Misiek pisze: ↑15 wrz 2024, 0:23
kmw pisze: ↑14 wrz 2024, 16:27
...
Spodziewam się wkońcu matrycowych reflektorów i fajnie jakby były tego samego kształtu co obecnie, jeśli by tak było, to pewnie z czasem pojawiłaby się możliwość wprogramowania ich do modeli sprzed liftingu.
Być może, ale niestety spodziewaj się kosmicznych, czytaj zaporowych cen, bo ktoś kiedyś pisał, że poliftowy reflektor kosztuje ponad 5 tys. Wydaje mi się także, że reflektory matrycowe, to nie tylko i wyłącznie kodowanie, a także i współpraca, sterowanie, z innym czujnikiem oświetlenia reagującym na różne sytuacje drogowe jak jadący pojazd przed nami, czy zbliżający się z naprzeciwka. Kiedyś oglądałem demo, czy test drogowy takich świateł i wyprawiały takie "cuda", że to na pewno musi mieć jakąś dodatkowa elektronikę sterującą i czujniki.
Matrycowe reflektory też są różne, bardziej i mniej zaawansowane, ale chyba większość opiera się na włączaniu i wyłączaniu odpowiednich segmentów diod LED, których może być od kilkunastu tysięcy na reflektor po kilka tysięcy w prostszych modelach, które zapewniają podstawowe wycinanie i takie właśnie są w tańszych modelach typu Karoq, Octavia, Formentor. To sterowanie odbywa się w module reflektora, a oczami tego systemu jest zazwyczaj tylko kamera w szybie, co większość Atek ma, bo np. Asystent Świateł Drogowych też działa z jej wykorzystaniem. Reszta to oprogramowanie tego i jakby to zrobili w Atece po FL, to byłaby większa szansa na przeszczep. Oczywiście może być tak, że będzie to inna, wydajniejsza kamera, może z większą rozdzielczością "patrzenia", może z wydajniejszym procesorem przetwarzającym dane, ale elektronika mimo braku liftingu też się zmienia w ostatnich modelach, np. obecnie nie ma żadnych problemów z błędami/zawieszaniem, czy muleniem na ekranie inforozrywki, wszystko działa sprawnie, odpala się momentalnie po włączeniu zapłonu, nawet kamera cofania jest dostępna około 2 sekundy po włączeniu zapłonu. Może to już przymiarki do liftingu i lamp matrycowych i może dlatego zrezygnowali z autopoziomowania reflektorów, bo matryce będą to robiły zapalając i gasząc kolejne segmenty bez sterowania mechanicznego soczewką

to oczywiście żart i śmiech przez łzy, bo sam jestem dotknięty tym problemem.
A na poważnie, to w Formentorach była podobna akcja, tzn. bez liftingu, ale reflektory matrycowe wprowadzono dopiero po dłuższym okresie sprzedaży i są firmy, które do starszych modeli, gdzie matrixy nie były oferowane proponują ich montaż i wprogramowanie.