Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
kecaj
Posty: 97
Rejestracja: 10 cze 2022, 13:31
Samochód: Ateca 1,5 DSG MJ 2023
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 17 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: kecaj »

Endrju pisze:
20 mar 2023, 15:21
No to ciekawa sprawa co mówicie, bo w ASO twierdzili że ten sposób wyłącza wysyłanie sygnału a uaktywnia go z powrotem kluczyk, ale jak jest naprawdę to do końca chyba nikt nie wie.
Jak Ktoś ma ODIS-a (być może w VCDS też) to widać w logach kiedy kluczyk jest w obszarze czujników auta. Wtedy też widać aktywności jakie można wykonać gdy kluczyk jest w zasięgu lub nie....



Sponsor

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Sponsor


Awatar użytkownika
rybsko
Posty: 341
Rejestracja: 19 kwie 2021, 17:12
Lokalizacja: Pomorskie
Samochód: Ateca FR TSI 2.0 FL
Podziękował: 43 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: rybsko »

kecaj pisze:
20 mar 2023, 17:18
Jeżeli po każdym wyjściu z auta, czy to idąc na zakupy, czy gdzie indziej tak robisz to ok. Tylko wtedy właściwie ten system jest u Ciebie zbędny i przyznam, że kłopotliwy...
Dokładnie tak robię i prawdę mówiąc nie sprawia mi to żadnego kłopotu. Nie chciałem mieć tradycyjnej stacyjki i to jest dla mnie główna korzyść, a z bezkluczykowego ryglowania i odryglowywania korzystam w bardzo ograniczonych sytuacjach. Na marginesie, nawet nie jestem pewien czy mogłem nie zamówić keyless'a przy opcjach wyposażenia, które brałem. Pamiętam, że było dużo zależności.
Za ten post autor rybsko otrzymał podziękowanie:
kecaj (20 mar 2023, 17:40)
Ocena: 5.26%

Misiek
Posty: 2398
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 727 razy
Otrzymał podziękowań: 1169 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: Misiek »

Endrju pisze:
20 mar 2023, 15:21
No to ciekawa sprawa co mówicie, bo w ASO twierdzili że ten sposób wyłącza wysyłanie sygnału a uaktywnia go z powrotem kluczyk, ale jak jest naprawdę to do końca chyba nikt nie wie.
"wysyłanie sygnału" przez samochód, czy przez kluczyk, bo to jest tutaj, w tej metodzie GB, najistotniejsze ?
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

Awatar użytkownika
rybsko
Posty: 341
Rejestracja: 19 kwie 2021, 17:12
Lokalizacja: Pomorskie
Samochód: Ateca FR TSI 2.0 FL
Podziękował: 43 razy
Otrzymał podziękowań: 52 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: rybsko »

Misiek pisze:
20 mar 2023, 22:15
"wysyłanie sygnału" przez samochód, czy przez kluczyk, bo to jest tutaj, w tej metodzie GB, najistotniejsze ?
Ja rozumiem to tak:
1) Kiedy keyless jest aktywny, samochód wysyła sygnał poszukując obecności kluczyka, no bo chcemy żeby wykonał swoją magię, kiedy się zbliżymy.
2) Kiedy keyless jest zdeaktywowany, to nie ma powodu poszukiwać obecności kluczyka, bo niczego od niego nie oczekujemy (tak bym sobie marzył).
3) W każdej sytuacji samochód nasłuchuje sygnału z kluczyka, ale ten jest inicjowany wyłącznie przez świadomą operację na uprawnionym kluczyku.
4) Kluczyk, a przynajmniej "wzbudzony" kluczyk, sam z siebie emituje sygnał chociażby po to, by był rozpoznany przez keyless.

Atak GB, to moim zdaniem atak na punkt 1).
Atak "walizką", to atak na punkty 3) + 4).

Ale czy te systemy są szczelne? Czy nasłuch samochodu na sygnały kluczyka jest w 100% odporny na ataki? Śmiem wątpić. Atak walizką jest stosowany przede wszystkim dlatego, że jest prosty i szybki, a zachowania ludzi przewidywalne.

Misiek
Posty: 2398
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 727 razy
Otrzymał podziękowań: 1169 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: Misiek »

rybsko pisze:
21 mar 2023, 6:01
Misiek pisze:
20 mar 2023, 22:15
"wysyłanie sygnału" przez samochód, czy przez kluczyk, bo to jest tutaj, w tej metodzie GB, najistotniejsze ?
Ja rozumiem to tak:
1) Kiedy keyless jest aktywny, samochód wysyła sygnał poszukując obecności kluczyka, no bo chcemy żeby wykonał swoją magię, kiedy się zbliżymy.
2) Kiedy keyless jest zdeaktywowany, to nie ma powodu poszukiwać obecności kluczyka, bo niczego od niego nie oczekujemy (tak bym sobie marzył).
3) W każdej sytuacji samochód nasłuchuje sygnału z kluczyka, ale ten jest inicjowany wyłącznie przez świadomą operację na uprawnionym kluczyku.
4) Kluczyk, a przynajmniej "wzbudzony" kluczyk, sam z siebie emituje sygnał chociażby po to, by był rozpoznany przez keyless.

Atak GB, to moim zdaniem atak na punkt 1).
Atak "walizką", to atak na punkty 3) + 4).

Ale czy te systemy są szczelne? Czy nasłuch samochodu na sygnały kluczyka jest w 100% odporny na ataki? Śmiem wątpić. Atak walizką jest stosowany przede wszystkim dlatego, że jest prosty i szybki, a zachowania ludzi przewidywalne.
W tym temacie musiałaby wypowiedzieć się osoba dobrze (technicznie) zorientowana w temacie, czyli czy samochód generuje jakikolwiek sygnał po czasowej deaktywacji Keyless ? Kolega Kecaj jest w temacie i wcześniej w tym wątku pisał, że na razie Ateki są bezpieczne, bo mają "inny sygnał", ale nie wiadomo kiedy i one zostaną "rozpracowane" przez producenta systemu GB pod tym kątem.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

kecaj
Posty: 97
Rejestracja: 10 cze 2022, 13:31
Samochód: Ateca 1,5 DSG MJ 2023
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 17 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: kecaj »

Może jaśniej opisze zasadę działania Keyless.

w klamkach umieszczone są pojemnościowe łączniki zbliżeniowe. Włożenie ręki w klamkę czy podłożenie nogi pod tylnym zderzakiem uaktywnia te łączniki i sterownik, który poprzez system anten LF na częstotliwości nośnej 125kHz wysyła sygnał do nadajnika ID (kluczyka) i otrzymuje od niego odpowiedź na częstotliwości UHF 433MHz względnie 315MHz. Częstotliwość 125kHz służy również do lokalizacji nadajnika ID (kluczyka).

Brak odpowiedzi z nadajnika ID - brak reakcji na dotyk klamki...
Dotykasz klamkę a nadajnik jest przy tylnej klapie - brak reakcji na dotyk klamki - odległość nadajnika ID od anteny odbiorczej i miejsca aktywacji musi być mniejsza niż 2m

W skrócie jak wygląda otwieranie drzwi:
Zbliżenie się użytkownika z uprawnionym nadajnikiem ID do pojazdu i wejście w strefę odbioru czujników zbliżeniowych powoduje „obudzenie” układu. Zostaje nawiązane połączenie bezprzewodowe przy użyciu anten w klamkach drzwi i nadajnika ID. Na podstawie kontroli ważności „klucza” elektronicznego / logicznego zostają sprawdzone uprawnienia nadajnika ID do obsługi pojazdu. Jeżeli nadajnik ID zostanie rozpoznany przez sterownik jako prawidłowy, zostaje uaktywniony zamek centralny i pojazd jest otwierany.
Cała ta czynność, od momentu aktywacji czujników pojemnościowych w klamce drzwi do momentu odblokowania pojazdu, trwa ok. 50  –  60 ms.
Za ten post autor kecaj otrzymał podziękowanie:
Misiek (21 mar 2023, 22:18)
Ocena: 5.26%

Rafiner
Posty: 813
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 87 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: Rafiner »

Po blokadzie CanLock auto pod kątem zapłonu nie reaguje na kluczyk, czy to oryginał, czy emulowany przez GB czy też walizkę. Auto ma w d.... to że naciskasz zapłon i masz kluczyk itp przy sobie.
Złodziej jak wejdzie do auta, to nim nie odjedzie.

Przy deaktywacji kyeless tym mykiem, auto nie reaguje na kluczyk, nie wysyła ani nie odbiera sygnału kyeless z klamki, stąd nie otworzysz go, tylko pilotem.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Misiek
Posty: 2398
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 727 razy
Otrzymał podziękowań: 1169 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: Misiek »

kecaj pisze:
21 mar 2023, 15:29
Może jaśniej opisze zasadę działania Keyless.

w klamkach umieszczone są pojemnościowe łączniki zbliżeniowe. Włożenie ręki w klamkę czy podłożenie nogi pod tylnym zderzakiem uaktywnia te łączniki i sterownik, który poprzez system anten LF na częstotliwości nośnej 125kHz wysyła sygnał do nadajnika ID (kluczyka) i otrzymuje od niego odpowiedź na częstotliwości UHF 433MHz względnie 315MHz. Częstotliwość 125kHz służy również do lokalizacji nadajnika ID (kluczyka).

Brak odpowiedzi z nadajnika ID - brak reakcji na dotyk klamki...
Dotykasz klamkę a nadajnik jest przy tylnej klapie - brak reakcji na dotyk klamki - odległość nadajnika ID od anteny odbiorczej i miejsca aktywacji musi być mniejsza niż 2m

W skrócie jak wygląda otwieranie drzwi:
Zbliżenie się użytkownika z uprawnionym nadajnikiem ID do pojazdu i wejście w strefę odbioru czujników zbliżeniowych powoduje „obudzenie” układu. Zostaje nawiązane połączenie bezprzewodowe przy użyciu anten w klamkach drzwi i nadajnika ID. Na podstawie kontroli ważności „klucza” elektronicznego / logicznego zostają sprawdzone uprawnienia nadajnika ID do obsługi pojazdu. Jeżeli nadajnik ID zostanie rozpoznany przez sterownik jako prawidłowy, zostaje uaktywniony zamek centralny i pojazd jest otwierany.
Cała ta czynność, od momentu aktywacji czujników pojemnościowych w klamce drzwi do momentu odblokowania pojazdu, trwa ok. 50  –  60 ms.
I właśnie o takie szczegółowe i techniczne wytłumaczenie (i od Ciebie) mi chodziło. Mam tylko jeszcze jedno krótkie pytanie uzupełniające, doprecyzowujące : jeżeli deaktywujemy keyless sposobem na klik kluczykiem i przyciśnięcie zewnętrznego przycisku na klamce, to czy samochód nie wysyła żadnego sygnału po dotknięciu klamki lub przesunięciu nogi pod tylnym zderzakiem ? Jeśli tak, to nawet jeżeli spece od GB za jakiś czas rozpracują sygnały z Ateki, to nie da się auta otworzyć i uruchomić.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

Rafiner
Posty: 813
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 87 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: Rafiner »

Po myku otworzyć się nie da, bo sprawdzałem więc czy wysyła czy nie, to GB lub walizka nic z tym nie zrobi, bo jak nie reaguje na kluczyk, to dlaczego ma na zastępcze formy.
Kwestia skopiowania pilota pizostaje przy myku, przy CanLocku zostaje tylko kombinacja przycisków lub karta. Kluczyk i jego kopie są ignorowane.
W CanLocku aplikacja nie działa na Samsungach.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Rafiner
Posty: 813
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 87 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy

Re: Dezaktywacja Keyless, a podatność na kradzież

Post autor: Rafiner »

Dla mnie Kyeless jest mega użyteczny. Jak ktoś się boi, to pod galeriami, na parkingu pod blokiem może stosować myk lub dopłacać za CanLocka, a na codzień, pod domem używać Kyeless dla wygody.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

ODPOWIEDZ