@Kanisz, sorry, ale to jest materiał chroniony prawami autorskimi. Zarejestruj się na tej stronie (za darmo) i go sobie ściągnij.
Tak jak napisał sailor88 - podwójny wtrysk jest w silnikach EA888 GEN3 i 3B. W żadnych innych.
To prawda, że ciężko się dokopać do szczegółowych danych. Ciekawe czemu?
Swoją drogą w artykule jest też wykres krzywych mocy i momentu dla obu wersji silnika. Ciekawe jest to, że w 130KM stosują turbinę VTG, żeby pozbyć się turbodziury i podają, że max momentu dostępne jest od 1400rpm. Dla 150KM to 1500rpm przy zwykłej turbinie. I wszystko się zgadza. Tyle, że... do 1400rpm krzywe dla obu silników są identyczne. Po prostu w 130KM krzywa kończy się na 200Nm, a w 150KM rośnie dalej, żeby osiągnąć 250Nm przy 1500rpm.
Gdzie tu więc zysk z VTG na dole zakresu?
@Sailor88, masz rację, że silniki stają się coraz bardziej skomplikowane, żeby być "bardziej". Problem polega tutaj na tym, że 1.5 jest dużo bardziej skomplikowany od 1.4, ale w przypadku wersji 150KM nie jest "bardziej" pod żadnym innym względem. Pali więcej, gorzej jeździ. Nie ma więc żadnego zysku z tego stopnia skomplikowania.
Wygląda na to, że wersja 130KM jest bardziej oszczędna od 1.4 125KM. Więc tu jest jakiś zysk. A 150KM zrobili, żeby dalej mieć silnik o takich parametrach w ofercie, ale jest on zrobiony na siłę, żeby nie utrzymywać jednocześnie (bardzo udanego) 1.4 150KM i 1.5 130KM, bo to by podniosło koszt produkcji.
Podwójny wtrysk w EA888 przynosi przynajmniej wymierne korzyści - brak nagaru na zaworach dolotowych. A jego wpływ na awaryjność jest właściwie żaden - wtryskiwacze wtrysku pośredniego pracują w bardzo łatwych warunkach i właściwie są bezawaryjne. Przy wtrysku bezpośrednim to inna bajka, że względu na bardzo wysokie temperatury pracy.
Swoją drogą ja zrozumiałem z artykułu, że ten siłownik to dodatkowy element, ale może nieprecyzyjnie się wyrazili i masz rację, że to tylko szybki wariator. Biorąc pod uwagę twoją wiedzę na temat silników, jest na nawet wielce prawdopodobne
@Frodo, tak, ten wariator/fazator/siłownik jest sterowany hydraulicznie.