Progresywne wspomaganie kierownicy.
- sailor 88
- Posty: 1375
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 84 razy
- Otrzymał podziękowań: 383 razy
Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.
Różnie to jest w autach VAG-a w zależności od modelu i wersji wyposażenia, ale dość łatwo można sprawdzić z jakim typem wspomagania mamy do czynienia. Jeżeli trzeba wykonać mniej więcej dwa pełne obroty kierownicą, od skrajnego lewego położenia kół do prawego, mamy do czynienia z pełnym układem progresywnym, czyli zmienne przełożenie i siła wspomagania. Natomiast przy konieczności wykonania trzech obrotów kierownicą, progresja dotyczy tylko zmiany siły wspomagania zależnej od prędkości.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
- Posty: 70
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:35
- Samochód: Cupra Ateca 2020
- Podziękował: 0
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.
@Frodo: Mógłbyś to sprawdzić u siebie w aucie w wolnej chwili?sailor 88 pisze: ↑23 sty 2020, 22:09Różnie to jest w autach VAG-a w zależności od modelu i wersji wyposażenia, ale dość łatwo można sprawdzić z jakim typem wspomagania mamy do czynienia. Jeżeli trzeba wykonać mniej więcej dwa pełne obroty kierownicą, od skrajnego lewego położenia kół do prawego, mamy do czynienia z pełnym układem progresywnym, czyli zmienne przełożenie i siła wspomagania. Natomiast przy konieczności wykonania trzech obrotów kierownicą, progresja dotyczy tylko zmiany siły wspomagania zależnej od prędkości.
- sailor 88
- Posty: 1375
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 84 razy
- Otrzymał podziękowań: 383 razy
Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.
Tu Frodo ma dużo racji, bo każdy ma różne oczekiwania oraz nawyki z poprzednich aut. Warto sprawdzić na jakimś bezpiecznym placu jak auto reaguje na gwałtowne ruchy kierownicą. Duże przełożenie układu kierowniczego, tak bardzo doceniane na parkingu, może być zdradliwe na prostej drodze, przy gwałtownej próbie ominięcia przeszkody, o czym przekonał się mój znajomy, lądując w rowie.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
- Posty: 70
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:35
- Samochód: Cupra Ateca 2020
- Podziękował: 0
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.
A to nie jest tak, że to duże przełożenie w systemach progresywnych wystepuje tylko przy niskich prędkościach, a w miare wzrostu prędkości przełożenie się zmniejsza? Duże przełożenie faktycznie ma sens na parkingu, ale podczas jazdy autostradą byłoby męczące i niewygodnesailor 88 pisze: ↑24 sty 2020, 12:34Tu Frodo ma dużo racji, bo każdy ma różne oczekiwania oraz nawyki z poprzednich aut. Warto sprawdzić na jakimś bezpiecznym placu jak auto reaguje na gwałtowne ruchy kierownicą. Duże przełożenie układu kierowniczego, tak bardzo doceniane na parkingu, może być zdradliwe na prostej drodze, przy gwałtownej próbie ominięcia przeszkody, o czym przekonał się mój znajomy, lądując w rowie.
- Eleonor
- Posty: 349
- Rejestracja: 12 paź 2019, 17:32
- Samochód: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG 2020 Rodium Grey
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 39 razy
Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.
Dokładnie tak jest - jest to dynamicznie zmieniające się przełożenie
tu gostek fajnie to opisał :
https://www.atecaforums.co.uk/viewtopic ... 844#p32941
tu gostek fajnie to opisał :
https://www.atecaforums.co.uk/viewtopic ... 844#p32941
Ateca FR 1.5 TSI DSG - Rodium Grey 2020
- sailor 88
- Posty: 1375
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 84 razy
- Otrzymał podziękowań: 383 razy
Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.
Przeczytaj dokładnie! Ten rodzaj wspomagania progresywnego stosowany przez VAG-a, bazuje na zmiennym przełożeniu przekładni kierowniczej i zależy wyłącznie od kąta skrętu, a prędkość pojazdu ma wpływ na siłę wspomagania. Listwa zębata w takiej przekładni posiada zróżnicowaną podziałkę. Na końcach listwy jest mniejsza niż na środku. Przy skręcie kierownicy powyżej określonego progu, czyli przy kątach występujących przy jeździe w warunkach miejskich (manewrowaniu) przełożenie jest bardziej bezpośrednie. Wymaga mniejszej ilości pełnych obrotów koła kierownicy między skrajnymi położeniami kół. Zapewnia to podwyższony komfort prowadzenia. Środkowa część listwy z podziałką większą zapewnia zwiększoną stateczność jazdy na wprost podczas jazdy przy podwyższonych prędkościach, dzięki temu, że do uzyskania jakiegokolwiek ruchu kół wymagany jest znacznie większy kąt obrotu koła kierownicy. Takie rozwiązanie układu kierowniczego zapewnia więc zróżnicowane przełożenia w zależności od kąta skrętu koła kierownicy.Eleonor pisze: ↑24 sty 2020, 13:04Dokładnie tak jest - jest to dynamicznie zmieniające się przełożenie
tu gostek fajnie to opisał :
https://www.atecaforums.co.uk/viewtopic ... 844#p32941
P.S. Istnieją już co prawda układy kierownicze o rzeczywiście zmiennym przełożeniu, zależnym od prędkości (wyższe modele BMW i Porsche), gdzie stosuje się dodatkową przekładnię planetarną na wale kierownicy. Wadą rozwiązania jest wysoki koszt, oraz pewna, trudna do zaakceptowania przez niektórych kierowców, niepłynność działania układu kierowniczego na drodze, na której jedzie się raz szybciej, a raz wolniej.
TAK TO WYGLĄDA U VAG-a:
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
- sailor 88
- Posty: 1375
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 84 razy
- Otrzymał podziękowań: 383 razy
Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.
To zmartwię Cię Frodo jeszcze bardziej .
Konkurencja eksperymentuje już z układami fly by wire, w których polecenia wydawane kierownicą są przekazywane na maglownicę drogą cyfrową. Daje to możliwość dowolnej zmiany siły wspomagania i przełożenia układu kierowniczego.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
- Posty: 72
- Rejestracja: 11 gru 2017, 17:09
- Lokalizacja: Myślenice
- Samochód: ateca FR 2,0 TSI 190 kM
- Podziękował: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.
wiec mysle ze warto, a glownie zalezy mi na 4x4, felgach 17 cal aby komfort byl wysoki, a w silniku 2.0 trzeba liczyc ze to spalanie bedzie 2-3 l wieksze
musiałbys spalac 4 l na 100. nierealne
musiałbys spalac 4 l na 100. nierealne