Silnik 1.5TSI

Dyskusje techniczne na temat silników benzynowych
arbal
Posty: 33
Rejestracja: 22 sie 2018, 12:16
Lokalizacja: Toruń
Samochód: Ateca 1.5 TSI Style

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: arbal » 28 maja 2019, 20:28

W Toruniu też cisza.

Sponsor

Re: Silnik 1.5TSI

Sponsor


Felix
Posty: 265
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix » 28 maja 2019, 20:45

Ja zgłaszałem w Volkswagen Centrum Wrocław.
Jest TPI na brak reakcji na pedał gazu. Oczywiście w TPI jest to ładniej nazwane (coś w stylu "słaba reakcja na gaz").
W każdym razie brak reakcji to usterka, którą trzeba zgłaszać i naciskać w razie czego, żeby poszukali TPI.

Teo
Posty: 155
Rejestracja: 30 gru 2018, 0:09
Samochód: Ateca, 1,5 TSI FR, manual

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Teo » 07 cze 2019, 16:41

Na jednym z forów zagranicznych przeczytalem, ze ktos zauwazyl, ze czesc o nazwie "engine head" ma od chyba 1 marca zmieniony "part number". I ze od tego czasu nie pojawiaja sie juz Ateki z problemem ze skakaniem... Pytanie, czy ktos jest to w stanie zweryfikowac, ze rzeczywiscie jakas wazna czesc silnika zmienila numer czesci... ? Bo w takim razie mozna uznac, ze faktycznie naprawy tej sytuacji softem to nieporozumienie.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 616
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Seat Ateca Style|1,6TDI |

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: sailor 88 » 07 cze 2019, 19:34

Teo pisze:
07 cze 2019, 16:41
Na jednym z forów zagranicznych przeczytalem, ze ktos zauwazyl, ze czesc o nazwie "engine head" ma od chyba 1 marca zmieniony "part number". I ze od tego czasu nie pojawiaja sie juz Ateki z problemem ze skakaniem... Pytanie, czy ktos jest to w stanie zweryfikowac, ze rzeczywiscie jakas wazna czesc silnika zmienila numer czesci... ? Bo w takim razie mozna uznac, ze faktycznie naprawy tej sytuacji softem to nieporozumienie.
Według Twojego opisu chodzi o kompletną głowicę silnika z zaworami (engine head). I rzeczywiście jest w katalogu części zamiennych wzmianka, że zmieniono numer katalogowy głowicy, czyli wycofano dotychczasowy model<05E103063FX> i wprowadzono nowy model<05E103264AX>tyle, że było to w 2018 roku! Bo w katalogu stoi: wycofano w dniu 01/03/2018, użyj jako części zastępczej...
Występuje też do tego silnika głowica o numerze<05E103063F>, ale ta wersja nie została zmieniona od początku produkcji.

Obrazek

Sprawdziłem w Skodzie Karoq, to samo, tylko inna data:

Obrazek
Ateca Style|1,6TDI|Samoa Orange|Alcantara|Kamery 360|Martwy punkt|Full Link|Alarm|

Awatar użytkownika
Kanisz
Posty: 21
Rejestracja: 18 maja 2019, 17:28
Samochód: Seat Leon ST 1.5TSi

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Kanisz » 07 cze 2019, 23:15

Odkopę temat VTG w 1.5 tsi, podobno według niektórych z Was wersja 150KM ma zwykłe Turbo, to dlaczego według Kolegów z LeonClub ETKA pokazuje przy silniku DADA 150KM kolektory z Turbo podobno dedykowany do VTG?

Felix
Posty: 265
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix » 07 cze 2019, 23:50

Co to znaczy "kolektory z turbo"?
W silnikach EA211 kolektor wydechowy jest zintegrowany z głowicą, a turbosprężarka jest osobną częścią, która jest do tej głowicy zamontowana.
Kolektor był częścią turbosprężarki w silnikach EA111.
W tym silniku jest zwykłe turbo. Nie "według niektórych z nas", ale również według inżynierów VW. Przeczytaj proszę artykuł, o którym pisałem wcześniej. Tam jest to napisane wprost. Potem wejdź jeszcze na forum Kuraka i w wątku o 1.5 znajdź post Marcina, który pokazuje fotki turbin z wersji 130KM i 150KM.
W 150KM nie mogli zastosować VTG, ze względu na temperaturę spalin (ok. 200 stopni wyższa względem 130KM). Ale też nie musieli, bo 150KM nie pracuje w cyklu Millera. VW nawet wyjaśniał, że zastosowanie VTG miało na celu podniesienie ciśnienia doładowania na niskich obrotach, co jest potrzebne do utrzymania ładunku w cylindrze w czasie, kiedy zaczyna się suw sprężania, a zawory dolotowe są jeszcze otwarte (charakterystyczne dla cyklu Millera właśnie). Wysokie ciśnienie w kolektorze ssącym stawia opór ładunkowi cylindra, który jest wypychany z powrotem do kolektora ssącego, przez poruszający się w górę tłok.
Chyba bardziej obrazowo już nie umiem wyjaśnić.
W wiki też jest to wyjaśnione. Tylko tam jest mowa o kompresorze, a że VW z kompresorami się nie lubi, to musieli zastosować turbinę VTG.
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Silnik_Millera
Ostatnio zmieniony 08 cze 2019, 9:15 przez Felix, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Frodo
Posty: 525
Rejestracja: 21 gru 2018, 13:19
Lokalizacja: Kraków
Samochód: Ateca FR 2.0 TSI

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Frodo » 08 cze 2019, 8:26

Może ktoś wreszcie znalazł jakąś przewagę 1.5 nad 1.4 - kolektor "dostosowany" do VTG. Brawo VW! :?
Ateca 2.0 TSI FR, red, DCC, Comfort Asst.+, 360, preinstalacja haka i dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą: stacyjka 8-)

Awatar użytkownika
Kanisz
Posty: 21
Rejestracja: 18 maja 2019, 17:28
Samochód: Seat Leon ST 1.5TSi

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Kanisz » 08 cze 2019, 17:25

https://leonclub.pl/forum/viewtopic.php ... na#p754721

Na dole strony pod w/w linkiem jest post Kolegi MiroA3, który według ETKA sprawdził i twierdzi, że modele M19 zarówno DADA i DACA mają VTG, natomiast poprzednie modele DADA 150KM miały turbo z wastegate.

Kolego Felix poprostu chcę wyjaśnić, ponieważ kiedyś sądziłem, że wszystkie EA211 1.5TSi mają VTG, potem nawet mnie przekonały Twoje wyjaśnienia i teraz pojawiła się nowa teoria, możesz sprawdzić i się odnieść/?

Awatar użytkownika
Kanisz
Posty: 21
Rejestracja: 18 maja 2019, 17:28
Samochód: Seat Leon ST 1.5TSi

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Kanisz » 09 cze 2019, 8:40

Panowie chyba pojawiła się nowa teoria, mówiąca, że za słaby dół w 1.5tsi 150KM DADA odpowiada zwykłe turbo z wastegate, natomiast w modelach od M19 również te silniki DADA miały otrzymać turo z VTG, co znacząco powinno poprawić ruszanie i przyspieszanie w zakresie dolnych obrotów, stąd tłumaczyłoby to dlaczego w nowych autach testowych nie zaobserwowałem w/w problemów.

Kolega miroA3 z innego forum potwierdza montaż VTG w DADA MY19 według ETKA, pod linkiem niżej na dole strony
https://leonclub.pl/forum/viewtopic.php ... na#p754721

Felix
Posty: 265
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix » 09 cze 2019, 10:26

Z tego co widzę, to MiroA3 opiera się tylko na ETKA, a tam jest chyba błąd w opisie turbiny.
DADA ma turbinę (według screenów od Miro) 05E145701K. Turbina ta pokazana jest na zdjęciach na poniższej stronie:
https://www.proxyparts.com/car-parts-st ... /11030880/
Ze zdjęć wygląda mi to na zwykłą turbinę z zaworem upustowym, który nawet widać na jednym ze zdjęć.
Dla porównania DACA ma turbinę 05E145701E, która wygląda tak:
https://www.google.com/aclk?sa=l&ai=DCh ... g96BAgBEC0
Jak widać ma zupełnie inną konstrukcję i tam nie widać na zdjęciach zaworu upustowego. To rzeczywiście jest turbina VTG.
Problemem silnika DADA nie jest brak dołu. Sprawdź sobie przebieg krzywej momentu obrotowego obu wersji. Do 200Nm te krzywe są praktycznie identyczne, tyle że DACA kończy się na 200, a DADA wspina się dalej do 250. Stąd maksymalny moment DADA ma wyżej niż DACA, ale już przy 1400 RPM oba silniki mają identyczny moment.
Po co jest VTG w DACA tłumaczyłem wyżej.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość