DSG i postoje przy uruchomionym silniku
- thecichy
- Posty: 449
- Rejestracja: 14 paź 2018, 18:38
- Lokalizacja: Łódź
- Samochód: Seat Ateca FR 2.0 TSI
- Podziękował: 11 razy
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
DSG i postoje przy uruchomionym silniku
Chciałbym się Was zapytać (konkretnie użytkowników skrzyni DSG), w którym trybie zostawiacie skrzynię na różnych postojach w mieście przy uruchomionym silniku, lub może inaczej - czy ktoś z Was wie jak powinno się w takich (konkretnych) sytuacjach postępować aby zadbać o dłuższy i mniej awaryjny jej żywot (dodam, że zawsze korzystam z AH). Konkretnie przytoczę następujące przypadki:
1. Postój krótki (np. światła do 1 min.) z wyłączonym S&S - o ten przypadek raczej nie pytam (dopisuję go "statystycznie"), skrzynia cały czas w trybie D/S.
2. Postój dłuższy (np. długie światła, większy korek 2 - 5 min.) z wyłączonym S&S - ten przypadek mnie najbardziej interesuje, czy nie powinno się przełączyć skrzyni w tryb P? pytam bo zauważyłem, że w trybie D/S skrzynia pracuje jakby była na "ćwierćsprzęgle" i jak się przełączy na tryb P, ma się wrażenie jakby skrzynia przestała się męczyć (jest to bardzo delikatnie wyczuwalne).
3. Postój krótki z włączonym S&S - nie korzystam ale z racji tego, że system wyłącza silnik jeszcze podczas jazdy to pewnie ma być D/S
4. Postój dłuższe z włączonym S&S - czasami zdarza mi się aktywować przy przejazdach kolejowych ale denerwuje mnie to, że minie 30 sek. po zgaszeniu silnika, odpala się ponownie, potem znowu gaśnie i takie sekwencje powodują, że przełączam w tryb P i wyłączam silnik (gdy np. nadal stoimy a pociąg towarowy jeszcze nie nadjechał), chyba, że muszę mieć klimę bo nie wyrobię to wtedy jak w p. 2.
1. Postój krótki (np. światła do 1 min.) z wyłączonym S&S - o ten przypadek raczej nie pytam (dopisuję go "statystycznie"), skrzynia cały czas w trybie D/S.
2. Postój dłuższy (np. długie światła, większy korek 2 - 5 min.) z wyłączonym S&S - ten przypadek mnie najbardziej interesuje, czy nie powinno się przełączyć skrzyni w tryb P? pytam bo zauważyłem, że w trybie D/S skrzynia pracuje jakby była na "ćwierćsprzęgle" i jak się przełączy na tryb P, ma się wrażenie jakby skrzynia przestała się męczyć (jest to bardzo delikatnie wyczuwalne).
3. Postój krótki z włączonym S&S - nie korzystam ale z racji tego, że system wyłącza silnik jeszcze podczas jazdy to pewnie ma być D/S
4. Postój dłuższe z włączonym S&S - czasami zdarza mi się aktywować przy przejazdach kolejowych ale denerwuje mnie to, że minie 30 sek. po zgaszeniu silnika, odpala się ponownie, potem znowu gaśnie i takie sekwencje powodują, że przełączam w tryb P i wyłączam silnik (gdy np. nadal stoimy a pociąg towarowy jeszcze nie nadjechał), chyba, że muszę mieć klimę bo nie wyrobię to wtedy jak w p. 2.
-
- Posty: 104
- Rejestracja: 25 mar 2019, 18:21
- Samochód: Ateca
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku
Ja używam S&S i autohold. Pozostawiam wybór atece, tak jak jest zaprogramowane. Skrzynia cały czas na D.
¦ Ateca Xcellence ¦ 1.6 TDI DSG ¦ Nevada White ¦
-
- Posty: 120
- Rejestracja: 30 sty 2019, 21:35
- Samochód: Ateca
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku
Ja zawsze wrzucam przy dłuższym postoju P, nie korzystam z SS, a z AH sporadycznie (zazwyczaj tylko w większych korkach bo trochę za gwałtownie da mnie rusza).
Dlaczego? bo wole uniknąć zgaszenia silnika na D/S, co już mi się zdarzyło.
Tak samo powoli mam nawyk zaciągania ręcznego z ręki przy parkowaniu, a już na 100% przy pochyłym terenie.
Dlaczego? bo wole uniknąć zgaszenia silnika na D/S, co już mi się zdarzyło.
Tak samo powoli mam nawyk zaciągania ręcznego z ręki przy parkowaniu, a już na 100% przy pochyłym terenie.
- l3niwi3c
- Posty: 312
- Rejestracja: 20 paź 2017, 7:40
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Ateca 1.4 TSI 150 KM XC
- Podziękował: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 3 razy
Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku
wyłączony S&S.
włączony AutoHold.
Na P zmieniam tylko jak wychodzę na chwilę z auta, lub jak kręcę się w samochodzie i czegoś szukam np: przy płaceniu za coś w okienku
Na dłuższym postoju (jak pociąg) zmieniam na P
włączony AutoHold.
Na P zmieniam tylko jak wychodzę na chwilę z auta, lub jak kręcę się w samochodzie i czegoś szukam np: przy płaceniu za coś w okienku
Na dłuższym postoju (jak pociąg) zmieniam na P
Ateca XCELLENCE | 1.4 TSI 150KM FWD | DSG | Samoa Orange | Felgi 18 cali - PERFORMANCE 36/1| Alcantara Brown | Pakiet Comfort+ | COMFORT ASSISTANT | Podgrzewana przednia szyba | Alarm | Elektrycznie i Bezdotykowo otwierane drzwi bagażnika | Wirtualny kokpit
- sailor 88
- Posty: 1416
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 94 razy
- Otrzymał podziękowań: 420 razy
Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku
W trybie P jak i D/S (do oporu wciśnięty hamulec, niekoniecznie mocno, ale do oporu) sprzęgła pozostają w identycznej pozycji (rozłączone, tarcze daleko od siebie), więc nie ma różnicy w zużywaniu się czegokolwiek. Przechodzenie na P podczas postoju z włączonym silnikiem do wyboru przez użytkownika, ale mechanicznie w DSG niczego nie zmieniamy. Chyba najtrafniej potrzebę zmiany trybu opisał w/g mnie l3niwi3c. Natomiast chcąc chronić skrzynię przed nadmiernym zużyciem należy unikać, w miarę możliwości, "pełzania", szczególnie jazda pod górkę (lub z dużym obciążeniem) z minimalną prędkością. Prawie natychmiast po ruszeniu, skrzynia zmienia przełożenie na 2 i na tym biegu "pełza". To samo przy zwalnianiu, do czasu całkowitego zatrzymania, nie redukuje do 1, tylko "pełza" na 2. To w rzeczywistości jazda przy uślizgu tarcz (na tzw. półszprzęgle), które się wtedy nagrzewają i zużywają, ale taka uroda DSG. Warto również terminowo wymieniać olej, również w skrzyniach "suchych", w których producent tego nie przewiduje. Znam auto, które przejechało 570 tyś. km, ze skrzynią DSG 6 (DQ 250), bez awarii i wymiany czegokolwiek, ale olej w skrzyni był wymieniany dwa razy częściej (co 30 tyś). Przy 320 tyś. wymieniono tylko dwumasę.
Ostatnio zmieniony 21 cze 2019, 10:53 przez sailor 88, łącznie zmieniany 1 raz.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
- thecichy
- Posty: 449
- Rejestracja: 14 paź 2018, 18:38
- Lokalizacja: Łódź
- Samochód: Seat Ateca FR 2.0 TSI
- Podziękował: 11 razy
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku
Jestem subskrybentem Micha więc filmik obejrzałem już dawno (tak samo jak filmiki o automatach Zachara, Waldka i innych)
I jak je również obejrzałeś to wiesz, że nie ma tam odpowiedzi/wyjaśnień do przytoczonych przeze mnie konkretnych sytuacji (to, że się nie jeździ w trybie N, nie wyłącza silnika poza trybem P lub że nie wolno zmieniać trybów P-R-N-D w czasie jazdy to wszyscy już jeżdżący wiedzą). Poszukuję (p)odpowiedzi, wskazówki z Waszej strony pod kątem bardziej prawidłowego użytkowania DSG w odniesieniu do konkretnych sytuacji, które opisałem.
- zinger
- Posty: 439
- Rejestracja: 08 lis 2017, 10:09
- Lokalizacja: Kraków
- Samochód: Ateca Xcl 1.4 DSG Samoa Orange
- Podziękował: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku
Domyslam sie, ze to tylko poza ASO? A co z gwarancja na skrzynie w takiej sytuacji?
- thecichy
- Posty: 449
- Rejestracja: 14 paź 2018, 18:38
- Lokalizacja: Łódź
- Samochód: Seat Ateca FR 2.0 TSI
- Podziękował: 11 razy
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku
No i to by się sprowadzało do zachowania, ku któremu się skłaniam Dzięki za info
O, super odpowiedź Z tym pełzaniem to jestem świadomy (bronię się przed nim). Dopytam jeszcze tylko - czy używanie systemu Autohold na postoju można uznać za tożsame z wciśnięciem pedał hamulca, o którym napisałeś (w sensie takim, że sprzęgła są rozłączone)?sailor 88 pisze: ↑19 cze 2019, 11:54W trybie P jak i D/S (do oporu wciśnięty hamulec, niekoniecznie mocno, ale do oporu) sprzęgła pozostają w identycznej pozycji (rozłączone, tarcze daleko od siebie), więc nie ma różnicy w zużywaniu się czegokolwiek. Przechodzenie na P podczas postoju z włączonym silnikiem do wyboru przez użytkownika, ale mechanicznie w DSG niczego nie zmieniamy. Chyba najtrafniej potrzebę zmiany trybu opisał w/g mnie l3niwi3c. Natomiast chcąc chronić skrzynię przed nadmiernym zużyciem należy unikać, w miarę możliwości, "pełzania", szczególnie jazda pod górkę (lub z dużym obciążeniem) z minimalną prędkością. Prawie natychmiast po ruszeniu, skrzynia zmienia przełożenie na 2 i na tym biegu "pełza". To samo przy zwalnianiu, do czasu całkowitego zatrzymania, nie redukuje do 1, tylko "pełza" na 2. To w rzeczywistości jazda przy uślizgu tarcz (na tzw. półszprzęgle), które się wtedy nagrzewają i zużywają, ale taka uroda DSG. Warto również terminowo wymieniać olej, również w skrzyniach "suchych", w których producent tego nie przewiduje. Znam auto, które przejechało 570 tyś. km, ze skrzynią DSG 6 (MQ 350), bez awarii i wymiany czegokolwiek, ale olej w skrzyni był wymieniany dwa razy częściej (co 30 tyś). Przy 320 tyś. wymieniono tylko dwumasę.
- sailor 88
- Posty: 1416
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 94 razy
- Otrzymał podziękowań: 420 razy
Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku
W przypadku skrzyni "mokrej" ASO ma procedurę i jak najbardziej może wymienić wcześniej, na życzenie, podobnie jak w silniku, natomiast w skrzyni "suchej" gdzie producent nie przewiduje wymiany, nie robią tego, bo nie ma procedury warsztatowej. Na pewno tak jest na gwarancji, a po niej to już wszystko zależy od konkretnego ASO, ale nie warto, bo ceny dużo wyższe. A sama wymiana na gwarancji poza ASO jest w zasadzie niemożliwa do wykrycia. Nie mam DSG, ale w silniku wymieniam między przeglądami sam i po mojej wymianie nie ma śladu, a po wymianie w serwisie, już tak, tu oblane, tam pomazane...Zawsze sprawdzam wszystko, bo różne rzeczy się czasem dzieją...ostatnio właśnie takim momentem dokręcili trzy tylne śruby osłony silnika, że nieźle się musiałem napocić!
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...