Wymiana Oleju

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

PiotrekDriver pisze:
22 sty 2019, 21:15
Sailor widze ze posiadasz sporą wiedzę na temat oleju :) Dużo już czytałem, i mam dylemat nad tym czy wybrać 0w30 czy jednak 5w30? Czy temperatura krzepniecia jest tutaj najwazniejsza ? Czy na nasz klimat (gdzie zima to zazwyczaj max -15) potrzebne jest 0w30? Samochód garażuje, robie do 15k km rocznie , chciałbym wybrać najlepszy olej, jednak zastanawiam się czy do takich warunków dla TSI jednak 5w30 nie bedzie lepszy niż 0w30? Jak uważasz ?

Dzieki za odpowiedz z góry :)
Bezwzględnie 0w30 jest lepszym wyborem! Im niższa temp. krzepnięcia, tym mniejsze opory przepływu, a tym samym lepsza pompowalność oleju i mniejsze opory w węzłach tarcia przy zimnym starcie. I wyznacznikiem nie są tylko temperatury otoczenia, -10, czy -20*C, w których eksploatujemy auto. Jeżeli przyjmiemy, że temperatura robocza oleju to 90*C i ma on wtedy optymalne parametry smarne(odpowiednią gęstość, zwaną współczynnikiem lepkości) to im "lepszy" olej, tym jego parametry "na zimno" będą bardziej zbliżone do optymalnych. Jeżeli zastosujemy olej, który jest jeszcze płynny w temp. -60*C, to w temp. -15*C jego płynność jest rewelacyjna, a jeśli zastosujemy olej o płynności np. -30*C, to w -15*C jego gęstość, a za tym pompowalność nie będą już takie super. Poza tym wyprodukowanie oleju 0w30 wymusza zastosowanie dużo lepszych baz olejowych (konieczny duży udział % w składzie baz syntetycznych) i bardziej zaawansowanego pakietu dodatków niż w przypadku oleju 5w30.
Reasumując, najlepszym wyborem(gwarancja najwyższych parametrów) będzie zastosowanie oleju 0w30 spełniającego najbardziej restrykcyjne obecnie normy tzn. (ACEA C-3), (VW 504 00/507 00), (Mercedes-Benz 229.51). Pominąłem oleje 0w20, bo te wymagają zmian konstrukcyjnych w silnikach (spasowanie elementów trących). Ale nowe konstrukcje już je tolerują, np.(1.5 TSI) może pracować na oleju zgodnym z normą 508 00/509 00. Mnie w tym wszystkim głównie chodzi o to, aby kupno określonego oleju i zapłata za niego, była adekwatna do jakości produktu. Ale tak nie jest, niestety, dlatego zmusiło mnie to do dogłębnego zweryfikowania teorii smarowania i rynku olejów.


...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Sponsor

Re: Wymiana Oleju

Sponsor


Tomektr
Posty: 99
Rejestracja: 24 cze 2018, 14:01
Samochód: Seat Leon FR
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Tomektr »

tomal218 pisze:
21 sty 2019, 20:47
Kazdy robi jak mu pasi ,po to jest forum ze by liznac tematu,ja dzis dzwoniłem do seat gliwice to wymiana oleju 580zl a w seat katowice 460zl i oco tu chodzi :mrgreen:
To jest w dwóch różnych ASO, a ja dostałem wycenę w Bydgoszczy na maila 325zł za samą robociznę przy przeglądzie na 30kkm a jak zapytałem za parę dni u nich w ASO przy okazji jak byłem w innej sprawie to gość powiedział 450zł - 500zł. To jest dopiero parodia.

Co do 0W20, to silnik 1.4 TSI na LL ma w instrukcji normę VW 508 00/VW 504 00

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Tomektr pisze:
23 sty 2019, 19:28

Co do 0W20, to silnik 1.4 TSI na LL ma w instrukcji normę VW 508 00/VW 504 00
Tak, ale od niedawna wprowadzili taki zapis, bo u mnie w instrukcji z 2017 roku tej normy jeszcze nie ma. To względy czysto ekologiczne są tego powodem. Spadek oporów wewnętrznych w silniku (za sprawą mniej lepkiego oleju) przekłada się na zmniejszenie spalania i mniejszą emisję dwutlenku węgla i to jest myśl przewodnia producenta, który za wszelką cenę chce, by silniki spełniały coraz ostrzejsze normy. Ale konstrukcyjnie ten silnik nie jest przystosowany do pracy na takim oleju. Tak zwana lepkość wysokotemperaturowa (współczynnik HTHS), będąca najważniejszym czynnikiem charakteryzującym smarność oleju, w olejach zgodnych z normą 508 00 wynosi 2,7, natomiast wszystkie dotychczasowe oleje z normami VW (502 00, 504 00 itd.) mają tę lepkość na poziomie przynajmniej 3,6. Dopiero silniki nowego logotypu, np. 1,5 TSI mają konstrukcję przystosowaną do pracy na oleju o niskiej lepkości. Mają inne spasowanie części trących i inny układ olejenia (pompa oleju napędzana elektrycznie o wydatku niezależnym od obrotów). Oczywiście nie znaczy to, że zastosowanie oleju o niskiej lepkości (508 00) w silniku 1.4 TSI spowoduje zużycie silnika po 50 tyś.km, ale w/g mnie na pewno nie będzie dla niego zdrowe. Mniejsza smarność na dłuższą metę na pewno spowoduje szybszą utratę parametrów mechanicznych, a większa odparowalność może przyczynić się do odkładania nagaru. Takich obserwacji jeszcze nie ma, bo to świeże posunięcie, ale nie polecam eksperymentowania na swoich silnikach, tym bardziej, że nie ma nawet jednolitej dyrektywy dla ASO w tym względzie i każda interpretuje to po swojemu.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Tomektr
Posty: 99
Rejestracja: 24 cze 2018, 14:01
Samochód: Seat Leon FR
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Tomektr »

Ja ma to zapisane w instrukcji v 11.17 do Leona 2017 (MY18). Nie zamierzam testować tego u siebie, wspomniałem o tym bo kojarzyłem właśnie normę 508 z mojej instrukcji. Dzięki za wyjaśnienie.

patryk7133
Posty: 1076
Rejestracja: 11 wrz 2017, 23:53
Lokalizacja: Nowa Ruda i Ludwigshafen
Samochód: Seat Ateca1,4 TSI DSG7 Xcellence Comfort+Assistant
Podziękował: 29 razy
Otrzymał podziękowań: 45 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: patryk7133 »

Witam
Wie ktoś może z jaką siłą dokręcić korek spustowy oleju w 1.4 TSI
Chodzi mi oczywiście o niutonometry
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

patryk7133 pisze:
23 sty 2019, 23:40
Witam
Wie ktoś może z jaką siłą dokręcić korek spustowy oleju w 1.4 TSI
Chodzi mi oczywiście o niutonometry
Pozdrawiam
30 Nm
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

patryk7133
Posty: 1076
Rejestracja: 11 wrz 2017, 23:53
Lokalizacja: Nowa Ruda i Ludwigshafen
Samochód: Seat Ateca1,4 TSI DSG7 Xcellence Comfort+Assistant
Podziękował: 29 razy
Otrzymał podziękowań: 45 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: patryk7133 »

Dziękuję sailor :)

PiotrekDriver
Posty: 101
Rejestracja: 07 paź 2018, 9:22
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Seat Ateca 1.4 Tsi 4Drive DSG
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana Oleju

Post autor: PiotrekDriver »

Sailor_88 Słuchaj mam do Ciebie pytanie znawco :D Do Ateci zdecydowałem sie lać Ravenola vsw 0w-30. A co z moim drugim samochodem? Jest to Toyota Hilux 2.4 D 2017r. Myslisz ze mogę do niej lać ten sam olej ? spełnia wymagania acea c3. Jednak Ravenol zaleca do niej takie oleje jak poniżej. Mylisz ze do Diesla VSW SAE 0W-30 USVO i bedzie super? (chce lać do samo do ateci 1.4 tsi i hiluxa :D )
Hilux 2.4 D-4D 4WD DPF (2016 - )
Filtr 0,5 L.
: Pojemność 7,5 L. Napełnienie serwisowe
: Pojemność 8 L. Napełnianie suche

Zastosowanie : Normalne (standardowe) warunki eksploatacji
Częstotliwość : Wymiana 15000 km/ 12 mies.
Produkty : RAVENOL FES SAE 0W-30
: RAVENOL FEL SAE 5W-30

Zastosowanie : Trudne warunki eksploatacji
Częstotliwość : Wymiana 7500 km/ 6 mies.
Produkty : RAVENOL FES SAE 0W-30
: RAVENOL FEL SAE 5W-30

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

PiotrekDriver pisze:
25 sty 2019, 18:25
Sailor_88 Słuchaj mam do Ciebie pytanie znawco :D Do Ateci zdecydowałem sie lać Ravenola vsw 0w-30. A co z moim drugim samochodem? Jest to Toyota Hilux 2.4 D 2017r. Myslisz ze mogę do niej lać ten sam olej ? spełnia wymagania acea c3. Jednak Ravenol zaleca do niej takie oleje jak poniżej. Mylisz ze do Diesla VSW SAE 0W-30 USVO i bedzie super? (chce lać do samo do ateci 1.4 tsi i hiluxa :D )
Hilux 2.4 D-4D 4WD DPF (2016 - )
Filtr 0,5 L.
: Pojemność 7,5 L. Napełnienie serwisowe
: Pojemność 8 L. Napełnianie suche

Zastosowanie : Normalne (standardowe) warunki eksploatacji
Częstotliwość : Wymiana 15000 km/ 12 mies.
Produkty : RAVENOL FES SAE 0W-30
: RAVENOL FEL SAE 5W-30

Zastosowanie : Trudne warunki eksploatacji
Częstotliwość : Wymiana 7500 km/ 6 mies.
Produkty : RAVENOL FES SAE 0W-30
: RAVENOL FEL SAE 5W-30
Niestety, nie da się stosować tego samego oleju do obu Twoich aut. Toyota do większości swoich konstrukcji wymaga oleju spełniającego normę C-2, a VAG normy C-3. Parametry lepkości podane na opakowaniu, w tej kwestii nic nie znaczą, dużo ważniejszy jest parametr lepkości hemodynamicznej wysokotemperaturowej, tzw. HTHS. Toyota wymaga obniżonej lepkości, zgodnej z normą C-2 (HTHS 2,9-3,5 mPa*s), a VAG wysolkiej (HTHS >=3,5 mPa*s) zgodnej z normą C-3. I tego bym się trzymał, bo to wynika z konstrukcji silnika pod daną normę, czyli luzy między współpracującymi częściami, szerokość kanałów olejowych, wydajność pompy oleju itd. Jeżeli więc, decydujesz się na RAVENOLA, to stosuj do Toyoty te, które wymieniłeś, czyli RAVENOL FES SAE 0W-30 lub RAVENOL FEL SAE 5W-30 ze wskazaniem na 0w30 oczywiście. Na upartego można, silnik się nie rozpadnie, ale skoro stosujesz, bardzo dobry i w sumie drogi olej, to niech będzie tak, jak powinno być!
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Frodo pisze:
25 sty 2019, 21:36
Byłbym ostrożny z postrzeganiu 0W jako oleju w każdym przypadku "lepszego" od 5W. 0W jest "rzadszy", bardzie "wodnisty", co może przełożyć się na niższe opory i zużycie paliwa, ale przez to też np. szybciej spływa (jest mniej "lepki"), więc może nie zapewnić właściwego smarowania. Dlatego co najmniej warto sprawdzić czy dany silnik jest przystosowany do oleju 0W__, a to najlepiej wie producent. :) PS. uwaga dotyczy szczególnie użytkowników starszych samochodów, bo oczywiście aktualnie jest moda na 0W___. Przy czym nie jestem przekonany czy to pozytywnie wpływa na żywotność silników.
Popatrz, olej 0w30 jest "rzadszy" jak piszesz i bardziej wodnisty, ale na zimno(0w). Natomiast na gorąco(30) jest tak samo "gęsty" jak 5w30. Silnik pracuje w ustalonej temperaturze (około 90*C), więc na gorąco smarują tak samo. Natomiast rzadszy olej, czyli 0w30, po zimnym starcie szybciej dotrze do węzłów tarcia i lepiej zabezpieczy silnik.
Ograniczasz się, jak z resztą większość, do postrzegania jakości oleju przez pryzmat lepkości temperaturowej podanej na opakowaniu. To tylko jeden i to stosunkowo mało ważny parametr charakteryzujący olej, a lepkość ze smarnością, wbrew pozorom, wcale nie ma tak wiele wspólnego. Zwróć uwagę, że producent nie zaleca w instrukcji konkretnej lepkości, ale podaje normę jaką olej powinien spełniać, a to właśnie wiąże się ze smarnością w wysokich temperaturach, a pompowalnością w niskich. Dlatego śmiem twierdzić, że każdy olej klasy 0w jest lepszy od oleju klasy 5w, pod warunkiem, że spełniają tę samą normę np. C-3. I to z wielu względów, bo stworzenie oleju 0w30 wymaga zastosowania dużo lepszych baz olejowych i dodatków. Podobnie myślenie, że olej syntetyczny jest zawsze lepszy od półsyntetycznego jest błędne, ale to temat rzeka. A sformułowania typu "rzadszy", "wodnisty" nie mają prawa bytu w języku trybologii. Chcesz właściwie oceniać oleje, to poczytaj o pompowalności niskotemperaturowej (MRV), lepkości dynamicznej, kinematycznej i innych takich, wtedy wszystko się rozjaśni. A póki co warto trzymać się normy producenckiej.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

ODPOWIEDZ