Progresywne wspomaganie kierownicy.

Ogólne dyskusje techniczne, opis problemów i usterek oraz ich sposoby ich rozwiązania
Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1375
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 84 razy
Otrzymał podziękowań: 383 razy

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: sailor 88 »

Różnie to jest w autach VAG-a w zależności od modelu i wersji wyposażenia, ale dość łatwo można sprawdzić z jakim typem wspomagania mamy do czynienia. Jeżeli trzeba wykonać mniej więcej dwa pełne obroty kierownicą, od skrajnego lewego położenia kół do prawego, mamy do czynienia z pełnym układem progresywnym, czyli zmienne przełożenie i siła wspomagania. Natomiast przy konieczności wykonania trzech obrotów kierownicą, progresja dotyczy tylko zmiany siły wspomagania zależnej od prędkości.


...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Sponsor

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Sponsor


BShKF
Posty: 70
Rejestracja: 21 sty 2020, 17:35
Samochód: Cupra Ateca 2020
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: BShKF »

sailor 88 pisze:
23 sty 2020, 22:09
Różnie to jest w autach VAG-a w zależności od modelu i wersji wyposażenia, ale dość łatwo można sprawdzić z jakim typem wspomagania mamy do czynienia. Jeżeli trzeba wykonać mniej więcej dwa pełne obroty kierownicą, od skrajnego lewego położenia kół do prawego, mamy do czynienia z pełnym układem progresywnym, czyli zmienne przełożenie i siła wspomagania. Natomiast przy konieczności wykonania trzech obrotów kierownicą, progresja dotyczy tylko zmiany siły wspomagania zależnej od prędkości.
@Frodo: Mógłbyś to sprawdzić u siebie w aucie w wolnej chwili?

Awatar użytkownika
Eleonor
Posty: 349
Rejestracja: 12 paź 2019, 17:32
Samochód: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG 2020 Rodium Grey
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 39 razy

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: Eleonor »

Są 2 obroty - tak miałem w testowej Atece 1.5 DSG
Ateca FR 1.5 TSI DSG - Rodium Grey 2020

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1375
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 84 razy
Otrzymał podziękowań: 383 razy

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: sailor 88 »

Tu Frodo ma dużo racji, bo każdy ma różne oczekiwania oraz nawyki z poprzednich aut. Warto sprawdzić na jakimś bezpiecznym placu jak auto reaguje na gwałtowne ruchy kierownicą. Duże przełożenie układu kierowniczego, tak bardzo doceniane na parkingu, może być zdradliwe na prostej drodze, przy gwałtownej próbie ominięcia przeszkody, o czym przekonał się mój znajomy, lądując w rowie.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

BShKF
Posty: 70
Rejestracja: 21 sty 2020, 17:35
Samochód: Cupra Ateca 2020
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: BShKF »

sailor 88 pisze:
24 sty 2020, 12:34
Tu Frodo ma dużo racji, bo każdy ma różne oczekiwania oraz nawyki z poprzednich aut. Warto sprawdzić na jakimś bezpiecznym placu jak auto reaguje na gwałtowne ruchy kierownicą. Duże przełożenie układu kierowniczego, tak bardzo doceniane na parkingu, może być zdradliwe na prostej drodze, przy gwałtownej próbie ominięcia przeszkody, o czym przekonał się mój znajomy, lądując w rowie.
A to nie jest tak, że to duże przełożenie w systemach progresywnych wystepuje tylko przy niskich prędkościach, a w miare wzrostu prędkości przełożenie się zmniejsza? Duże przełożenie faktycznie ma sens na parkingu, ale podczas jazdy autostradą byłoby męczące i niewygodne

Awatar użytkownika
Eleonor
Posty: 349
Rejestracja: 12 paź 2019, 17:32
Samochód: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG 2020 Rodium Grey
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 39 razy

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: Eleonor »

Dokładnie tak jest - jest to dynamicznie zmieniające się przełożenie
tu gostek fajnie to opisał :

https://www.atecaforums.co.uk/viewtopic ... 844#p32941
Ateca FR 1.5 TSI DSG - Rodium Grey 2020

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1375
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 84 razy
Otrzymał podziękowań: 383 razy

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: sailor 88 »

Eleonor pisze:
24 sty 2020, 13:04
Dokładnie tak jest - jest to dynamicznie zmieniające się przełożenie
tu gostek fajnie to opisał :

https://www.atecaforums.co.uk/viewtopic ... 844#p32941
Przeczytaj dokładnie! Ten rodzaj wspomagania progresywnego stosowany przez VAG-a, bazuje na zmiennym przełożeniu przekładni kierowniczej i zależy wyłącznie od kąta skrętu, a prędkość pojazdu ma wpływ na siłę wspomagania. Listwa zębata w takiej przekładni posiada zróżnicowaną podziałkę. Na końcach listwy jest mniejsza niż na środku. Przy skręcie kierownicy powyżej określonego progu, czyli przy kątach występujących przy jeździe w warunkach miejskich (manewrowaniu) przełożenie jest bardziej bezpośrednie. Wymaga mniejszej ilości pełnych obrotów koła kierownicy między skrajnymi położeniami kół. Zapewnia to podwyższony komfort prowadzenia. Środkowa część listwy z podziałką większą zapewnia zwiększoną stateczność jazdy na wprost podczas jazdy przy podwyższonych prędkościach, dzięki temu, że do uzyskania jakiegokolwiek ruchu kół wymagany jest znacznie większy kąt obrotu koła kierownicy. Takie rozwiązanie układu kierowniczego zapewnia więc zróżnicowane przełożenia w zależności od kąta skrętu koła kierownicy.

P.S. Istnieją już co prawda układy kierownicze o rzeczywiście zmiennym przełożeniu, zależnym od prędkości (wyższe modele BMW i Porsche), gdzie stosuje się dodatkową przekładnię planetarną na wale kierownicy. Wadą rozwiązania jest wysoki koszt, oraz pewna, trudna do zaakceptowania przez niektórych kierowców, niepłynność działania układu kierowniczego na drodze, na której jedzie się raz szybciej, a raz wolniej.

TAK TO WYGLĄDA U VAG-a:
Obrazek
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

BShKF
Posty: 70
Rejestracja: 21 sty 2020, 17:35
Samochód: Cupra Ateca 2020
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: BShKF »

A to jestem zaskoczony, myślałem że to znacznie bardziej wyrafinowany system. Tak czy inaczej fajnie, że jest

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1375
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 84 razy
Otrzymał podziękowań: 383 razy

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: sailor 88 »

Frodo pisze:
24 sty 2020, 17:29
Nie wiedziałem, że robią też takie dziwolągi. Przy czym raczej czułbym się z tym źle. Kierownica jest jednym z nielicznych systemów w samochodzie nad którym mamy jeszcze kontrolę.
To zmartwię Cię Frodo jeszcze bardziej ;) .
Konkurencja eksperymentuje już z układami fly by wire, w których polecenia wydawane kierownicą są przekazywane na maglownicę drogą cyfrową. Daje to możliwość dowolnej zmiany siły wspomagania i przełożenia układu kierowniczego.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Jaskokrakow
Posty: 72
Rejestracja: 11 gru 2017, 17:09
Lokalizacja: Myślenice
Samochód: ateca FR 2,0 TSI 190 kM
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Progresywne wspomaganie kierownicy.

Post autor: Jaskokrakow »

wiec mysle ze warto, a glownie zalezy mi na 4x4, felgach 17 cal aby komfort byl wysoki, a w silniku 2.0 trzeba liczyc ze to spalanie bedzie 2-3 l wieksze

musiałbys spalac 4 l na 100. nierealne

ODPOWIEDZ