Już pomijając cenę ...

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Luk4as pisze:
23 sie 2022, 8:22
@sailor 88 a biorąc pod uwagę tylko VSW i SSO ? Już pomijając cenę ...
Te dwa oleje są do siebie podobne i będą podobnie chronić silnik, ale spełniają różne normy, więc różnią się formulacją. VSW spełnia normę 504.00/507.00, która jest bardzo rygorystyczna i przeznaczona do silników z filtrami cząstek stałych, więc olej musi być niskopopiołowy, bo popiół pochodzi głównie z dodatków do oleju. Dlatego trudniej i drożej jest zblendować taki olej... Natomiast SSO nie jest ograniczony ilością popiołu, więc producent może stosować pełen pakiet dodatków ochronnych. Do Twojego silnika nie wymagającego filtra cząstek stałych, osobiście wybrałbym SSO, chociażby ze względu na jego niższą parowalność (NOACK-7,7), co nie jest bez znaczenia w silnikach z wtryskiem bezpośrednim skłonnych do gromadzenia depozytów i odkładania nagarów w układzie dolotowym. Z kolei ze względu na lepsze bazy w VSW, jego pompowalność niskotemperaturowa jest lepsza w teście przy -40*C. Reszta parametrów praktycznie porównywalna. Musisz wybrać sam, ale dla mnie NOACK jest ważniejszy...
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowanie:
Misiek (24 sie 2022, 0:28)
Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

root
Administrator
Posty: 731
Rejestracja: 13 lis 2016, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Volvo V90
Podziękował: 748 razy
Otrzymał podziękowań: 79 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: root »

sailor 88 pisze:
22 sie 2022, 14:36
Ze względu na dynamiczne zmiany norm dla danego silnika, zależnie od roku produkcji, zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia na konkretny rynek zbytu, oraz wchodzących nowych norm ekologicznych, przy samodzielnym doborze oleju polecam bezwzględnie Micro Poradnik Olejowy, który znajduje się w każdym pojeździe, czyli nalepka znajdująca się na przednim pasie pod maską. Informuje ona o normie oleju zalecanej do auta.
A czy nie jest tak, że producent może zmienić normę oleju w dowolnym momencie dla już wyprodukowanych samochodów i wtedy taką naklejkę można sobie wsadzić? Wydaje mi się, że ktoś opisywał taką sytuację…

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

root pisze:
23 sie 2022, 13:24
A czy nie jest tak, że producent może zmienić normę oleju w dowolnym momencie dla już wyprodukowanych samochodów i wtedy taką naklejkę można sobie wsadzić? Wydaje mi się, że ktoś opisywał taką sytuację…
Nie słyszałem nigdy o takiej zmianie, auto wyjeżdżając z fabryki jest zalane olejem o określonej normie, opisanej na nalepce i taki zaleca stosować producent (podobnie jak nalepka informująca o rodzaju czynnika w klimatyzacji). Obecnie nawet instrukcja obsługi odsyła do nalepki, a wcześniej była tabela z normami do poszczególnych silników. To o czym piszesz, dotyczyć może dopuszczenia stosowania nowych norm, które wchodząc na rynek spełniając jednocześnie starsze normy. Tak było z normą 505.01 stworzoną specjalnie do silników TDI z pompowtryskiwaczami, która była na początku jedyną dopuszczoną do tego typu silników, ale później dopuszczono również normę 507.00.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Aonis
Posty: 3
Rejestracja: 28 lip 2022, 10:21
Samochód: Octavia III 1.4-tsi (CHPA)
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Aonis »

sailor 88 pisze:
16 sie 2022, 18:47
(...)Wracając do konkretów...oleje 0w30 i 5w30 będą zachowywać się podobnie i będą podobnie stabilne, dopiero oleje 0w40 są bardziej zagrożone utratą właściwości pod wpływem temperatury i procesu starzenia, z tym, że nie można generalizować. Dwa oleje o lepkości 0w40 mogą być zupełnie różnie zbudowane, jeden będzie oparty o doskonałe syntetyczne bazy, a drugi osiągnie zadane właściwości dzięki wiskozatorom, czyli specjalnym dodatkom lepkościowym, które zdegradują się szybko w przeciwieństwie do baz, które są trwałe. I stąd zasada nie przeciągać interwałów wymiany...Natomiast problem nagarów dotyczy przede wszystkim silników z wtryskiem bezpośrednim np. TSI i tu warto wziąć pod uwagę parametr NOACK, czyli odparowalność oleju (im mniejsza liczba tym lepiej), dlatego osobiście stosuję Rawenol VMP 5w30 (NOACK 6), gdzie norma dopuszcza do 13. Jak widać to nie są proste tematy, badania dowodzą, że oleje niskolepkościowe (0w20, 0w16) lepiej odbierają ciepło z węzłów tarcia i bilans cieplny silnika okazuje się być lepszym, niż na olejach bardziej lepkich, ale pod warunkiem, że silnik jest konstrukcyjnie do tego przystosowany, czyli magistrala olejowa o odpowiednim przekroju kanałów i pompa oleju o zmiennym wydatku, jak to jest w 1,5TSI. W/g mojej oceny najlepsze parametry dla Twojego silnika ma wspomniany Ravenol VMP, Ravenol VSW (na nowszym pakiecie dodatków, ale NOACK wyższy), w drugiej kolejności VAG OE 0w30, Mobil 1 ESP 5W-30, itd.
(...)
Dzięki za dogłębną odpowiedź. Pozwoliłem sobie zacytować fragment, żeby było wiadomo do czego odnosi się mój post. Jeśli pozwolisz, to mam jeszcze parę pytań. Właściwie odpisywałem już tydzień temu, ale... wylogowało mnie i dopiero teraz mam czas zasięgnąć porady ponownie. :) Przynajmniej postaram się konkretniej:

1) Zaskoczyło mnie, że nie jeździsz już na vw 0w30, a na droższym Ravenolu 5w30. Właściwie idealnie, bo z chęcią przeczytałbym czy skłoniło Cię do tego coś konkretnego, czy po prostu postanowiłeś spróbować innego oleju? Postawiłeś na niski NOACK kosztem trochę gorszej pompowalności (a może na zimę lejesz inny?)? Jakieś wnioski z użytkowania? Diesle tak mocno się nie grzeją, ale np czytałem opinie, że na vw podobno wyższe temperatury (choć ludzie przyznają, że szybciej się grzeje i szybciej stygnie - samo w sobie brzmi dobrze).

2) Podsumowując - oleje 0w30 i 5w30 przy rozgrzanym silniku (czy np na autostradzie) będą zachowywać się bardzo podobnie i choć coś jest na rzeczy, to nie ma co tu tak rozkminiać spadków lepkości, zerwania filmów itp. Oczywiście rozumiem, że wiele zależy od producenta - pytam ogólnie i takie też wystarczą mi odpowiedzi. Przy rozruchu 0w ma jakąś tam przewagę, ale... jako że użytkuję TSI, to być może sensowniej patrzyć na NOACK niż zalety jakie daje 0w? Bo tak bym sam obstawiał.

3) Poszukałem trochę o NOACK, ale ciężko dokopać się do dokładnych informacji. Ravenol podaje to na stronie, znalazłem, że popularny (i chyba ceniony) Mobil ESP 5w30 podobno ma 7,8%. Reszta, szczególnie ten VW, to trudny temat. Rozumiem, że jeśli chodzi o NOACK, to informacje są trudno dostępne i albo się weźmie np taki Ravenol, albo trzeba po prostu liczyć na jakość producenta?

5) Podsumowując. Sugerujesz w pierwszej kolejności Ravenol, a jeśli coś tańszego, to olej VW i dalej już bez większych różnic - Mobil ESP, Motul, itp. Rozumiem, że także w przypadku 1.4tsi chpa mogę trzymać się klasyfikacji (bardzo dobry/dobry) z poradnika olejowego? A, poprzednio nie zaznaczyłem tego może wystarczająco wyraźnie - biorę pod uwagę właściwie tylko vw504/507 (i Twoja listę).

6) Jak oceniasz pewność co do oryginalności olejów Ravenol? Mają kilka zabezpieczeń, np kody do weryfikacji. Rozumiem, że są one wystarczająco długie i "jednorazowe", aby spać spokojnie? Pytam tym bardziej, że kupić je można tylko poza wielkimi sieciami (jeśli masz jakiś swój upatrzony sklep, tak jak i płukankę do silnika - pisz śmiało, nie będę brał na oślep).

7) Z tego co wiem, to przeglądasz wyniki analiz zużytych olejów (i potrafisz je interpretować). Jakie są Twoje przemyślenia na temat trwałości olejów? Zawsze mnie to zastanawiało zwłaszcza w kontekście olejów LL... Zakładając oczywiście jakieś uśrednione warunki, jak wygląda spadek właściwości oleju po takich 10, 12, 15k km? Oczywiście wiadomo, że najlepiej wymieniać jak najczęściej.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Teo
Przede wszystkim uzyskaj pewność jakie oleje zalecane są do Twojego silnika (przede wszystkim instrukcja/nalepka - jak radzono, czy poszukaj informacji u Seata). Sam fakt, że ktoś tam z ASO coś powiedział niewiele przesądza. Nie takie rzeczy potrafią w ASO opowiadać (a co 2 szef serwisu do perfekcji opanowane ma dwie rzeczy: straszenie klienta, oraz... granie jego najlepszego przyjaciela). Do mojego silnika instrukcja dopuszcza olej vw502 (przy stałych interwałach olejowych), o czym pracownik ASO nie wiedział, w systemie też mu pokazywało tylko VW 504, a na koniec stwierdził... że skoro w instrukcji tak jest, to można i VW 502 lać.
Po 2, jeśli obie wymiany robiłeś w tym samym ASO, to ja bym się deczko na nich wypiął. A przy okazji zapytał, czy postąpili tak, abyś nie musiał sobie już zawracać głowy jeżdżeniem do nich?
Po 3, już tak w temacie: Naprawdę ktoś miał tak, że w warunkach gwarancji nałożono na użytkownika obowiązek nieustannie śledzić najnowsze wytyczne i zachcianki producenta? Bo trochę brzmi jak stawianie najnowszych trendów sprzedażowych w aso ponad naklejkę. Przecież zgodnie z wyrokami, to nie ma nawet obowiązku korzystania z oficjalnych aso. Żeby było jasne - nikomu nic nie zarzucam. Po prostu dziwna i nieelegancka by to była polityka, bo wydaje się że użytkownik powinien otrzymywać jednoznacznie zalecenia eksploatacyjne odbierając samochód.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@MartaPietrzyk
Wg mnie dobrze jest wymienić przynajmniej raz na rok. Gdzieś czytałem (chyba Sailor też o tym kiedyś wspominał), że olej z czasem doznaje degradacji i dobrze go wymienić chociaż 1/rok, nawet jeśli mniej się jeździ. Czy to taka konieczność? Pewnie nie, co 2 lata też się da i silnik nie będzie na złom, pewnie to mniejsze zło niż wymieniać co 30 tysięcy... a znam floty gdzie auta mają wymieniane oleje i filtry co tyle - też jeżdżą i nic im nie jest. Pytanie tylko, czy to taka gra warta świeczki? Wymiana oleju nie zaszkodzi, a może pomóc. Ba, ja polecam nawet w manualnej skrzyni biegów wymienić co jakiś czas. Ktoś pisał o przyszłości aut (generalnie miejscami nie bardzo zrozumiałem sens tego wpisu) - przyszłość jest raczej taka, że samochody spalinowe będą coraz mniej trwałe. Ba, nawet przeszłość taka jest. :) Lepiej już odżałować te ~100zł na jakiś olej, niż bujać się z kosztami wymiany turbo itp. 90% osób i tak z raz do roku jedzie wymienić opony, czy zrobić przegląd klimy, ewentualnie wymienić jakiś filtr (polecam kabinowy po smogo-zimie) - co to za problem przy okazji wymienić olej? ;) Tak to widzę.
Za ten post autor Aonis otrzymał podziękowanie:
Teo (26 sie 2022, 22:58)
Ocena: 5.26%

Rafiner
Posty: 813
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 87 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Rafiner »

To wszystko jest poj.... kilka jak nie kilkanascie lat "super" olejem do VW był Castrol. Potem przegrał przetarg i od 2 lat jest Shell. Moje auto było zalane 0W20, ale po roku, dwóch zalali 0W30. Więc leją co mają, a my się doktoryzujemy co lepsze 0W20 czy 0W30, a może 5W30 itd. Przy wymianach co roku lub 15 tys km max silnik ma jak w niebie wiec lejcie na co macie ochote byle w klasie albo co najlepsze wg forum. Na każdym roznice bedą pomijalne dla silnika przy 15/20 tys rocznie. Moj olej jest herbaciany, a za 3 miesiace wymieniam po 10 tyz km.
Za ten post autor Rafiner otrzymał podziękowania (w sumie 2):
Misiek (24 sie 2022, 0:38) • Teo (26 sie 2022, 22:59)
Ocena: 10.53%
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

ODPOWIEDZ