Wymiana Oleju

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Aonis pisze:
23 sie 2022, 22:36
Jeśli pozwolisz, to mam jeszcze parę pytań. Właściwie odpisywałem już tydzień temu, ale... wylogowało mnie i dopiero teraz mam czas zasięgnąć porady ponownie. :) Przynajmniej postaram się konkretniej:
No to tak:
1. W moim przypadku (TDI) niski NOACK to ochrona układu EGR przed zakoksowaniem, a po drugie na podstawie doświadczeń organoleptycznych mój silnik najbardziej lubi się z Ravenolem VMP. Na zimno po uruchomieniu pompa tandemowa jest praktycznie niesłyszalna, czego nie mogę powiedzieć o pozostałych olejach z wyjątkiem Amsoil, a stosowałem różne.

2. Sam sobie dobrze odpowiedziałeś... :)

3. Niestety, część (większa) producentów nie podaje pełnych parametrów produktów...więc przeglądam niezależne analizy fizyko-chemiczne z forów krajowych i zagranicznych, produktów o nieznanym składzie nie używam po prostu...Co do produktów VW, parametry można odnieść do analogów Shell'a np; VAG OE 0w30 504.00/507.00 to to samo co Shell AV-L 0w30

5. Trudno coś jednoznacznie sugerować, bo zmiennych jest wiele (przebiegi, styl jazdy, kwota na wydatki itd.) Poza tym czasem sam nie wiem, czy lepiej na przykład bardzo dobry olej wymienić raz w roku, czy dobry dwa razy w roku, zakładając, że 5 litrów Ravenola VMP kosztuje tyle co 10 litrów VAG OE. Nikt nie robi takich badań...musisz decydować sam...

6. Ravenola nikt nie podrabia, poza tym łatwo sprawdzić oryginalność opakowania (kod na stronie producenta). Sam kupuje gdzie znajdę najtaniej, ale pewny sklep certyfikowany przez Ravenola jest w moim mieście GALONOLEJE.PL Płukankę stosuję taką: AR2820 Professional Engine Flush (ESTER)

7. Tu też nie ma jednoznaczności...dwa pozornie takie same oleje mogą być różnie zbudowane (zblendowane), bo olej jest mieszaniną baz i dodatków, lepszych lub gorszych... Olej w silniku zalany do poziomu minimum zdegraduje się szybciej niż zalany do maximum, bo to z reguły 1 litr różnicy. Sama konstrukcja silnika też ma wpływ, co innego wolnossący, niewysilony, co innego turbo...Będziesz jeździł same trasy i w pół roku zrobisz 20 tyś. km, olej da radę, ale 10 tyś. wokół komina na zimnym silniku przez 2 lata (krótkie odcinki) spowoduje utratę właściwości, oczywiście nie chodzi o smarność i silnik się nie rozleci, ani nie zatrze, ale depozyty na pewno zaczną się odkładać.


...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Sponsor

Re: Wymiana Oleju

Sponsor


Aonis
Posty: 3
Rejestracja: 28 lip 2022, 10:21
Samochód: Octavia III 1.4-tsi (CHPA)
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Aonis »

Dzięki za odpowiedź. Znam temat hałasu bo 1.4-tsi jest znany jako dość głośny silnik (w przeciwieństwie do 1,5-tsi). To też pewnie częściowo też złożyło się na wysokie uznanie dla Motula wśród posiadaczy tego silnika (na specyficu jest ciszej niż przy np aso-wskim castrolu).

Właśnie informacji na temat NAOCK Shella av-l też szukałem, ale tak na szybko nie udało się znaleźć. Dziwne w sumie przy tym oleju są powszechne narzekania na jego znikanie (wynik obiegowych opinii i samosprawdzających się oczekiwań?). Niektórzy sugerują, że NOACK przy gorszych bazach może szybko wzrosnąć, ale... to pewnie takie tez palcem pisane po wodzie.

Ja chyba w takim razie zamawiam Ravenola (VMP) i tyle. Skoro sam stosujesz, to naturalnie domyślam się że widzisz jakiś sens w wyższej cenie, a jak kiedyś pisałem 100-150zł różnicy /10-15tyś km to jest niewielka różnica.
Co do innych olejów z listy, to pytanie bardziej na przyszłość - czy w razie czego brać olej spod znaku VW, a przy reszcie "produktów o dobrych parametrach" (kategoria 5w30) można brać cokolwiek, czy masz tam jakichś faworytów np z niższym od reszty NOACK, czy np dobrych właściwościach odprowadzania temperatury. Może najdzie mnie kiedyś na jakieś testy, czy coś, a nie będę co wymianę zawracał Ci głowy. ;)

A i jeszcze jedno, odnotowałeś jakieś różnice temperatur przy testach kolejnych olejów?
Rafiner pisze:
23 sie 2022, 23:12
To wszystko jest poj.... kilka jak nie kilkanascie lat "super" olejem do VW był Castrol. Potem przegrał przetarg i od 2 lat jest Shell. Moje auto było zalane 0W20, ale po roku, dwóch zalali 0W30. Więc leją co mają, a my się doktoryzujemy co lepsze 0W20 czy 0W30, a może 5W30 itd. Przy wymianach co roku lub 15 tys km max silnik ma jak w niebie wiec lejcie na co macie ochote byle w klasie albo co najlepsze wg forum. Na każdym roznice bedą pomijalne dla silnika przy 15/20 tys rocznie. Moj olej jest herbaciany, a za 3 miesiace wymieniam po 10 tyz km.
:mrgreen: No właśnie i stąd ten wątek. Nie rozumiem prób negacji jakie czasem przewijają się przez takie wątki - w takim sensie, że jasne masz rację, nie ma co się doktoryzować (i np pytanie o poradę do Sailora na pewno u nikogo nie poskutkuje otrzymaniem tytułu), ale też... jak ktoś wyznaje zasadę, że zacytuję żart z forum olejowego (wulgarny, wybaczcie, ale pasuje): "lać co zaleca producent, co tu się spuszczać nad olejami", to oczywiście ma do tego prawo, niewiele traci i taki wątek nie jest dla niego. :) Jednak można też inaczej. W sklepach znajdziesz 20 różnych olejów spełniających normę vw504. Można pójść i powiedzieć - masz pan 200zł, przynieś cokolwiek, można przypisać im numery i rzucać kostką. Ale można też dokonać bardziej świadomego wyboru nie tracąc za dużo. Tak czy inaczej coś trzeba wlać i za coś zapłacić podobną kwotę. A więc jak kto woli, obie opcje mają swoje + i -. ;) To zresztą pasuje do wielu decyzji konsumenckich - oleje, samochody, smartfony, telewizory, pralki itd. Znam ludzi, co idą do komisu/salonu i wychodzą z tym, co im sprzedawca zaoferuje... i są zadowoleni.

PS. Castrol od pewnego czasu był mocno hejtowany (raczej przesadnie). No, ale to wszystko rozbija się o konkretny olej - były też castrole chwalone. Motul też był gloryfikowany do czasu. To co napisałeś pokazuje, że być może warto śledzić temat zamiast np trzymać się 1 marki całe życie, czy ślepo zdawać się na to co powiedzą w ASO. Producent przecież też nie kieruje się interesem jednostki.

Rafiner
Posty: 813
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 87 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Rafiner »

Aonis pisze:
24 sie 2022, 0:31
No właśnie i stąd ten wątek. Nie rozumiem prób negacji jakie czasem przewijają się przez takie wątki - w takim sensie, że jasne masz rację, nie ma co się doktoryzować (i np pytanie o poradę do Sailora na pewno u nikogo nie poskutkuje otrzymaniem tytułu), ale też... jak ktoś wyznaje zasadę, że zacytuję żart z forum olejowego (wulgarny, wybaczcie, ale pasuje): "lać co zaleca producent, co tu się spuszczać nad olejami", to oczywiście ma do tego prawo, niewiele traci i taki wątek nie jest dla niego. :) Jednak można też inaczej. W sklepach znajdziesz 20 różnych olejów spełniających normę vw504. Można pójść i powiedzieć - masz pan 200zł, przynieś cokolwiek, można przypisać im numery i rzucać kostką. Ale można też dokonać bardziej świadomego wyboru nie tracąc za dużo. Tak czy inaczej coś trzeba wlać i za coś zapłacić podobną kwotę. A więc jak kto woli, obie opcje mają swoje + i -. ;) To zresztą pasuje do wielu decyzji konsumenckich - oleje, samochody, smartfony, telewizory, pralki itd. Znam ludzi, co idą do komisu/salonu i wychodzą z tym, co im sprzedawca zaoferuje... i są zadowoleni.

PS. Castrol od pewnego czasu był mocno hejtowany (raczej przesadnie). No, ale to wszystko rozbija się o konkretny olej - były też castrole chwalone. Motul też był gloryfikowany do czasu. To co napisałeś pokazuje, że być może warto śledzić temat zamiast np trzymać się 1 marki całe życie, czy ślepo zdawać się na to co powiedzą w ASO. Producent przecież też nie kieruje się interesem jednostki.
Ja nie neguje sensu tego wątku. Jest super potrzebny. Sam zwracam uwagę na jakość olejów. Z tym, że czasem przesadamy. Sailor888 jest zafixowany na oleje bo jest z branży, ale zwykłym użytkownikom powinna wystarczyć informacja, że obecny olej serwisowy (Shell) jest ok stąd podczas gwarancji można zalewać olej ASO i będzie ok. Zwłaszcza jak robi się 15 tys rocznie i wymienia co roku. Jak ktoś ciągnie do 30 tys, to wówczas może robić rozkminę, tylko że lepiej co roku Shell niż Revanol co 30 tys km. A przy wymianach co roku, to już są takie oleje, że np Shell to 98-99 punktów,a Revanol 100, gdzie silnik się cieszy jak ma olej powyżej 96 pkt. To jest moj obrazowy opis, ale tak to wyglada wg. mnie.
Ja na gwarancji wymieniam co roku i co 10 tys km w ASO tego Shella 0W30 i jest git.
Po gwarancji może bedę czym innym zalewał, ale pewnie nie.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Rafiner pisze:
24 sie 2022, 10:40
Sailor88 jest zafixowany na oleje bo jest z branży, ale zwykłym użytkownikom powinna wystarczyć informacja, że obecny olej serwisowy (Shell) jest ok stąd podczas gwarancji można zalewać olej ASO i będzie ok...
Napiszę po raz wtóry... nie jestem z żadnej branży, ani olejowej, ani motoryzacyjnej, ani technicznej nawet. Nie jestem inżynierem, ani technikiem, ani mechanikiem...nie mam też wykształcenia technicznego, nie świadczę też usług w tej branży. Jestem tylko miłośnikiem motoryzacji, hobbystą dla którego auto było i jest czymś więcej niż przedmiotem do przemieszczania się. Lubię znać każdy szczegół i mechanizm w aucie. Rozbieram, składam, czyszczę, poprawiam, ulepszam, czasem nawet coś zepsuję ;) To jest mój sposób na odpoczynek (bo muszę zmienić tok myślenia po pracy), a ten jest zawsze dostępny, w garażu albo przy komputerze, mam też inne zainteresowania, ale tylko okresowo możliwe do zrealizowania.
Podsumowując, za często wymieniam olej i płyny, niepotrzebnie używam najlepszych materiałów i kosmetyków, mam cztery komplety dywaników na każdą porę roku, leję dodatki do paliwa, czyli wydaję za dużo kasy na auto, ale...jestem szczęśliwy z tego powodu, bo to daje mi radość.

Mam kolegę, którego auto jest w opłakanym stanie, wszystko na drutach, ale chciałbyś zobaczyć jego rower...carbonowa rama za 30 tyś. zł, tytanowe łańcuchy i inne takie za drugie tyle... Stoi w pokoju przy jego łóżku, opony myje i konserwuje po każdej jeździe...i też jest szczęśliwy, bo większość z nas jest, tylko każdy z innego powodu.

Widziałem wędkarzy łowiących sprzętem za grube pieniądze i nic, a obok dziadek z bambusem ciągnie raz za razem...więc tak to w życiu bywa...

A to co napisałeś, to święta racja, na najtańszym i nawet niezgodnym z normą oleju też silnik da radę, więc rozkminki olejowe są dla zainteresowanych tematem...

Można też zacząć od tego, czy trzeba było koniecznie kupować Atecę, jest tyle tańszych aut, którymi można dojechać w to samo miejsce ;)
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowanie:
Misiek (24 sie 2022, 22:46)
Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

JACA
Posty: 305
Rejestracja: 30 kwie 2019, 19:15
Lokalizacja: TG
Samochód: Ateca FR 2.0 TSI DSG 4Drive
Podziękował: 179 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: JACA »

Rafiner pisze:
24 sie 2022, 10:40
zwykłym użytkownikom powinna wystarczyć informacja, że obecny olej serwisowy (Shell) jest ok stąd podczas gwarancji można zalewać olej ASO i będzie ok.
A niby co mieliby powiedzieć, że ten olej jest taki sobie (edit: zapomnijmy na chwilę o Shellu) i do końca gwarancji silnik wytrzyma a po jej zakończeniu to trudno powiedzieć :?: :roll:

Jest jeszcze kwestia kasy - wiemy, że w ASO za niektóre rzeczy "kasują jak za zboże" więc skoro mogę (a mogę) kupić taki sam produkt (lub lepszy), np. dwukrotnie taniej, to dlaczego mam tego nie zrobić 8-)
Za ten post autor JACA otrzymał podziękowanie:
Misiek (24 sie 2022, 22:47)
Ocena: 5.26%
--
Jaca

votek
Posty: 15
Rejestracja: 19 lut 2022, 15:19
Samochód: civ ix
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana Oleju

Post autor: votek »

to tak jak z whisky, kupuję tylko Oban 12yo, chodź szwagry wolą dżoniełolkera czerwonego 😁🤘

Rafiner
Posty: 813
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 87 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Rafiner »

JACA pisze:
24 sie 2022, 12:59
Rafiner pisze:
24 sie 2022, 10:40
zwykłym użytkownikom powinna wystarczyć informacja, że obecny olej serwisowy (Shell) jest ok stąd podczas gwarancji można zalewać olej ASO i będzie ok.
A niby co mieliby powiedzieć, że ten olej jest taki sobie (edit: zapomnijmy na chwilę o Shellu) i do końca gwarancji silnik wytrzyma a po jej zakończeniu to trudno powiedzieć :?: :roll:

Jest jeszcze kwestia kasy - wiemy, że w ASO za niektóre rzeczy "kasują jak za zboże" więc skoro mogę (a mogę) kupić taki sam produkt (lub lepszy), np. dwukrotnie taniej, to dlaczego mam tego nie zrobić 8-)
Ale Sailor potwierdził, że jest ok. Ja też uważam, że to są spoko oleje. Serwis musi chwalic, ja moge sie dostosowac lub nie i ryzykowac problemy gwarancyjne w razie czego. Mam do tego Fabie 14 letnia, na Shelu od 8 lat, wczesniej BP Visco5000 i chodzi jak marzenie.
Wiec jak ASO leje dobrego Shella, to tylko sie cieszyc, bo fakt placimy jak za zboze, ale przynajmniej olej ok i nie ma rozkminy z gwarancja w razie czego.
Gorzej jakby zalewali czyms gorszym, to bym sie przejmowal. Wczesniej byl Castrol i to by mnie mniej cieszyło. Ale zmienili w 2019.
Dopoki jest Shell w ASO, to zakup innych olejow jezeli ktos nie robi wiecej niz 15 tys rocznie i wymienia co rok, to jest uspokojenie wlasnego sumienia, bo czy na Shelu czy na Revanolu zrobisz 200-300 tys spokojnie. Predzej zaszkodzisz glupim traktowaniem jak palowanie na zimno czy ...ujowe paliwo z szemranych stacji. Sadze, ze predzej nam padnie cos z osprzetu w zwiazku z wada lub oszczednosciami konstrukcyjnymi niz przez olej jak Shell.
Ja tego nie neguje, niech kazdy robi jak uważa, tylko widzę że niekiedy patrzyie na to zero jedynkowo, czyli wybranie innego oleju niz Revanol to strzał w kolano i silnik sie sypie.
Widze wielokrotnie przewrazliwienie tym tematem.
Ale fajnie że piszecie, bo lubie czytac o ciekawych rzeczach.

P. Sailor mi sie zdawało, że z branży olejowej jestes. Handlowiec czy cos, ale ok. Skoro tylko pasjonat to szacun.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Rafiner pisze:
24 sie 2022, 18:44
Wiec jak ASO leje dobrego Shella, to tylko sie cieszyc, bo fakt placimy jak za zboze, ale przynajmniej olej ok i nie ma rozkminy z gwarancja w razie czego. Gorzej jakby zalewali czyms gorszym, to bym sie przejmowal. Wczesniej byl Castrol i to by mnie mniej cieszyło. Ale zmienili w 2019.
Z tym Castrolem, to też jest mit głęboko zakorzeniony, obwiniający oleje tej marki za syf w silnikach...Castrolowi oberwało się (niesłusznie) przez przypadek, a właściwie został spadkobiercą cudzych błędów, bo wtedy był olejem serwisowym VAG'a, a to on wymyślił i wprowadził bez przygotowania normę Long Life, która do dziś jest kontrowersyjna i nie może zapewnić utrzymania założonych parametrów przez cały okres (od wymiany do wymiany) w każdych warunkach eksploatacji silnika. Obecne na rynku oleje Castrola w niczym nie ustępują innym olejom z tej półki cenowej, a w wielu przypadkach są lepsze (zawartość dodatków przeciwzużyciowych) .A oleje przekładniowe Castrola są jednymi z lepszych na świecie.
Podobny mit dotyczy Motula, tylko w drugą stronę. Utarło się, że Motul to najlepszy syntetyk, ale nikt nie dopowiada, że dotyczy to serii sportowej 300V, bazującej na estrach, stosowanej w sporcie motocyklowym przede wszystkim. Reszta to przeciętne oleje, porównywalne do Mobila, Castrola, Shell'a itp. o wygórowanej cenie.
I jeszcze jedno, nie ma dobrego lub złego producenta oleju, są tylko lepsze i gorsze produkty. Są Ravenole, których nigdy bym nie kupił i są Lotosy, czy Orleny, które mają lepszy (nowszy) pakiet dodatków niż porównywalny, spełniający tę samą normę Motul. Mając do wyboru te dwie marki w sklepie, 99% dbających o auto wybierze Motula, bo do Lotosa nie mamy zaufania i kupujemy go raczej jako produkt budżetowy.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowania (w sumie 2):
Misiek (24 sie 2022, 22:52) • votek (25 sie 2022, 7:50)
Ocena: 10.53%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Rafiner
Posty: 813
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 87 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Rafiner »

Opinie są może i krzywdzące, ale często producent sam zapracowuje sobie na opinie, a jak się jeszcze ona utrwali, to odbudować dobre imię, odwrócić trend jest trudno.
Tak miały auta francuskie, japońskie czy niemieckie, gdzie każdy ma coś na sumieniu, albo czymś dobrym się wyróżnia, ale opinia poszła i jest niedoceniony.
Castrol był olejem często podrabianym i do tego ten LL co pisze Sailor spowodowały rysę na wizerunku. Do tego drogie kampanie reklamowe i zawyżona cena. Dlatego mniejsi producenci mogli się wykazać.
Ja miałem do czynienia z bazami GTL i bardzo mi podpasowały, stąd od dawna mam sentyment do Shella i go kupuję. Chociaż nasłuchałem się, na forum OCP, że tylko Motul, ale cena zawsze mnie powstrzymywała od zakupu.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

mczelny2401
Posty: 380
Rejestracja: 24 lip 2019, 10:17
Samochód: LEON FR 2.0 TSI 190
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 34 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: mczelny2401 »

Pytanie do sailor 88. Z racji że Ravenol kosmicznie podrożał i szukam tańszej alternatywy dla 2.0 tsi z 2019r czy to będzie odpowiedni olej? Z góry dzięki :)
https://allegro.pl/oferta/shell-helix-u ... 5309640105

ODPOWIEDZ