Ładowanie akumulatora EFB

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
geranium
Posty: 719
Rejestracja: 10 lut 2019, 18:41
Samochód: SEAT ATECA 1.5 DSG
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 40 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: geranium »

sailor pisze:Praktyczna uwaga: Jeżeli zamierzasz częściej doładowywać akumulator, warto zaopatrzyć się (co lepsze ładowarki mają w komplecie) w złącze na stałe podpięte (przykręcone) do zacisków akumulatora. Po otwarciu maski jeden ruch i akumulator się ładuje.
MĄDRE umieszczenie tej wtyczki "ratuje życie" w momencie jak padnie akumulator to mamy możliwość łatwego podłączenia zasilania i np. otwarcia drzwi(nie pisać że do tego jest kluczyk.. :evil: ) lub ładowania bez otwierania maski itd..



Sponsor

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Sponsor


mg70
Posty: 7
Rejestracja: 25 maja 2020, 22:45
Samochód: ATECA FR 2,0 TSI 4 Drive
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: mg70 »

Dziękuję :)

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

geranium pisze:
27 maja 2020, 18:27
MĄDRE umieszczenie tej wtyczki "ratuje życie" w momencie jak padnie akumulator to mamy możliwość łatwego podłączenia zasilania i np. otwarcia drzwi(nie pisać że do tego jest kluczyk.. :evil: ) lub ładowania bez otwierania maski itd..
Jest też opcja ładowania akumulatora bez otwierania maski poprzez gniazdo diagnostyczne (OBD2), a niektóre ładowarki (np.seria NOCO Genius) posiadają nawet odpowienie złącze. Gniazdo OBD ma stałe połaczenie z akumulatorem na jednym z pinów.


Obrazek
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

geranium
Posty: 719
Rejestracja: 10 lut 2019, 18:41
Samochód: SEAT ATECA 1.5 DSG
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 40 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: geranium »

z jedną ładowarką 'cetek' dostałem komplet do ładowania a raczej podtrzymania napięcia przez gniazdko zapalniczki

Awatar użytkownika
Eleonor
Posty: 347
Rejestracja: 12 paź 2019, 17:32
Samochód: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG 2020 Rodium Grey
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 39 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Eleonor »

@sailor 88

Ponieważ posiadam akumulator EFB chciałbym poprosić o pomoc z zakupie ładowarki:
co wybrać - która lepsza ? (kolejność przypadkowa):

1.NOCO GENIUS 5 – 5A
2.CTEK MXS 5.0 12V 5A

oprócz tego chciałbym podładować zwykły akumulator 12 V w starym aucie
Ateca FR 1.5 TSI DSG - Rodium Grey 2020

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

Eleonor pisze:
12 lut 2021, 12:46
@sailor 88
Ponieważ posiadam akumulator EFB chciałbym poprosić o pomoc z zakupie ładowarki:
co wybrać - która lepsza ? (kolejność przypadkowa):
1.NOCO GENIUS 5 – 5A
2.CTEK MXS 5.0 12V 5A
oprócz tego chciałbym podładować zwykły akumulator 12 V w starym aucie
To bardzo podobne konstrukcje, dlatego efekt działania jednej i drugiej jest praktycznie taki sam, ale bardziej polecam NOCO. To nowsza konstrukcja z trochę lepszym algorytmem ładowania, kompensacją temperaturową i startem od 1 Volta. Poza tym, dużo mniej się grzeje.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowanie:
Eleonor (12 lut 2021, 15:10)
Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

geranium
Posty: 719
Rejestracja: 10 lut 2019, 18:41
Samochód: SEAT ATECA 1.5 DSG
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 40 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: geranium »

posiadam CTEK MSX 10 sprawdza się bardzo dobrze , posiada kompensację temperaturową + dodatkowe wyposażenie, leciutko podniesiona temperatura przy ładowaniu 10A ale wiadomo że działa

Programy
NORMAL 10A/14,4V
AGM 10A/14,7V
RECOND 1.5A/15,8V
SUPPLY 10A/13,6V

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

geranium pisze:
12 lut 2021, 17:01
posiadam CTEK MSX 10 sprawdza się bardzo dobrze , posiada kompensację temperaturową + dodatkowe wyposażenie, leciutko podniesiona temperatura przy ładowaniu 10A ale wiadomo że działa

Programy
NORMAL 10A/14,4V
AGM 10A/14,7V
RECOND 1.5A/15,8V
SUPPLY 10A/13,6V
Mierzyłeś prąd jaki rzeczywiście generowała ta ładowarka, bo maksymalny prąd pojawi się tylko po podłączeniu głęboko rozładowanego akumulatora. W moich rękach, po podłączeniu do rozładowanego akumulatora 72Ah, nie dało się jej utrzymać, a prąd miał wartość 9,39A. Przy wysokich temperaturach otoczenia, wartość prądu jest obcinana o połowę (zabezpieczenie przed przegrzaniem) i proces ładowania przedłuża się. To o czym piszesz: "leciutko podniesiona temperatura" oznacza, że płynący prąd oscyluje w granicach 3-5A, którym ładowany jest lekko rozładowany akumulator w ramach tzw. doładowania. To samo w CTEK 5, maksymalny prąd powoduje bardzo duże nagrzewanie się korpusu. I nie jest to wada, bo każde urządzenie tego typu będzie się nagrzewało, dlatego w innych modelach stosuje się chłodzenie pasywne (otwory wentylacyjne) lub aktywne (wentylator). Tutaj zamknięto całość w szczelnej obudowie, więc ładowarka jest niewrażliwa na wilgoć, zalanie i może być stosowana na zewnątrz. Jest bezpieczna, może być podłączona dowolnie długo, zapamiętuje ustawienia po zaniku napięcia, nie przeładuje akumulatora ani nie wygotuje elektrolitu, ale do odbudowy parametrów całkowicie rozładowanego akumulatora średnio się nadaje, proces ładowania musi być wielokrotnie ponawiany, trzeba używać trybu REPAIR, a cały proces trwa kilka dni. Dla mnie główną wadą jest cena, nieadekwatna do możliwości.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowanie:
Misiek (12 lut 2021, 22:39)
Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Misiek
Posty: 2398
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 727 razy
Otrzymał podziękowań: 1169 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Misiek »

sailor 88 pisze:
12 lut 2021, 20:01
geranium pisze:
12 lut 2021, 17:01
posiadam CTEK MSX 10 sprawdza się bardzo dobrze , posiada kompensację temperaturową + dodatkowe wyposażenie, leciutko podniesiona temperatura przy ładowaniu 10A ale wiadomo że działa

Programy
NORMAL 10A/14,4V
AGM 10A/14,7V
RECOND 1.5A/15,8V
SUPPLY 10A/13,6V
Mierzyłeś prąd jaki rzeczywiście generowała ta ładowarka, bo maksymalny prąd pojawi się tylko po podłączeniu głęboko rozładowanego akumulatora. W moich rękach, po podłączeniu do rozładowanego akumulatora 72Ah, nie dało się jej utrzymać, a prąd miał wartość 9,39A. Przy wysokich temperaturach otoczenia, wartość prądu jest obcinana o połowę (zabezpieczenie przed przegrzaniem) i proces ładowania przedłuża się. To o czym piszesz: "leciutko podniesiona temperatura" oznacza, że płynący prąd oscyluje w granicach 3-5A, którym ładowany jest lekko rozładowany akumulator w ramach tzw. doładowania. To samo w CTEK 5, maksymalny prąd powoduje bardzo duże nagrzewanie się korpusu. I nie jest to wada, bo każde urządzenie tego typu będzie się nagrzewało, dlatego w innych modelach stosuje się chłodzenie pasywne (otwory wentylacyjne) lub aktywne (wentylator). Tutaj zamknięto całość w szczelnej obudowie, więc ładowarka jest niewrażliwa na wilgoć, zalanie i może być stosowana na zewnątrz. Jest bezpieczna, może być podłączona dowolnie długo, zapamiętuje ustawienia po zaniku napięcia, nie przeładuje akumulatora ani nie wygotuje elektrolitu, ale do odbudowy parametrów całkowicie rozładowanego akumulatora średnio się nadaje, proces ładowania musi być wielokrotnie ponawiany, trzeba używać trybu REPAIR, a cały proces trwa kilka dni. Dla mnie główną wadą jest cena, nieadekwatna do możliwości.
O ile pamiętasz, mam i używam regularnie CTEK MXS 5.0 i dotychczas nie zauważyłem jakiegokolwiek przegrzewania (jest leciutko ciepły, nawet w poniedziałek z rana, pracujący od piątku po pracy), a raz nawet z niewiadomego powodu całkowicie rozładował się akumulator (nawet lampki ledwo się jarzyły i co najśmieszniejsze po naładowaniu "dożył" potem 7 lat) i nawet wtedy nie był gorący. Parametrów pracy oczywiście nie sprawdzałem. Inna sprawa, że nie leży na płaskim, tylko jest zawieszony w powietrzu, więc chyba przez to ma lepsze chłodzenie. Jedynie tylko raz był mocniej ciepły, jak w byłym samochodzie ŚP taty 95 Ah było prawie całkowicie rozładowane, ale także nie parzył.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

Tritium
Posty: 53
Rejestracja: 25 gru 2020, 19:11
Samochód: Ateca 2017, Ateca 2020
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Tritium »

Nie polecam Ctek mxs 5. Miałem i pozbyłem się, bo to tylko ładowarka idiotoodporna, więc ograniczona mocno. Jak już z tych wymienionych to Noco chwalą. Są testy Ctek 5 i Noco na YT, kanał mrakumulator. Stoi za tym sprzedawca pasjonat. Dużo testów robią i tłumaczą co i jak z akumulatorami i ładowaniem. Bez kitu.

Ctek mxs5 trzeba chyba z 5 razy podłączyć by zrobić gęstość.
Ja mam Qlona i robi co chcę, z czym chcę i kiedy chcę. ;)
Za ten post autor Tritium otrzymał podziękowanie:
Frodo (13 lut 2021, 8:52)
Ocena: 5.26%

ODPOWIEDZ