Strona 1 z 2

DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 9:27
autor: thecichy
Chciałbym się Was zapytać (konkretnie użytkowników skrzyni DSG), w którym trybie zostawiacie skrzynię na różnych postojach w mieście przy uruchomionym silniku, lub może inaczej - czy ktoś z Was wie jak powinno się w takich (konkretnych) sytuacjach postępować aby zadbać o dłuższy i mniej awaryjny jej żywot (dodam, że zawsze korzystam z AH). Konkretnie przytoczę następujące przypadki:

1. Postój krótki (np. światła do 1 min.) z wyłączonym S&S - o ten przypadek raczej nie pytam (dopisuję go "statystycznie"), skrzynia cały czas w trybie D/S.

2. Postój dłuższy (np. długie światła, większy korek 2 - 5 min.) z wyłączonym S&S - ten przypadek mnie najbardziej interesuje, czy nie powinno się przełączyć skrzyni w tryb P? pytam bo zauważyłem, że w trybie D/S skrzynia pracuje jakby była na "ćwierćsprzęgle" i jak się przełączy na tryb P, ma się wrażenie jakby skrzynia przestała się męczyć (jest to bardzo delikatnie wyczuwalne).

3. Postój krótki z włączonym S&S - nie korzystam ale z racji tego, że system wyłącza silnik jeszcze podczas jazdy to pewnie ma być D/S

4. Postój dłuższe z włączonym S&S - czasami zdarza mi się aktywować przy przejazdach kolejowych ale denerwuje mnie to, że minie 30 sek. po zgaszeniu silnika, odpala się ponownie, potem znowu gaśnie i takie sekwencje powodują, że przełączam w tryb P i wyłączam silnik (gdy np. nadal stoimy a pociąg towarowy jeszcze nie nadjechał), chyba, że muszę mieć klimę bo nie wyrobię to wtedy jak w p. 2.

Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 9:40
autor: Grze_chu
Ja używam S&S i autohold. Pozostawiam wybór atece, tak jak jest zaprogramowane. Skrzynia cały czas na D.

Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 10:17
autor: xipil
Ja zawsze wrzucam przy dłuższym postoju P, nie korzystam z SS, a z AH sporadycznie (zazwyczaj tylko w większych korkach bo trochę za gwałtownie da mnie rusza).
Dlaczego? bo wole uniknąć zgaszenia silnika na D/S, co już mi się zdarzyło.

Tak samo powoli mam nawyk zaciągania ręcznego z ręki przy parkowaniu, a już na 100% przy pochyłym terenie.

Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 10:26
autor: l3niwi3c
wyłączony S&S.
włączony AutoHold.
Na P zmieniam tylko jak wychodzę na chwilę z auta, lub jak kręcę się w samochodzie i czegoś szukam np: przy płaceniu za coś w okienku
Na dłuższym postoju (jak pociąg) zmieniam na P

Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 11:26
autor: chris
Polecam ten materiał akurat w temacie a facet ma wiedzę i wie co mówi ;)


Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 11:54
autor: sailor 88
W trybie P jak i D/S (do oporu wciśnięty hamulec, niekoniecznie mocno, ale do oporu) sprzęgła pozostają w identycznej pozycji (rozłączone, tarcze daleko od siebie), więc nie ma różnicy w zużywaniu się czegokolwiek. Przechodzenie na P podczas postoju z włączonym silnikiem do wyboru przez użytkownika, ale mechanicznie w DSG niczego nie zmieniamy. Chyba najtrafniej potrzebę zmiany trybu opisał w/g mnie l3niwi3c. Natomiast chcąc chronić skrzynię przed nadmiernym zużyciem należy unikać, w miarę możliwości, "pełzania", szczególnie jazda pod górkę (lub z dużym obciążeniem) z minimalną prędkością. Prawie natychmiast po ruszeniu, skrzynia zmienia przełożenie na 2 i na tym biegu "pełza". To samo przy zwalnianiu, do czasu całkowitego zatrzymania, nie redukuje do 1, tylko "pełza" na 2. To w rzeczywistości jazda przy uślizgu tarcz (na tzw. półszprzęgle), które się wtedy nagrzewają i zużywają, ale taka uroda DSG. Warto również terminowo wymieniać olej, również w skrzyniach "suchych", w których producent tego nie przewiduje. Znam auto, które przejechało 570 tyś. km, ze skrzynią DSG 6 (DQ 250), bez awarii i wymiany czegokolwiek, ale olej w skrzyni był wymieniany dwa razy częściej (co 30 tyś). Przy 320 tyś. wymieniono tylko dwumasę.

Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 11:55
autor: thecichy
chris pisze:
19 cze 2019, 11:26
Polecam ten materiał akurat w temacie a facet ma wiedzę i wie co mówi ;)
...
Jestem subskrybentem Micha więc filmik obejrzałem już dawno (tak samo jak filmiki o automatach Zachara, Waldka i innych) ;)
I jak je również obejrzałeś to wiesz, że nie ma tam odpowiedzi/wyjaśnień do przytoczonych przeze mnie konkretnych sytuacji (to, że się nie jeździ w trybie N, nie wyłącza silnika poza trybem P lub że nie wolno zmieniać trybów P-R-N-D w czasie jazdy to wszyscy już jeżdżący wiedzą). Poszukuję (p)odpowiedzi, wskazówki z Waszej strony pod kątem bardziej prawidłowego użytkowania DSG w odniesieniu do konkretnych sytuacji, które opisałem.

Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 12:37
autor: zinger
sailor 88 pisze:
19 cze 2019, 11:54
Warto również terminowo wymieniać olej, również w skrzyniach "suchych", w których producent tego nie przewiduje.
Domyslam sie, ze to tylko poza ASO? A co z gwarancja na skrzynie w takiej sytuacji?

Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 12:40
autor: thecichy
l3niwi3c pisze:
19 cze 2019, 10:26
wyłączony S&S.
włączony AutoHold.
Na P zmieniam tylko jak wychodzę na chwilę z auta, lub jak kręcę się w samochodzie i czegoś szukam np: przy płaceniu za coś w okienku
Na dłuższym postoju (jak pociąg) zmieniam na P
No i to by się sprowadzało do zachowania, ku któremu się skłaniam ;) Dzięki za info :)
sailor 88 pisze:
19 cze 2019, 11:54
W trybie P jak i D/S (do oporu wciśnięty hamulec, niekoniecznie mocno, ale do oporu) sprzęgła pozostają w identycznej pozycji (rozłączone, tarcze daleko od siebie), więc nie ma różnicy w zużywaniu się czegokolwiek. Przechodzenie na P podczas postoju z włączonym silnikiem do wyboru przez użytkownika, ale mechanicznie w DSG niczego nie zmieniamy. Chyba najtrafniej potrzebę zmiany trybu opisał w/g mnie l3niwi3c. Natomiast chcąc chronić skrzynię przed nadmiernym zużyciem należy unikać, w miarę możliwości, "pełzania", szczególnie jazda pod górkę (lub z dużym obciążeniem) z minimalną prędkością. Prawie natychmiast po ruszeniu, skrzynia zmienia przełożenie na 2 i na tym biegu "pełza". To samo przy zwalnianiu, do czasu całkowitego zatrzymania, nie redukuje do 1, tylko "pełza" na 2. To w rzeczywistości jazda przy uślizgu tarcz (na tzw. półszprzęgle), które się wtedy nagrzewają i zużywają, ale taka uroda DSG. Warto również terminowo wymieniać olej, również w skrzyniach "suchych", w których producent tego nie przewiduje. Znam auto, które przejechało 570 tyś. km, ze skrzynią DSG 6 (MQ 350), bez awarii i wymiany czegokolwiek, ale olej w skrzyni był wymieniany dwa razy częściej (co 30 tyś). Przy 320 tyś. wymieniono tylko dwumasę.
O, super odpowiedź :D Z tym pełzaniem to jestem świadomy (bronię się przed nim). Dopytam jeszcze tylko - czy używanie systemu Autohold na postoju można uznać za tożsame z wciśnięciem pedał hamulca, o którym napisałeś (w sensie takim, że sprzęgła są rozłączone)?

Re: DSG i postoje przy uruchomionym silniku

: 19 cze 2019, 14:16
autor: sailor 88
zinger pisze:
19 cze 2019, 12:37
sailor 88 pisze:
19 cze 2019, 11:54
Warto również terminowo wymieniać olej, również w skrzyniach "suchych", w których producent tego nie przewiduje.
Domyslam sie, ze to tylko poza ASO? A co z gwarancja na skrzynie w takiej sytuacji?
W przypadku skrzyni "mokrej" ASO ma procedurę i jak najbardziej może wymienić wcześniej, na życzenie, podobnie jak w silniku, natomiast w skrzyni "suchej" gdzie producent nie przewiduje wymiany, nie robią tego, bo nie ma procedury warsztatowej. Na pewno tak jest na gwarancji, a po niej to już wszystko zależy od konkretnego ASO, ale nie warto, bo ceny dużo wyższe. A sama wymiana na gwarancji poza ASO jest w zasadzie niemożliwa do wykrycia. Nie mam DSG, ale w silniku wymieniam między przeglądami sam i po mojej wymianie nie ma śladu, a po wymianie w serwisie, już tak, tu oblane, tam pomazane...Zawsze sprawdzam wszystko, bo różne rzeczy się czasem dzieją...ostatnio właśnie takim momentem dokręcili trzy tylne śruby osłony silnika, że nieźle się musiałem napocić!