Re: Silnik 1.5TSI
: 06 maja 2019, 12:29
u mnie w zamówieniu jest jasno napisane Seat Ateca 150 KM więc jeśli u Ciebie nie ma nic w zamówieniu o KM to lipa
Pierwsze w Polsce forum dyskusyjne fanów Seata Ateca i Cupry Ateca
https://www.ateca-klub.pl:443/forum/
https://www.ateca-klub.pl:443/forum/viewtopic.php?f=23&t=497
Chyba:Felix pisze: ↑17 maja 2019, 11:19Dla zainsteresowanych (Kanisz?), pod poniższym linkiem można znaleźć artykuł o 1.5 TSI wyjaśniąjcy wiele kwestii technicznych, napisany m.in. przez pana, który jest obecnie głównym inżynierem VW (Dr. Emmelbauer-Ebner) i jak rozumiem brał udział w pracach nad silnikiem:
https://www.springerprofessional.de/the ... n/12009338
Wymagana rejestracja.
Ogólnie potwierdza się, że:
1. Wersja 130KM ma turbinę o zmiennej geometrii, a wersja 150KM ma zwykłą turbinę z "wastegate". Różnica wynika m.in. z temperatury spalin (880 stopni w 130KM, ponad 1000 stopni w 150KM).
2. Wersja 130KM pracuje w cyklu Millera (nie Budacka! - w tym cyklu pracuje 2.0 TSI 190KM, Gen3B, B jak Budack), a 150KM pracuje w zwykłym cyklu Otto. W wersji 130KM nie ma zmiany cyklu z Millera na Otta pod obciążeniem. To rozwiązanie występuje tylko w 2.0 z prostego powodu - zmiana cyklu pracy realizowana jest przez mechanizm podobny do tego, którego używa ACT. Skoro w 1.5 jest ACT, to nie ma już miejsca na mechanizm odpowiedzialny za zmianę cyklu pracy.
Generalnie wygląda to tak, jakby silnik został opracowany dla wersji 130KM, a potem trochę go przerobiono (zwykła turbina, niższy stopień sprężania, APS) i na siłę zrobiono wersję 150KM. Szczerze mówiąc patrząc na różnicę w stopniu sprężania, wydłużenie skoku tłoka (a tym samym zwiększenie pojemności z 1.4 do 1.5) było kompletnie niepotrzebne dla wersji 150KM w obecnym kształcie.
Ciekawostka - w procesie produkcji wałków rozrządu mierzone są wszystkie odchylenia od normy dla krzywek i informacja taka jest nanoszona w postaci kodu na głowicę, po czym jest wprowadzana do ECU dla danego silnika i na podstawie tej informacji ECU koryguje ustawienie wałków za pomocą siłowników hydraulicznych. Przynajmniej taką informację można wyczytać w artykule. Być może ten mechanizm szwankuje i powoduje część znanych nam problemów? To by mogło wyjaśniać różnice między egzemplarzami silników.