Wymiana Oleju

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
krowka1978
Posty: 304
Rejestracja: 05 maja 2023, 23:13
Samochód: Seat Ateca, FIAT 500X, FIAT Grande Punto
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: krowka1978 »

sailor 88 pisze:
12 lis 2023, 22:00
Padło pytanie, jest odpowiedź...ale nikt tu nikogo nie namawia do stosowania płukanek, tak samo jak do konkretnego oleju, czy też terminu jego wymiany...dyskutujemy, wymieniamy się spostrzeżeniami i wyciągamy wnioski, ale decyzje każdy podejmuje sam. Masz inne zdanie, Twoje prawo...możesz po prostu omijać wątek o płukankach i tym samym nie irytować się ;)
Ależ ja się nie irytuję ;) Dla mnie po prostu płukanka to marnowanie pieniędzy. Wyżej padło o wolnossakach. Dobra, 92tyś.km nalotu miało przy wymianie paska rozrządu moje 500X 1.4 MultiAir 140KM. Musiałem zdjąć pompę podciśnienia w celu założenia blokady wałka rozrządu - czyściutko, wlot separatora oleju od pokrywy modułu MA też czysto. Góra modułu MultiAir widoczna przez korek wlewu oleju - świeci jak psu jajeczka. Wymiana oleju co 10tyś.km. Na początku Selena 0W-30 (pao), potem Motul 2 na bazie pao, po zmianie receptury raz hc (jednego roku zmienili bazę olejową z pao na hc zostawiając tę samą nazwę i normę FIAT-a), a teraz 3 raz zalany Ravenolem na bazie pao - w MultiAir nie wolno dopuścić do zaniedbań olejowych, koszt nowego modułu MA to około 5000tyś.zł - nie można zregenerować. Ravenol również wlałem do Ateci, po 3.tyś.km, oczywiście 0W-20 z normą VAG.
Z drugiej strony wręcz bałbym się wlać płukankę do MultiAir, bo z modułu olej nie ścieka do miski (chyba, że auto będzie stało ze 2 miesiące), więc płukanka pozostaje w silniku w jakimś stopniu. Niby do MA leją płukanki, ale dla mnie krzywe to trochę jest.


Seat Ateca Xperience 1.5 TSI EVO2 DSG 7 150KM Velvet Red 2023
FIAT 500X Lounge 1.4 16V MultiAir II Turbo 140KM 2016
Jeszcze jest - FIAT Grande Punto Emotion 1.4 8V 77KM 2007r., 16 lat szybko zleciało, od początku u mnie...

Sponsor

Re: Wymiana Oleju

Sponsor


Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1379
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 86 razy
Otrzymał podziękowań: 386 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Młody pisze:
12 lis 2023, 11:30
Pytanko, olej wymienia serwis to wlać płukankę przed samym oddaniem, jak długo powinno chodzić auto z płukanką, i czy np jak ma 25 minut do serwisu to już mogę wlać i przyjechać czy auto musi stać na jałowym biegu?. Nigdy nie korzystałem więc pytanie laika w tym temacie.
Są różne płukanki, ale większość to tzw. płukanki postojowe, czyli dodawane do rozgrzanego silnika i pozostające w nim (na biegu jałowym) zwykle 10-15 minut (w/g informacji na opakowaniu), po czym zlewamy olej i zalewamy świeży. Przez ten krótki czas nie zdziałają cudów, raczej pomogą pozbyć się zanieczyszczeń zgromadzonych w oleju, który szybciej i w większej ilości spłynie ze ścianek. Ale i tak działanie każdej płukanki będzie inne ze względu na skład, którym niestety producent na opakowaniu się nie chwali. Można jednak to ustalić analizując karty charakterystyki produktu i dowiedzieć się ile i czego jest w produkcie. I tak w najtańszych, zwykle jest tylko nafta, która po prostu rozrzedza olej i ułatwia spływanie. Lepsze (zwykle droższe) mogą zawierać detergenty, estry i wysokie TBN (zasadowe substancje myjące). Ale i tu mogą być różnice, więc posłużę się przykładem: podstawowa, dobra płukanka postojowa firmy Archoil, którą sam stosuję to AR2820 Professional Engine Flush, natomiast płukanka Oilsyn ReleaseTech Power Flush (ten sam producent), jest dużo agresywniejsza i zawiera 4-krotnie więcej detergentów, a także wyższą dawkę środka smarnego dla bezpieczeństwa w trakcie silnego czyszczenia i TBN(30+).
Z kolei płukanki długodystansowe (Long Life), to takie, które stosuje się podczas normalnej eksploatacji auta, przez co najmniej 1 tys. km lub cały interwał do zmiany oleju. Tu można liczyć na uwolnienie zapieczonych pierścieni, oczyszczenie kanałów olejowych, hydropopychaczy, czyli odgruzowanie zaniedbanego silnika. Przykładowa płukanka: Oilsyn ReleaseTech Power Cleaner (LongLife).

P.S. A co do ASO, to ja bym ich w to nie mieszał i w nic nie wtajemniczał... tam liczy się czas, więc 15 minut czekania jest niemile widziane. Poza tym jedno ASO odmówi, drugie wpisze w protokół przeglądu i w razie czego, nawet bez związku, wykorzystają to...
Wlałbym więc płukankę przed wjazdem do ASO i odczekał 15 minut...
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Grzadq
Posty: 117
Rejestracja: 28 kwie 2020, 17:02
Samochód: Seat Ateca 2.0 TSI
Podziękował: 8 razy
Otrzymał podziękowań: 21 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Grzadq »

Jaki olej do przekładni kątowej DQ 3817A?

Znalazłem tylko to: 1 litr FUCHS TITAN SINTOPOID 75W90 GL-5 , bo rozumiem że Ravenol DCT/DSG / RAVENOL DCT DSG LV Fluid są do sprzęgła nie do przekładni?
Ateca 2.0 TSI 4Drive 190 HP, a będzie więcej :lol:

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1379
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 86 razy
Otrzymał podziękowań: 386 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Grzadq pisze:
10 kwie 2024, 20:59
Jaki olej do przekładni kątowej DQ 3817A?

Znalazłem tylko to: 1 litr FUCHS TITAN SINTOPOID 75W90 GL-5 , bo rozumiem że Ravenol DCT/DSG / RAVENOL DCT DSG LV Fluid są do sprzęgła nie do przekładni?
Oprócz oleju oryginalnego/serwisowego (G052145S2), masz jeszcze do wyboru np: RAVENOL VSG SAE 75W-90, Castrol TRANSMAX Axle Long Life 75W-90, oba o bardzo dobrych parametrach ( na papierze najlepszych z obecnie dostępnych na rynku) , na w pełni syntetycznych bazach i najnowszych pakietach dodatków.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowanie:
Grzadq (10 kwie 2024, 22:34)
Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Grzadq
Posty: 117
Rejestracja: 28 kwie 2020, 17:02
Samochód: Seat Ateca 2.0 TSI
Podziękował: 8 razy
Otrzymał podziękowań: 21 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Grzadq »

Petarda, super dzięki!
Ateca 2.0 TSI 4Drive 190 HP, a będzie więcej :lol:

Awatar użytkownika
YoursTruly
Posty: 116
Rejestracja: 03 mar 2023, 16:36
Samochód: Ateca FR 2023 1.5 DSG
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: YoursTruly »

Trzeba zrobić forumowy spis części i zamienników. Różne oleje, śrubki, filtry, które się wymienia w trakcie standardowej eksploatacji
Za ten post autor YoursTruly otrzymał podziękowanie:
Misiek (11 kwie 2024, 5:39)
Ocena: 5.26%

Misiek
Posty: 2445
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 749 razy
Otrzymał podziękowań: 1204 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Misiek »

YoursTruly pisze:
11 kwie 2024, 0:42
Trzeba zrobić forumowy spis części i zamienników. Różne oleje, śrubki, filtry, które się wymienia w trakcie standardowej eksploatacji
Nie chciałbym nic sugerować i nikomu przysparzać dodatkowej, do tego darmowej, pracy, ale nasz szanowny forumowy techniczny guru, czyli Sailor, bardzo obszerny i szczegółowy poradnik olejowy już zrobił. I po ilości odwiedzin oraz poleceń / przekierowań do niego widać, że jest bardzo chętnie odwiedzany. Próbujmy, może da się Go namówić i na taki poradnik.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1379
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 86 razy
Otrzymał podziękowań: 386 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: sailor 88 »

Misiek pisze:
11 kwie 2024, 5:44
YoursTruly pisze:
11 kwie 2024, 0:42
Trzeba zrobić forumowy spis części i zamienników. Różne oleje, śrubki, filtry, które się wymienia w trakcie standardowej eksploatacji
Nie chciałbym nic sugerować i nikomu przysparzać dodatkowej, do tego darmowej, pracy, ale nasz szanowny forumowy techniczny guru, czyli Sailor, bardzo obszerny i szczegółowy poradnik olejowy już zrobił. I po ilości odwiedzin oraz poleceń / przekierowań do niego widać, że jest bardzo chętnie odwiedzany. Próbujmy, może da się Go namówić i na taki poradnik.
Taki poradnik, to byłaby idealna sprawa, ale tylko teoretycznie, bo w praktyce nie bardzo...po pierwsze dlatego, że mamy zbyt dużo typów i wersji silników, które potrafią się różnić podzespołami, nawet w zakresie daty produkcji np: filtr paliwa do (1,6-2,0) TDI potrafi być niższy lub wyższy w zależności od zastosowanego producenta obudowy w danym momencie produkcji auta, więc albo dobieramy po VIN-ie, albo po numerze na obudowie. Dlatego nawet dobór części po kodzie silnika nie zawsze jest właściwy. Po drugie, sugerowanie wyrobów konkretnych producentów jest bez sensu, bo na przykład jest tyle samo zwolenników jak i przeciwników Castrola, albo Filtrona i Bosch'a. Po trzecie jeżeli już ktoś decyduje się na samodzielne zabawy w mechanika, to w sieci jest sporo narzędzi, które umożliwiają dobór części (darmowe katalogi), olejów i filtrów ("dobieraczki"olejowe na stronach producentów).

P.S. Dla zainteresowanych podaję link do katalogu części (ETKA online). Klikamy na CarProg2, następnie wybieramy markę, model, rocznik, podzespół i szukamy tego, czego potrzebujemy, są też ryciny. Trzeba poświęcić trochę czasu na ogarnięcie, ale później jest łatwo, bo jeżeli mamy już numer katalogowy szukanej części, albo produktu, to po wpisaniu go w jakąkolwiek wyszukiwarkę, wyświetlą się oryginały jak i zamienniki aktualnie dostępne.
https://ifinterface.com/page/page3.php
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowania (w sumie 5):
Misiek (11 kwie 2024, 11:11) • YoursTruly (11 kwie 2024, 14:26) • JACA (12 kwie 2024, 13:27) • Lord M (14 kwie 2024, 9:29) • Kubawojcik (20 kwie 2024, 16:15)
Ocena: 26.32%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Zuchu93
Posty: 15
Rejestracja: 23 wrz 2023, 21:15
Samochód: Seat Ateca FL 150KM 1.5 23'
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Zuchu93 »

Hejka,

Dobijam właśnie do 9kkm w mojej Atece 1.5 z 2023r. Stwierdziłem, że profilaktycznie fajnie by było pierwszy raz wymienić w niej olej silnikowy (niż czekać do 30kkm). I stąd przychodzę z pytaniem do Was. Jaki olej kupić, jaki będzie bezpiecznym wyborem? W domyślę skłaniam się o kupnie własnego oleju i pojechaniu na wymianę do ASO, żeby nie stracić gwarancji, czy tam nie robić jakichś niepotrzebnych problemów.

Pozdrawiam!

Misiek
Posty: 2445
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 749 razy
Otrzymał podziękowań: 1204 razy

Re: Wymiana Oleju

Post autor: Misiek »

Zuchu93 pisze:
14 kwie 2024, 20:38
Hejka,

Dobijam właśnie do 9kkm w mojej Atece 1.5 z 2023r. Stwierdziłem, że profilaktycznie fajnie by było pierwszy raz wymienić w niej olej silnikowy (niż czekać do 30kkm). I stąd przychodzę z pytaniem do Was. Jaki olej kupić, jaki będzie bezpiecznym wyborem? W domyślę skłaniam się o kupnie własnego oleju i pojechaniu na wymianę do ASO, żeby nie stracić gwarancji, czy tam nie robić jakichś niepotrzebnych problemów.

Pozdrawiam!
Odnośnie oleju, to polecam lekturę forumowego poradnika olejowego :
https://www.ateca-klub.pl/forum/viewtop ... 611#p23611

A jeśli chodzi o kupno oleju we własnym zakresie, to ZAWSZE WARTO, bo wystarczy porównać cenę za olej w ASO (lub dla ułatwienia cały koszt wymiany) i w "normalnym" sklepie. Jeżeli chciałoby się dalej oszczędzić, tym razem mniej niż na oleju, ale zawsze, to warto także kupić przynajmniej filtr oleju, oczywiście jakiś markowy.

Ewentualne pozostałe elementy (śruba / korek spustowy plus uszczelka) lub inne porady znajdziesz we wcześniejszych postach tego wątku.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

ODPOWIEDZ