Silnik 1.5TSI

Dyskusje techniczne na temat silników benzynowych
xipil
Posty: 85
Rejestracja: 30 sty 2019, 21:35
Samochód: Ateca

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: xipil » 11 cze 2019, 14:28

JACA pisze:
11 cze 2019, 10:03
jodrak pisze:
10 cze 2019, 16:42
Właśnie wróciłem z Niemiec próbowałem starymi znajomościami dowiedzieć się jak to wygląda na miejscu krótko i węzłowato mam się pozbyć tego silnika.
Gdy zamawiałem Atecę brałem pod uwagę 2 opcje: 1.5 TSI lub 2.0 TSI, ale w wersji 4drive. Sprzedawca mówił, że ma w cenniku 1.5 TSI 4drive chociaż nie było takiej konfiguracji w oficjalnie udostępnionych cennikach. Zastanawiam się teraz co oni by mi sprzedali, bo wciąż nie ma wersji 1.5 TSI 4drive DSG... :?:
A jednocześnie cieszę się, że wybrałem 2.0 bo być może ominą mnie tego typu problemy.
A zainteresowałeś, że w Skodzie jednak taka konfiguracja jest?

Sponsor

Re: Silnik 1.5TSI

Sponsor


JACA
Posty: 20
Rejestracja: 30 kwie 2019, 19:15
Lokalizacja: Bytom
Samochód: Ateca FR 2.0 TSI DSG 4Drive

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: JACA » 11 cze 2019, 15:35

xipil pisze:
11 cze 2019, 14:28
A zainteresowałeś, że w Skodzie jednak taka konfiguracja jest?
Być może, tylko co z tego skoro ja chciałem Seata 8-)
--
Jaca

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 599
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Seat Ateca Style|1,6TDI |

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: sailor 88 » 11 cze 2019, 16:34

Frodo pisze:
11 cze 2019, 14:22
Silnik, z którym są problemy od nowości i na gwarancji to kiepski interes dla VAG. Więc można mieć pewność, że póki co nie ma prostego i taniego rozwiązania lub ewentualnie jest w fazie testów. Jakbym miał zgadywać, to pewnie największym problemem jest zachowanie pierwotnych parametrów, szczególnie w zakresie emisji.
Frodo@, mam dokładnie takie samo zdanie. Problemem na pewno nie jest turbina, czy też sposób jej sterowania, ani wadliwy soft. Problem leży raczej w systemie wymiany ładunku w cylindrze ( fazowanie rozrządu) i sam proces spalania ( skład mieszanki paliwowo-powietrznej, parametry wtrysku paliwa) i temu podobne. I tak jak piszesz, poszukiwano sposobu na obniżenie spalania, przy zachowaniu osiągów, czyli obniżenie emisji... I wszystko fajnie, bo taki jest trend, ale nie kosztem użytkownika, po prostu wypuszcza się niesprawdzone (niedopracowane) konstrukcje. VAG to poprawi i 1,5 TSI wróci do łask, ale potrzeba czasu, bo to są zmiany konstrukcyjne... Czyli historia się powtórzyła, bo tak było z 1,4 TSI, najpierw niewypał, a potem bardzo udana jednostka. Ale jednak stosownych wniosków nie wyciągnęli, niestety...
Ateca Style|1,6TDI|Samoa Orange|Alcantara|Kamery 360|Martwy punkt|Full Link|Alarm|

xipil
Posty: 85
Rejestracja: 30 sty 2019, 21:35
Samochód: Ateca

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: xipil » 11 cze 2019, 19:58

JACA pisze:
xipil pisze:
11 cze 2019, 14:28
A zainteresowałeś, że w Skodzie jednak taka konfiguracja jest?
Być może, tylko co z tego skoro ja chciałem Seata 8-)
W Atece też był z tego co pamiętam do końca roku, potem na moment znikł i wrócił chyba w okolicach marca lub kwietnia do cennika.

patryk7133
Posty: 577
Rejestracja: 11 wrz 2017, 23:53
Lokalizacja: Nowa Ruda i Ludwigshafen
Samochód: Seat Ateca1,4 TSI DSG7 Xcellence Comfort+Assistant

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: patryk7133 » 12 cze 2019, 13:35

Witam

Widziałem ciekawy wątek na forum Ateca DE na temat aktualizacji softu 1,5 TSI Są dwa softy jeden dla manuala jeden dla DSG data wydania softu 29.05.2019 Był też jakiś wcześniej, ale nie naprawiał problemu i szybko został wycofany, po wgraniu tego softu podobno jest dużo lepiej.

Dla zainteresowanych link tutaj: https://www.ateca-forum.de/index.php?th ... &pageNo=11

Felix
Posty: 251
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix » 13 cze 2019, 12:36

sailor 88 pisze:
11 cze 2019, 16:34
Problemem na pewno nie jest turbina, czy też sposób jej sterowania, ani wadliwy soft. Problem leży raczej w systemie wymiany ładunku w cylindrze ( fazowanie rozrządu) i sam proces spalania ( skład mieszanki paliwowo-powietrznej, parametry wtrysku paliwa) i temu podobne. I tak jak piszesz, poszukiwano sposobu na obniżenie spalania, przy zachowaniu osiągów, czyli obniżenie emisji... I wszystko fajnie, bo taki jest trend, ale nie kosztem użytkownika, po prostu wypuszcza się niesprawdzone (niedopracowane) konstrukcje. VAG to poprawi i 1,5 TSI wróci do łask, ale potrzeba czasu, bo to są zmiany konstrukcyjne... Czyli historia się powtórzyła, bo tak było z 1,4 TSI, najpierw niewypał, a potem bardzo udana jednostka. Ale jednak stosownych wniosków nie wyciągnęli, niestety...
Zgadzam się, że turbina na pewno nie jest problemem. Podobna była przecież montowana w wielu silnikach TSI w przeszłości i nie sprawiało to żadnych problemów (choćby 1.4 150KM).
Cały czas wydaje mi się, że największym problemem jest fakt, że silnik 1.5 zaprojektowano od początku jako oszczędną jednostkę pracującą w cyklu Millera, a wersja 150KM pracuje w cyklu Otto.
Jeżeli w tym silniku rzeczywiście zastosowano tak zaawansowany system korekcji wałków rozrządu, to musi on być w stanie w sposób płynny regulować fazowanie rozrządu, a nie jak w "zwykłym" VVT zero-jedynkowo. W teorii więc producent powinien być w stanie programowo poprawić fazowanie rozrządu w jakimś zakresie. Pytanie, czy tak jest w rzeczywistości.
Skład mieszanki i parametry wtrysku też można w pewnym stopniu zmienić/poprawić programowo.
Ale w takim razie pytanie, dlaczego aż tyle czasu potrzebują na opracowanie nowego softu? Problem musi być naprawdę skomplikowany (lub wymaga zmian mechanicznych, co kosztowałoby producenta grube pieniądze), skoro to tyle trwa i przez to pozwalają sobie po raz kolejny na złą prasę i (na niektórych rynkach, na których jest to możliwe) zwroty samochodów, co też pewnie nie jest dla nich tanie.
W każdym razie nowy soft na pewno pomaga i jest lepiej, niż było. Czy tak jak być powinno? Raczej jeszcze nie...

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 599
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Seat Ateca Style|1,6TDI |

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: sailor 88 » 13 cze 2019, 15:05

Felix pisze:
13 cze 2019, 12:36
Zgadzam się, że turbina na pewno nie jest problemem. Podobna była przecież montowana w wielu silnikach TSI w przeszłości i nie sprawiało to żadnych problemów (choćby 1.4 150KM).
Cały czas wydaje mi się, że największym problemem jest fakt, że silnik 1.5 zaprojektowano od początku jako oszczędną jednostkę pracującą w cyklu Millera, a wersja 150KM pracuje w cyklu Otto.
Jeżeli w tym silniku rzeczywiście zastosowano tak zaawansowany system korekcji wałków rozrządu, to musi on być w stanie w sposób płynny regulować fazowanie rozrządu, a nie jak w "zwykłym" VVT zero-jedynkowo. W teorii więc producent powinien być w stanie programowo poprawić fazowanie rozrządu w jakimś zakresie. Pytanie, czy tak jest w rzeczywistości.
Skład mieszanki i parametry wtrysku też można w pewnym stopniu zmienić/poprawić programowo.
Ale w takim razie pytanie, dlaczego aż tyle czasu potrzebują na opracowanie nowego softu? Problem musi być naprawdę skomplikowany (lub wymaga zmian mechanicznych, co kosztowałoby producenta grube pieniądze), skoro to tyle trwa i przez to pozwalają sobie po raz kolejny na złą prasę i (na niektórych rynkach, na których jest to możliwe) zwroty samochodów, co też pewnie nie jest dla nich tanie.
W każdym razie nowy soft na pewno pomaga i jest lepiej, niż było. Czy tak jak być powinno? Raczej jeszcze nie...
Dużo jest racji w tym, co piszesz i pewnie w tej transformacji 130KM>150KM leży przyczyna całego problemu. Współczesne silniki pracują na granicy palności mieszanki, a nawet poniżej (mieszanka uwarstwiona) i dlatego zmiana już jednego parametru może zakłócić proces spalania. Jednak problem nie dotyczy wyłącznie parametrów modyfikowanych elektronicznie, wystarczy inna długość lub szerokość kanału dolotowego, kształt komory spalania, ilość i rozmieszczenie otworów wtryskiwacza itd...Na pewno można byłoby wszystko wyrównać elektronicznie, ale silnik nie spełnia wtedy określonych norm, to by tłumaczyło pewną poprawę na nowym sofcie. Na razie zasada "robim, co możem" ...
Ateca Style|1,6TDI|Samoa Orange|Alcantara|Kamery 360|Martwy punkt|Full Link|Alarm|

Felix
Posty: 251
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix » 13 cze 2019, 16:32

Szczerze mówiąc nie sprawdzałem w ETKA numerów części, ale ciekawe czy np. wtryskiwacze są te same w DACA i DADA.
Tak jak piszesz - w przypadku wtrysku bezpośredniego bardzo ważne jest np. uwarstwienie mieszanki. Zmiana stopnia sprężania całkowicie zmieni uwarstwienie mieszanki i nie da się tego skorygować softem. Więc tak naprawdę musiałoby być inne denko tłoka, inne wtryskiwacze i pewnie jeszcze parę innych rzeczy zmienionych.
Znając zamiłowanie VAG do standaryzacji wszystkich części, można się spodziewać, że nie wszystkie elementy zostały zmienione pomiędzy tymi silnikami tak, żeby całkowicie odzwierciedlić zmianę cyklu pracy.
Ale znowu - możemy tylko gdybać. A im bardziej skomplikowany silnik (jak ten), tym to gdybanie jest trudniejsze.

Awatar użytkownika
Frodo
Posty: 461
Rejestracja: 21 gru 2018, 13:19
Lokalizacja: Kraków
Samochód: Ateca FR 2.0 TSI

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Frodo » 13 cze 2019, 17:13

Felix pisze:
13 cze 2019, 16:32
Zmiana stopnia sprężania całkowicie zmieni uwarstwienie mieszanki i nie da się tego skorygować softem. Więc tak naprawdę musiałoby być inne denko tłoka, inne wtryskiwacze i pewnie jeszcze parę innych rzeczy zmienionych.
Jest problem ze stabilnością procesu. Jeśli przez "skorygowanie" rozumiesz przywrócenie stanu pierwotnego (np. z 1.4), to oczywiście nie da się. Natomiast zmieniając ilość paliwa i powietrza, można dużo osiągnąć; do tego mamy jeszcze EGR, fazę rozrządu itd. Tak więc do wyboru do koloru, naprawdę jest czym się bawić, ale takie zmiany mają zazwyczaj wpływ na poziom emisji i spalanie. Ciekawe co wtedy z EURO 6d, WLTP... Kolejna afera?
Ateca 2.0 TSI FR, red, DCC, Comfort Asst.+, 360, preinstalacja haka i dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą: stacyjka 8-)

Felix
Posty: 251
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix » 13 cze 2019, 17:59

Masz rację, że można manipulować wieloma parametrami i będzie to miało wpływ na pracę silnika, ale również emisję spalin.
Natomiast Sailor ma rację. Ja szczerze mówiąc nie pomyślałem wcześniej o uwarstwieniu mieszanki, które przy wtrysku bezpośrednim ma olbrzymie znaczenie.
Jeżeli np. ciśnienie wtrysku w DADA i DACA jest takie samo, a stopień sprężania znacząco się różni, to zakładając użycie tych samych wtryskiwaczy, w życiu nie uzyskasz takiego samego uwarstwienia mieszanki. Po prostu zupełnie inne ciśnienie w komorze spalania w momencie wtrysku spowoduje, że paliwo zupełnie inaczej się ułoży. A wtedy proces spalania nie będzie optymalny.
Przynajmniej ja nie znam sposobu na uzyskanie takiego samego uwarstwienia (a tym samym przebiegu procesu spalania), przy założeniach jak wyżej.
Ale znowu powtórzę - to tylko gdybanie, bo mam za małą wiedzę na temat tych silników i dokładnych różnic między nimi.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości