Ładowanie akumulatora EFB

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
mg70
Posty: 7
Rejestracja: 25 maja 2020, 22:45
Samochód: ATECA FR 2,0 TSI 4 Drive
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: mg70 »

Cześć,

Mam fabrycznie zamontowany akumulator EFB dedykowany do systemu start-stop (2,0 TSI 4Drive).
Czy można doładowywać go w pojeździe bez odpinania klem?
Jeżeli tak, to jakie dopuszczalne max. napięcie podczas ładowania.
W przyp ładowarek automatycznych ładować programem do AGM (max. 14,7 V - np. ładowarka Cetek MXS 5,0) czy programem do aku standardowych (max. 14.4 V)?
Przy jakim napięciu zmierzonym na akumulatorze EFB podczas spoczynku należy go podładować (np. po długim postoju lub po zabawie multimediami) - kiedy jest taka potrzeba/kryterium?



Sponsor

Ładowanie akumulatora EFB

Sponsor


Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

Ładowarkami automatycznymi można ładować akumulatory bez odpinania klem. Należy wybrać możliwie najwyższe napięcie (z reguły 14,8V), bo i tak tego typu urządzenia nie doładują więcej, jak 80% pojemności akumulatora (nie odbudowują pełnej gęstości elektrolitu). Ale za to są bezpieczne, nie przeładują baterii i mogą długo pozostawać w trybie konserwacji, bez nadzoru.
Napięcie określające kondycję akumulatora, musi być mierzone po odpięciu klem (instalacja auta ciągle pobiera energię) i najlepiej w korelacji z gęstością elektrolitu, dlatego w przypadku wątpliwości lepiej i prościej po prostu podłączyć ładowarkę, która uzupełni ewentualny ubytek energii.
Natomiast pełne odbudowanie pojemności z odzyskaniem gęstości elektrolitu odbywa się przy napięciu 16,2 V, a do tego potrzebny jest prostownik, najlepiej z regulacją, miernik, aerometr(lub refraktometr) i odrobina wiedzy.

P.S. Z praktycznego punktu widzenia, napięcia rzędu 16,2 V nie uszkadzają instalacji auta, sam ładuję bez odpinania klem, ale generalnie się tego nie poleca. A akumulator EFB ładuje się tak samo jak akumulatory kwasowe zwykłe typu Ca/Ca, którego jest tylko ulepszoną wersją w kwestii przepływu i gromadzenia energii.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowania (w sumie 2):
arbal (29 gru 2021, 10:34) • piotr_kg (05 sty 2022, 15:10)
Ocena: 10.53%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
Orłoś
Posty: 122
Rejestracja: 30 maja 2018, 15:47
Lokalizacja: pomorskie
Samochód: Ateca Xcellence 2.0 TSI
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Orłoś »

Sailor 88 szacunek za Twoją wiedzę kolego. Jestem pod wrażeniem po raz kolejny.
Root dodaj jakieś lajki albo piwa do forum;)
Ateca Xcellence | 2.0 TSI 190KM | DSG7 | 4Drive | Magnetic Brown | Felgi 18" PERFORMANCE 36/2 MACHINED | Felgi 17" ABRERA II | Alcantara Black | Panorama | Comfort Assistant Plus | Podgrzewana przednia szyba | Navi | Elektryczna klapa bagażnika | Widok 360 | Ładowanie Qi | VC

dario37
Posty: 1138
Rejestracja: 06 maja 2017, 10:28
Lokalizacja: Oława
Samochód: Seat Ateca 1.4TSI /KIA SPORTAGE MHEV 2022 BL
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: dario37 »

Orłoś pisze:
26 maja 2020, 10:07
Sailor 88 szacunek za Twoją wiedzę kolego. Jestem pod wrażeniem po raz kolejny.
Root dodaj jakieś lajki albo piwa do forum;)
To postaw Marynarzowi browara,a nie "Root dodaj" :D
Seat Ateca 1.4 TSI DSG7 /KIA SPORTAGE MHEV 2022 BL

Awatar użytkownika
Orłoś
Posty: 122
Rejestracja: 30 maja 2018, 15:47
Lokalizacja: pomorskie
Samochód: Ateca Xcellence 2.0 TSI
Podziękował: 13 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Orłoś »

Nie ma problemu, mogę postawić jak najbardziej. Zresztą dobrze by było jakbyśmy przy prawdziwym piwie pogadali o naszych Atekach :D
Tylko Oława i Białystok ode mnie z Kaszub to kawałek jest ;)
Ateca Xcellence | 2.0 TSI 190KM | DSG7 | 4Drive | Magnetic Brown | Felgi 18" PERFORMANCE 36/2 MACHINED | Felgi 17" ABRERA II | Alcantara Black | Panorama | Comfort Assistant Plus | Podgrzewana przednia szyba | Navi | Elektryczna klapa bagażnika | Widok 360 | Ładowanie Qi | VC

dario37
Posty: 1138
Rejestracja: 06 maja 2017, 10:28
Lokalizacja: Oława
Samochód: Seat Ateca 1.4TSI /KIA SPORTAGE MHEV 2022 BL
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: dario37 »

Orłoś pisze:
26 maja 2020, 12:56
Nie ma problemu, mogę postawić jak najbardziej. Zresztą dobrze by było jakbyśmy przy prawdziwym piwie pogadali o naszych Atekach :D
Tylko Oława i Białystok ode mnie z Kaszub to kawałek jest ;)
No tak,kawałek jest,3-4 razy w roku jestem w Bydgoszczy a kawałek w bok Szczytno(tam jestem 2 razy w roku),więc może sie kiedyś spotkamy.... :D
Seat Ateca 1.4 TSI DSG7 /KIA SPORTAGE MHEV 2022 BL

mg70
Posty: 7
Rejestracja: 25 maja 2020, 22:45
Samochód: ATECA FR 2,0 TSI 4 Drive
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: mg70 »

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. :)
Czy zacisk ujemny z ładowarki podłączać bezpośrednio do klemy "-" aku, czy w inne miejsce (czy jest tam jakiś moduł monitorujący napięcie na aku)?

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

mg70 pisze:
26 maja 2020, 21:30
Czy zacisk ujemny z ładowarki podłączać bezpośrednio do klemy "-" aku, czy w inne miejsce (czy jest tam jakiś moduł monitorujący napięcie na aku)?
Można bezpośrednio do klemy, ale jest specjalnie przeznaczony do tego uchwyt (blaszka) przykręcona razem z przewodem masowym do karoserii za akumulatorem, zaznaczona na zdjęciu. Natomiast moduł monitorujący parametry akumulatora (temperatura, napięcie i rezystancja wewnętrzna) jest zintegrowany z ujemną klemą akumulatora i dochodzi do niego dwuprzewodowe złącze.

Przy okazji: W sieci krąży informacja, że wypięcie tej kostki załatwia problem systemu START/STOP, czyli wyłącza go. I rzeczywiście tak się dzieje, z tym że wyłączenie tego modułu pozbawia sterownik możliwości tzw. inteligentnego ładowania akumulatora i jest on ładowany w tradycyjny sposób tzn. stałym napięciem, bez względu na obciązenie. Absolutnie nie polecam powyższej metody.

Obrazek
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

mg70
Posty: 7
Rejestracja: 25 maja 2020, 22:45
Samochód: ATECA FR 2,0 TSI 4 Drive
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: mg70 »

Dzięki za pomoc.

Reasumując: "+" z ładowarki bezpośrednio do klemy "+" aku, a "-" z ladowarki - do blaszki (blaszka jest tylko przy klemie "-").

Gdy "-" ładowarki ktoś podłączy bezpośrednio do klemy "-" zamiast do blaszki, to z tym zintegrowanym modułem na tej klemie i tak nic się nie nawyrabia?

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

mg70 pisze:
27 maja 2020, 0:42
Reasumując: "+" z ładowarki bezpośrednio do klemy "+" aku, a "-" z ladowarki - do blaszki (blaszka jest tylko przy klemie "-").

Gdy "-" ładowarki ktoś podłączy bezpośrednio do klemy "-" zamiast do blaszki, to z tym zintegrowanym modułem na tej klemie i tak nic się nie nawyrabia?
Dokładnie tak, ta "blaszka" to też dodatkowe podłączenie bieguna ujemnego zasilania zastępczego (akumulatora lub zasilacza), który stosuje się na czas wymiany akumulatora zasadniczego, aby podtrzymać zasilanie sieci elektrycznej auta. Podłączając się do blaszki, można swobodnie odkręcać i manewrować klemą ujemną, którą odłącza się jako pierwszą. Podobnie przy podłączaniu przewodów rozruchowych, zacisk ujemnego zamiast do klemy, powinno się podłączać też do blaszki, aby ewentualne iskrzenie oddalić od korpusu akumulatora.

Praktyczna uwaga: Jeżeli zamierzasz częściej doładowywać akumulator, warto zaopatrzyć się (co lepsze ładowarki mają w komplecie) w złącze na stałe podpięte (przykręcone) do zacisków akumulatora. Po otwarciu maski jeden ruch i akumulator się ładuje.
Obrazek
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

ODPOWIEDZ