Pisk po zgaszeniu Ateci
- pofsak
- Posty: 20
- Rejestracja: 17 mar 2020, 16:02
- Lokalizacja: Polska
- Samochód: Ateca FR
- Podziękował: 6 razy
- Otrzymał podziękowań: 0
Pisk po zgaszeniu Ateci
Cześć
W mojej Atece po zgaszeniu auta przez około minutę słyszę pisk dochodzący, gdzieś z okolic deski rozdzielczej czy nawet dalej, bo spod maski. Jest to raczej coś, co ma związek z elektroniką, ale sam nie wiem, co to może być. A może wszystkie Ateci tak mają?
Jak jest z tym u Was?
W mojej Atece po zgaszeniu auta przez około minutę słyszę pisk dochodzący, gdzieś z okolic deski rozdzielczej czy nawet dalej, bo spod maski. Jest to raczej coś, co ma związek z elektroniką, ale sam nie wiem, co to może być. A może wszystkie Ateci tak mają?
Jak jest z tym u Was?
-
Onlinesailor 88
- Posty: 1379
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 86 razy
- Otrzymał podziękowań: 386 razy
Re: Pisk po zgaszeniu Ateci
To normalne zjawisko, pochodzi z zasilaczy PWM(impulsowych) stosowanych w układach sterujących pracą silników elektrycznych. Pisk, który słyszysz pochodzi z zasilacza elektrycznej pompy płynu chłodzącego, która pracuje jeszcze jakiś czas po zatrzymaniu silnika, samą pompę też słychać, ale raczej od dołu.pofsak pisze: ↑18 maja 2021, 13:15Cześć
W mojej Atece po zgaszeniu auta przez około minutę słyszę pisk dochodzący, gdzieś z okolic deski rozdzielczej czy nawet dalej, bo spod maski. Jest to raczej coś, co ma związek z elektroniką, ale sam nie wiem, co to może być. A może wszystkie Ateci tak mają?
Jak jest z tym u Was?
- Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
Onlinesailor 88
- Posty: 1379
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 86 razy
- Otrzymał podziękowań: 386 razy
Re: Pisk po zgaszeniu Ateci
Dźwięk oczywiście zależy od "zastosowanej" częstotliwości, więc nie wszystkie zasilacze słyszymy(tylko częstotliwości w paśmie słyszalnym). Moim zdaniem konstruktor zasilacza PWM albo nie brał pod uwagę emitowanego dźwięku, bo pracujący silnik i tak zagłusza takie dźwięki, albo użycie "piszczącej" częstotliwości było konieczne. Poza tym porównałeś przetwornice różnego typu, bo w komputerze są zwykle przetwornice obniżające typu AC-DC, a w motoryzacji obniżające i podwyższające typu DC-DC lub DC-AC. Zwróć uwagę, że przetwornice zasilające diody LED w reflektorach są niesłyszalne, pozostałych zasilających elektronikę też nie słychać, a przetwornica DC-AC zasilająca szybę ogrzewaną nowego typu (folia) prądem przemiennym piszczy na pewno, ale nie słychać tego, bo działa tylko przy pracującym silniku... Miałem kiedyś ładowarkę do telefonu, która piszczała bez obciążenia, po podłączeniu telefonu dźwięk znikał, kolega miał kiedyś piszczącego UPS'a, więc może być różnie...Frodo pisze: ↑18 maja 2021, 16:27Aktualnie siedzę przy kilku działających zasilaczach impulsowych, w tym zasilających kilka silniczków elektrycznych PWM (w komputerze), kilka zasilaczy impulsowych jest też podłączonych do gniazdek (i ogólnie mnóstwo w domu!) i nic nie piszczy.
W zasadzie to wszystko jest takie ciche, że nawet w nocy nie słychać. Dobry zasilacz nie powinien piszczeć, te gorszej jakości mogą, ale zdecydowanie nie powinny aż tak by było słychać w kabinie... U mnie w Atece też nic nie piszczało i w Tigu nie piszczy, a jestem dość wrażliwy na tym punkcie - np. kolejny komputer złożony samodzielnie z części dobranych właśnie by było super cicho...
P.S. Posłuchaj piszczących sterowników po włączeniu zapłonu w tym materiale (2:10)
- Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
- Posty: 208
- Rejestracja: 25 gru 2017, 19:53
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Samochód: Ateca 2.0 TSI 4drive
- Podziękował: 34 razy
- Otrzymał podziękowań: 15 razy
Re: Pisk po zgaszeniu Ateci
Potwierdzam, u mnie też piszczy. Ale piszczało też w innych samochodach. Nie ma co zawracać sobie tym głowy.
- Ocena: 5.26%
-
- Posty: 171
- Rejestracja: 24 lip 2018, 7:39
- Lokalizacja: Kraków i okolice
- Samochód: Ateca Excellence 2.0 TSI 4drive
- Podziękował: 0
- Otrzymał podziękowań: 3 razy
Re: Pisk po zgaszeniu Ateci
U mnie też piszczy, ale to jest tak cicho że słychać tylko w garażu.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
-
- Posty: 2442
- Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
- Podziękował: 749 razy
- Otrzymał podziękowań: 1199 razy
Re: Pisk po zgaszeniu Ateci
Może ktoś to zauważył, ale w prawie wszystkich zasilaczach impulsowych, szczególnie tych większych (moc, a przede wszystkim rozmiary), niektóre elementy (kondensatory, cewki) są przyklejane do płytki lub obudowy jakimś klejem, czy wysychającym sylikonem, właśnie dlatego, że drżą i przy pewnych częstotliwościach dają efekt piszczenia. Jeżeli konstruktor, technolog o tym pomyśli, wcześniej przewidzi, to efektu piszczenia nie ma, a jak nie lub po prostu się oszczędzi, albo uprości proces produkcji to mamy piszczenie i tylko od wielkości i konstrukcji takiego zasilacza zależy jak bardzo to przeszkadza, słychać.
Kiedyś, kilka lat temu była bardzo znana sprawa chyba jednej partii zasilaczy do jednego z modeli TV Samsung, które aż tak bardzo piszczały, że w ciszy, bez innych dźwięków otoczenia w pokoju nie dało się po prostu wytrzymać, nie mówiąc o spaniu, podczas wyłączenia (Stand-By) także, a w zasadzie przede wszystkim. Oczywiście naprawa była na gwarancji i polegała na wymontowaniu zasilacza i podklejeniu dosłownie kilku elementów i odczekaniu bez podłączania do zasilania kilku godzin na zaschnięcie kleju.
Inna sprawa, że niektórzy są bardziej lub mniej czuli na niektóre częstotliwości i dlatego jednemu użytkownikowi bardziej to piszczenie przeszkadza niż innemu.
Kiedyś, kilka lat temu była bardzo znana sprawa chyba jednej partii zasilaczy do jednego z modeli TV Samsung, które aż tak bardzo piszczały, że w ciszy, bez innych dźwięków otoczenia w pokoju nie dało się po prostu wytrzymać, nie mówiąc o spaniu, podczas wyłączenia (Stand-By) także, a w zasadzie przede wszystkim. Oczywiście naprawa była na gwarancji i polegała na wymontowaniu zasilacza i podklejeniu dosłownie kilku elementów i odczekaniu bez podłączania do zasilania kilku godzin na zaschnięcie kleju.
Inna sprawa, że niektórzy są bardziej lub mniej czuli na niektóre częstotliwości i dlatego jednemu użytkownikowi bardziej to piszczenie przeszkadza niż innemu.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie
-
- Posty: 818
- Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
- Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
- Podziękował: 90 razy
- Otrzymał podziękowań: 89 razy
Re: Pisk po zgaszeniu Ateci
Misiek to dotyczyło plazm Panasonica. W Anglii wymieniali, w PL ten typ tak ma i spadać.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.
-
- Posty: 109
- Rejestracja: 24 sie 2017, 11:00
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Seat Ateca 1.4 TSI 150KM
- Podziękował: 5 razy
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Pisk po zgaszeniu Ateci
A w mojej plazmie Panasonica wymienili na gwarancji Działa cichutko do dnia dzisiejszego.
Ateca Xcellence | 1.4 TSI 150KM | DSG | Mato Brown |
-
- Posty: 2442
- Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
- Podziękował: 749 razy
- Otrzymał podziękowań: 1199 razy
Re: Pisk po zgaszeniu Ateci
W związku z tym, że od zawsze interesowałem się (i obserwowałem nowości) wyłącznie Samsungiem - słyszałem tylko o problemach u nich, co nie znaczy że w Panasonicu także tego nie było, po prostu o tym nie wiedziałem.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie