fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Czyli jak dbać o nasze samochody
tobi
Posty: 18
Rejestracja: 17 sty 2025, 20:52
Samochód: Ateca 1.5 TSI 2024 manual
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 1 raz

fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Post autor: tobi »

Witam.

Czy ktoś z Was wie czym zabezpieczony jest lakier w nowych autach? Mam nową Atecę i ewidentnie lakier ma jakąś powłokę ochronną, bo woda mocno na nim kroplekuje.

Szyby też mam wrażenie, ze coś mają.

Może to tylko efekt nowego auta i tak jest na początku. Jeśli ktoś ma potwierdzoną, konkretną wiedze, to będę wdzięczny za informację.

Pozdrawiam!



Sponsor


Kalinski

fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Sponsor

Kalinski
Sponsor


AUTO-PAK

fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Sponsor

AUTO-PAK

Awatar użytkownika
kmw
Posty: 255
Rejestracja: 28 cze 2023, 16:55
Lokalizacja: Łódź
Samochód: Cupra Ateca 1.5TSI DSG 2024
Podziękował: 80 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Post autor: kmw »

Fabrycznie raczej nic nie jest nakładane. Mój przyjechał brudny z transportu, oglądałem go od razu jak miał jeszcze zabezpieczone panele nadwozia białą folią. Przed wydawką nawet nie postarali się, żeby go dokładnie umyć, bo w zakamarkach nadal był brud, później przy samodzielnym myciu nie zauważyłem takiego efektu jaki opisujesz.
Co innego auta brane "z placu", które miały szanse być wystawione na ekspozycję w salonie, te są czyściutkie i codziennie polerowane oraz psiknięte tzw. quick detailerem. On daje taki efekt oraz może nadawać lepszy połysk, czy wyciągać głębię koloru.
Sam używam czegoś takiego i jest spoko na kilka myć/tygodni.

Obrazek
Za ten post autor kmw otrzymał podziękowania (w sumie 2):
tobi (23 sty 2025, 20:10) • Endrju (28 sty 2025, 7:16)
Ocena: 9.52%

MarekPi92
Posty: 16
Rejestracja: 17 maja 2022, 15:26
Samochód: Seat
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Post autor: MarekPi92 »

Większość nowych aut ma nałożony tymczasowy wosk ochronny (czasem już w fabryce, czasem u dealera), który nadaje lakierowi hydrofobowe właściwości. Nie jest to jednak powłoka trwała – zwykle zmywa się po kilku myciach.

Awatar użytkownika
YoursTruly
Posty: 257
Rejestracja: 03 mar 2023, 16:36
Samochód: Ateca FR 2023 1.5 DSG
Podziękował: 28 razy
Otrzymał podziękowań: 20 razy

Re: fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Post autor: YoursTruly »

kmw pisze:
23 sty 2025, 18:57
Fabrycznie raczej nic nie jest nakładane. Mój przyjechał brudny z transportu, oglądałem go od razu jak miał jeszcze zabezpieczone panele nadwozia białą folią. Przed wydawką nawet nie postarali się, żeby go dokładnie umyć, bo w zakamarkach nadal był brud, później przy samodzielnym myciu nie zauważyłem takiego efektu jaki opisujesz.
Co innego auta brane "z placu", które miały szanse być wystawione na ekspozycję w salonie, te są czyściutkie i codziennie polerowane oraz psiknięte tzw. quick detailerem. On daje taki efekt oraz może nadawać lepszy połysk, czy wyciągać głębię koloru.
Sam używam czegoś takiego i jest spoko na kilka myć/tygodni.

Obrazek
Nakładasz po prostu na umyty samochód czy przygotowujesz jakoś powierzchnię?

Awatar użytkownika
kmw
Posty: 255
Rejestracja: 28 cze 2023, 16:55
Lokalizacja: Łódź
Samochód: Cupra Ateca 1.5TSI DSG 2024
Podziękował: 80 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Post autor: kmw »

YoursTruly pisze:
06 cze 2025, 17:20
kmw pisze:
23 sty 2025, 18:57
Fabrycznie raczej nic nie jest nakładane. Mój przyjechał brudny z transportu, oglądałem go od razu jak miał jeszcze zabezpieczone panele nadwozia białą folią. Przed wydawką nawet nie postarali się, żeby go dokładnie umyć, bo w zakamarkach nadal był brud, później przy samodzielnym myciu nie zauważyłem takiego efektu jaki opisujesz.
Co innego auta brane "z placu", które miały szanse być wystawione na ekspozycję w salonie, te są czyściutkie i codziennie polerowane oraz psiknięte tzw. quick detailerem. On daje taki efekt oraz może nadawać lepszy połysk, czy wyciągać głębię koloru.
Sam używam czegoś takiego i jest spoko na kilka myć/tygodni.

Obrazek
Nakładasz po prostu na umyty samochód czy przygotowujesz jakoś powierzchnię?
Jak młody i gładki lakier, to nakładam po prostu na umyty i wysuszony, w starszych (kilkuletnich) autach dużą różnicę robiło glinkowanie auta przed nałożeniem preparatu. Glinka wyciąga niedomyty brud, również z porów w lakierze i bez polerowania auta często daje to mocno odczuwalny efekt gładkości lakieru.
Ostatnio używałem takiej glinki na 13 letnim lakierze auta parkującego pod chmurką + wspomniany wyżej Sapphire i nowy właściciel nawet po kilku myciach był zdumiony stanem lakieru, gładkością i hydrofobowością.

Glinka średnia - Moje Auto

Obrazek

uploaded links

riki
Posty: 15
Rejestracja: 11 cze 2025, 22:12
Lokalizacja: Poznań
Samochód: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Post autor: riki »

Czy zabepiczaliscie w jakiś sposób próg przy klapie bagażnika, słupki b,c i reflektory np. folią PPF? Na allegro właśnie widziałem wycięte pod określone auta formatki. Nie miałem wcześniej z tym do czynienia i nie wiem jak się sprawuje, a tanie to nie jest.

Misiek
Posty: 3436
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 1068 razy
Otrzymał podziękowań: 2010 razy

Re: fabryczne zabezpieczenie lakieru i szyb?

Post autor: Misiek »

riki pisze:
12 sie 2025, 16:27
Czy zabepiczaliscie w jakiś sposób próg przy klapie bagażnika, słupki b,c i reflektory np. folią PPF? Na allegro właśnie widziałem wycięte pod określone auta formatki. Nie miałem wcześniej z tym do czynienia i nie wiem jak się sprawuje, a tanie to nie jest.
Też kiedyś je widziałem i faktycznie ceny jak za mały kawałeczek (boczne progi) folii PPF, to mały horror. Kiedyś się dowiadywałem u naszego lokalnego "oklejacza" i okazało się, że oklejenie konkretnych, wskazanych fragmentów wychodzi taniej niż gotowe formatki, a do tego nie musisz uczyć się jak je prawidłowo nakleić. Do tego w najbardziej narażonym na uszkodzenia miejscu możesz poprosić o najgrubszą. A jak któraś konkretna "zużyje się", to pojedziesz jeszcze raz i przykleją Ci jeszcze raz za "grosze" tylko tą uszkodzoną.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

ODPOWIEDZ