Ładowanie akumulatora EFB

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
geranium
Posty: 720
Rejestracja: 10 lut 2019, 18:41
Samochód: SEAT ATECA 1.5 DSG
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 40 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: geranium »

sailor 88 pisze:
12 lut 2021, 20:01
geranium pisze:
12 lut 2021, 17:01
posiadam CTEK MSX 10 sprawdza się bardzo dobrze , posiada kompensację temperaturową + dodatkowe wyposażenie, leciutko podniesiona temperatura przy ładowaniu 10A ale wiadomo że działa

Programy
NORMAL 10A/14,4V
AGM 10A/14,7V
RECOND 1.5A/15,8V
SUPPLY 10A/13,6V
Mierzyłeś prąd jaki rzeczywiście generowała ta ładowarka, bo maksymalny prąd pojawi się tylko po podłączeniu głęboko rozładowanego akumulatora. W moich rękach, po podłączeniu do rozładowanego akumulatora 72Ah, nie dało się jej utrzymać, a prąd miał wartość 9,39A. Przy wysokich temperaturach otoczenia, wartość prądu jest obcinana o połowę (zabezpieczenie przed przegrzaniem) i proces ładowania przedłuża się. To o czym piszesz: "leciutko podniesiona temperatura" oznacza, że płynący prąd oscyluje w granicach 3-5A, którym ładowany jest lekko rozładowany akumulator w ramach tzw. doładowania. To samo w CTEK 5, maksymalny prąd powoduje bardzo duże nagrzewanie się korpusu. I nie jest to wada, bo każde urządzenie tego typu będzie się nagrzewało, dlatego w innych modelach stosuje się chłodzenie pasywne (otwory wentylacyjne) lub aktywne (wentylator). Tutaj zamknięto całość w szczelnej obudowie, więc ładowarka jest niewrażliwa na wilgoć, zalanie i może być stosowana na zewnątrz. Jest bezpieczna, może być podłączona dowolnie długo, zapamiętuje ustawienia po zaniku napięcia, nie przeładuje akumulatora ani nie wygotuje elektrolitu, ale do odbudowy parametrów całkowicie rozładowanego akumulatora średnio się nadaje, proces ładowania musi być wielokrotnie ponawiany, trzeba używać trybu REPAIR, a cały proces trwa kilka dni. Dla mnie główną wadą jest cena, nieadekwatna do możliwości.
oczywiście że to sprawdziłem zaraz po zakupie tak z ciekawości i dawał/daje pełne 10 A w odpowiednim momencie/cyklu programu

swoją drogą nie po to kupiłem prostownik "idioto odporny" aby teraz się rozwodzić nad jego działaniem i parametrami
prostownik jest do użytku domowego i sprawuje się idealnie
wybór padł na 10A z uwagi że akumulator jest ładowany "pod maską" i nie mam czasu go ładować 2 dni

do wszelkich długich prac prostownik w trybie SUPPLY
znakomicie też się sprawdził do zasilania lodówki turystycznej

opisuję tylko swoje doświadczenia z prostownikiem CTEK MSX 10
i pokażcie mi jak mierzycie gęstość elektrolitu w zaklejonym aku bez utraty gwarancji?

Obrazek
Obrazek

aku do sąsiada ciekawe czy pozna ;) :lol:

PS. mam też robiony (stara dobra technologia..) 30A ale tego trzeba niestety nadzorować ale do szybkiego podładowania super sprawa



Sponsor

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Sponsor


Rafiner
Posty: 818
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 90 razy
Otrzymał podziękowań: 89 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Rafiner »

Kupiłem tego CTEK CT5, niby nowa wersja do aut z systemem start/stop.
Pisałem kiedyś, że wyzerowało mi przebieg długookresowy po tankowaniu. Serwis stwierdził, że to rozładowany aku. Sprawdzałem, w aku zielone oczko, ale i tak kupiłem.
Wracając do tematu, podpiąłem, zrobiło Check, po minucie Charge, a po 4,5 godz Care. Wyszło na to, że naładowało. I teraz pytanie, dlaczego tak krótko ? Aku faktycznie powinien być rozładowany, bo od października jeżdżę tam i spowrotem po 5 km w do pracy przez 3 dni w tygodniu, resztę dni auto stoi w garażu nie jeżdżone.
Ile wam ładuje MXS 5 ? I czy oczko ma wówczas czarną barwę?
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1379
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 86 razy
Otrzymał podziękowań: 386 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

Rafiner pisze:
13 lut 2021, 14:49
Kupiłem tego CTEK CT5, niby nowa wersja do aut z systemem start/stop.
Pisałem kiedyś, że wyzerowało mi przebieg długookresowy po tankowaniu. Serwis stwierdził, że to rozładowany aku. Sprawdzałem, w aku zielone oczko, ale i tak kupiłem.
Wracając do tematu, podpiąłem, zrobiło Check, po minucie Charge, a po 4,5 godz Care. Wyszło na to, że naładowało. I teraz pytanie, dlaczego tak krótko ? Aku faktycznie powinien być rozładowany, bo od października jeżdżę tam i spowrotem po 5 km w do pracy przez 3 dni w tygodniu, resztę dni auto stoi w garażu nie jeżdżone.
Ile wam ładuje MXS 5 ? I czy oczko ma wówczas czarną barwę?
Zasadą działania większości ładowarek tego typu jest odbudowanie ładunku w akumulatorze do 80%, co ma zapewnić uruchomienie pojazdu, a pozostawienie na dłużej podtrzymywanie stanu akumulatora w tym stopniu naładowania (tzw. prąd buforowy 13,6-13,8V) cały czas. Niektóre posiadają dodatkową funkcję RECOND/REPAIR, która uruchamiana kilkukrotnie pozwala podnieść % naładowania akumulatora i gęstość elektrolitu. Wymaga jednak to wielokrotnego ponawiania ładowania zasadniczego i ponawiania funkcji RECOND, co w zależności od stopnia rozładowania akumulatora i jego wielkości (pojemności) może trwać 2-3 dni a nawet więcej.
Natomiast Twój typ ładowarki jest skonstruowany dla aut z systemem S&S, więc producent założył, że auto takie ma akumulator AGM/GEL i pozbawił ładowarkę trybu RECOND. Ładuje ona maksymalnym prądem 3,8A tylko do napięcia 14,55V i tu masz odpowiedź, dlaczego tak szybko zakończyła ładowanie. To wszystko marketing i bazowanie na niewiedzy kupującego, a z drugiej strony zabezpieczenie przed przeładowaniem, wygotowaniem elektrolitu itd, jednak w mojej ocenie, ładowarka za taką cenę powinna przy jednorazowym podłączeniu odbudować parametry akumulatora w 24 godziny, bez ingerencji użytkownika.
Jeżeli chodzi o "oczko", to kiedyś pokazywało ono stan naładowania akumulatora. Kolor zielony oznaczał-naładowany, czarny-doładować, biały-wymienić akumulator(niski poziom elektrolitu). Obecnie masz tylko dwa stany czarny-akumulator OK, żółty-akumulator do wymiany. Stanu naładowania z tego nie określisz, niestety. Kolejny wybieg producenta, abyś nie wiedział, że jeździsz cały czas z niedoładowanym akumulatorem. Przecież inteligentne ładowanie zadba o wszystko ;) ...
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowania (w sumie 2):
Misiek (14 lut 2021, 22:11) • piotr_kg (05 sty 2022, 15:20)
Ocena: 10.53%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1379
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 86 razy
Otrzymał podziękowań: 386 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

geranium pisze:
13 lut 2021, 12:28
swoją drogą nie po to kupiłem prostownik "idioto odporny" aby teraz się rozwodzić nad jego działaniem i parametrami
prostownik jest do użytku domowego i sprawuje się idealnie
I bardzo dobrze, tak właśnie ma być! Liczy się efekt końcowy, czyli zadowolenie użytkownika. Jeśli zaspokaja Twoje potrzeby i akceptujesz cenę, to czego chcieć więcej...
geranium pisze:
13 lut 2021, 12:28
i pokażcie mi jak mierzycie gęstość elektrolitu w zaklejonym aku bez utraty gwarancji?
Na upartego można... te naklejki blokujące dostęp do korków, można wielokrotnie odklejać, przyklejać i śladu nie będzie. Oczywiście nie namawiam do tego typu praktyk, ale sam to robiłem, kiedy mój akumulator nie trzymał parametrów po 1,5 roku użytkowania auta. Wymienili na gwarancji bez gadania (jeżeli chodzi o naklejki), ale ogólnie niechętnie, bo to "część eksploatacyjna" ;) .
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Rafiner
Posty: 818
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 90 razy
Otrzymał podziękowań: 89 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Rafiner »

Sailor88 czyli jak podłączę zwykły aku, to i tak mi nie naładuje ? Chodzi mi o drugie auto zwykłe.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1379
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 86 razy
Otrzymał podziękowań: 386 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

Rafiner pisze:
14 lut 2021, 15:52
Sailor88 czyli jak podłączę zwykły aku, to i tak mi nie naładuje ? Chodzi mi o drugie auto zwykłe.
Naładuje, jak najbardziej, tylko nie osiągniesz pełnego, 100% wysycenia. Tą ładowarką możesz ładować każdy akumulator.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Rafiner
Posty: 818
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 90 razy
Otrzymał podziękowań: 89 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Rafiner »

Kurde, nie myślałem o tym, że do 80% ładuje. Jak dzwoniłem i się pytałem na infolinii, to koleś mi mówił że CT5 lepsze, bo na nowym procesorze i algorytmy lepsze. Chciałem ładowarkę bezpieczną, by bez odpinania klem ładować, ale myślałem, że do pełna naładuje, a co najwyżej auto później samo zejdzie do 80%. No i że naładuje zwykły aku w Fabii do pełna, też bez ściągania klem.

To z innej beczki. W piątek załadowałem aku w Atece, 4,5 godz zeszło. Ale wczoraj znowu podłączyłem, bez jeżdżenia Ateką i znowu ładowało, nawet na noc zostawiłem.
To co ładowało, skoro w piątek dało 80% ?
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1379
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 86 razy
Otrzymał podziękowań: 386 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: sailor 88 »

Rafiner pisze:
14 lut 2021, 20:07
Kurde, nie myślałem o tym, że do 80% ładuje. Jak dzwoniłem i się pytałem na infolinii, to koleś mi mówił że CT5 lepsze, bo na nowym procesorze i algorytmy lepsze. Chciałem ładowarkę bezpieczną, by bez odpinania klem ładować, ale myślałem, że do pełna naładuje, a co najwyżej auto później samo zejdzie do 80%. No i że naładuje zwykły aku w Fabii do pełna, też bez ściągania klem.
Żadna z dostępnych na rynku ładowarek automatycznych nie odbuduje Ci akumulatora w 100% w jednym cyklu. Te, które posiadają tryb RECOND/REPAIR mogą to zrobić, ale w długim, kilkukrotnie powtarzanym cyklu. Wszystko zależy od typu ładowarki, czyli mocy, algorytmu ładowania i zastosowanych napięć końcowych. Bez podniesienia napięcia powyżej 15,5V (najlepiej do 16,2V) nie naładujesz akumulatora do końca, a tu już wchodzimy w zakres prądów powodujących gazowanie elektrolitu, więc nieświadomy użytkownik może nie ogarnąć tematu...Dlatego producenci są powściągliwi i produkują ładowarki bezpieczne, ograniczone napięciowo (tryb RECOND-15,7V), które nie wymagają myślenia, ale nic nie uszkodzą i mogą być podłączone praktycznie na dowolnie długo. Natomiast dla bardziej wymagających są ładowarki zaawansowane i prostowniki, które potrafią więcej, ale wymagają nadzoru, albo odrobiny wiedzy, gdyż mogą mieć "ręcznie" ustawialne parametry.
Rafiner pisze:
14 lut 2021, 20:07
To co ładowało, skoro w piątek dało 80% ?
Algorytmy w tych ładowarkach są bardzo proste, więc szybko podbijają napięcie do wartości wyłączającej ładowanie, co wcale nie znaczy, że zamierzony efekt został osiągnięty, więc jest tak jak pisałem wcześniej, wymagają one wielokrotnego powtarzania każdego cyklu. I to boli najbardziej, że kosztują dużo a potrafią niewiele więcej niż te niskobudżetowe z LIDLA lub BIEDRONKI.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowanie:
Misiek (14 lut 2021, 22:15)
Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Rafiner
Posty: 818
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 90 razy
Otrzymał podziękowań: 89 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Rafiner »

sailor 88 pisze:
14 lut 2021, 21:54
........ I to boli najbardziej, że kosztują dużo a potrafią niewiele więcej niż te niskobudżetowe z LIDLA lub BIEDRONKI.
Ale może dają większą gwarancje stabilności parametrów pracy i jakości zabezpieczeń ? Zwłaszcza przy ładowaniu bez odpinania Aku.
Ja miałem to z tyłu głowy, że tak jest.

Mogłem wziąć MXS 5, bo są programy specjalne, ale teraz trudno.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Tritium
Posty: 53
Rejestracja: 25 gru 2020, 19:11
Samochód: Ateca 2017, Ateca 2020
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Re: Ładowanie akumulatora EFB

Post autor: Tritium »

Sailor 88, dobrze prawi.

A tu macie chyba wszystko w pigułce o typach akumulatorów i ładowaniu.

Dodatkowo wykresy od Dardena są pokazane.
Miłego oglądania.

A jak kolega ma tego Cteka MXS5, to na poprawę humoru proszę oglądnąć to:


Cierpliwość i kilka budzików ustawionych na noc powinny załatwić sprawę uzyskania gęstości na drugi dzień - zależnie od wielkości aku lub jego rozładowania.

Mi nie starczyło cierpliwości.

ODPOWIEDZ