Jaki akumulator wybrać

Dyskusje techniczne na temat silników diesla
marko8512
Posty: 2
Rejestracja: 30 sty 2021, 10:40
Samochód: acteca
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Jaki akumulator wybrać

Post autor: marko8512 »

Witam niestety mój fabryczny aku już niedomaga i poszukuję czegoś dobrego

wstępnie myślę o takim :
https://specpart.pl/specpart-akumulator ... -760a.html

co sądziecie lub co innego polecacie ?

acteca 2016 rok 2.0 tdi z systemem start stop



Sponsor

Jaki akumulator wybrać

Sponsor


Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

marko8512 pisze:
30 sty 2021, 10:44
Witam niestety mój fabryczny aku już niedomaga i poszukuję czegoś dobrego

wstępnie myślę o takim :
https://specpart.pl/specpart-akumulator ... -760a.html

co sądziecie lub co innego polecacie ?

acteca 2016 rok 2.0 tdi z systemem start stop
Obecnie najlepszym pod względem konstrukcyjnym (odlewane grawitacyjnie obie płyty) jest ukraińska AMEGA, produkująca na linii technologicznej zakupionej od MOLL'a. Ten co wybrałeś to dość słaba konstrukcja, produkowana razem z BOSCH'em (inna etykieta) w fabryce Johnson Controls, na dodatek brak dostępu do cel.
Polecam np taki:
https://allegro.pl/oferta/akumulator-am ... 00QAvD_BwE

Jest jeszcze jedno wyjście, na rynku dostępne są oryginalne akumulatory MOLL (stosowane na pierwszy montaż), jako odrzut jakościowy, który nie spełnił delikatnie parametrów odbiorcy, ale i tak przekracza parametry akumulatorów produkowanych na półkę sklepową. Będzie to prawdopodobnie taki jak miałeś, tylko z etykietą serwisową MOLL'a. Tu masz taki: https://allegro.pl/oferta/akumulator-oe ... 0140790068

Inne dobre firmy to austiacki BANNER i MOLL (ten na rynek wtórny). Dawne, dobre marki( Centra, ZAP obecnie nie zachwycają).
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowanie:
Misiek (30 sty 2021, 17:55)
Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

Frodo pisze:
30 sty 2021, 15:25
@sailor88, EFB uchodzi za gorsze od AGM... Uważasz, że mimo to lepsze?
Lepsze...gorsze, względne pojęcie. Z technologicznego punktu widzenia AGM lepsze, bo akumulatory te osiągają czterokrotnie wyższą wydajność cykliczną w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów, ale generalnie pod maskę się nie nadają, bo szybko wysychają w wysokiej temperaturze (elektrolit uwięziony między włóknami maty szklanej). Z reguły montowane są w kabinie lub bagażniku a dodatkowo są wyraźnie droższe. Natomiast EFB, to akumulator z elektrolitem płynnym, tyle że o wzmocnionej konstrukcji, celem zwiększenia odporności na przyjmowanie i oddawanie dużego ładunku energii (S&S, rekuperacja).Poza tym tańszy, odporny na temperaturę i przeładowanie (możliwość uzupełnienia wody).
Do ATK-i i tak nie zamontujesz, bo nie da się przekodować ładowania na AGM (fabrycznie zablokowane). Wychodziły kilka lat temu Superby z AGM'ami pod maską, ale VAG porzucił ten pomysł.
Poza tym, obecnie akumulatory nie wytrzymują długo, ze względu na system inteligentnego ładowania, który utrzymuje stopień naładowania akumulatora w 80%, celem zapewnienia "miejsca" dla przyjęcia odzyskiwanej energii. Nie służy to jednak akumulatorowi i na dłuższą metę powoduje trwałe zasiarczenie płyt i szybką degradację akumulatora.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowanie:
Misiek (30 sty 2021, 17:58)
Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Misiek
Posty: 2398
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 727 razy
Otrzymał podziękowań: 1169 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: Misiek »

sailor 88 pisze:
30 sty 2021, 16:09
...
Poza tym, obecnie akumulatory nie wytrzymują długo ...
Czy mógłbyś doprecyzować co masz na myśli pisząc "długo", jaka jest norma, średnia, oczywiście według Twojej wiedzy, doświadczenia ? Pytam, ponieważ mój aktualny samochód ma 14 lat i jesienią wymieniłem tylko drugi akumulator i uważam to za bardzo dobry wynik - u mnie wychodzi średnia 7 lat, a czytałem o normie, średniej 4 - 5 lat. Tym bardziej, że u mnie głownie jazda miejska, po kilka, kilkanaście uruchomień dziennie, a kilometrów i czasu na doładowanie w samochodzie mało. Mając na uwadze znaczne niedoładowanie podczas krótkich jazd, a za to przy częstych uruchomieniach nabyłem drogą kupna profesjonalną ładowarkę CTEK (podobno z testowaniem i regeneracją) i po każdym tankowaniu zostawiam na weekend na ładowaniu, więc może dlatego tak długo "żyją". Z góry dzięki :D
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

Misiek pisze:
30 sty 2021, 18:34
Czy mógłbyś doprecyzować co masz na myśli pisząc "długo", jaka jest norma, średnia,
Właściwie sam sobie odpowiedziałeś...Obecnie ta średnia wynosi 3-4 lata, w porywach więcej, a kiedyś 5-7 lat i więcej. Oczywiście wiele czynników dodatkowych na to wpływa, ale głównie inteligentne ładowanie jest tego powodem. Twoja metoda z doładowywaniem teoretycznie dobra, ale mało skuteczna będzie w Atece, bo jeżeli nawet doładujesz akumulator prostownikiem do 100%, to po uruchomieniu auta ładowania nie będzie, aż do momentu osiągnięcia stanu naładowania 80% (przerabiałem to u siebie i mam na stałe podpięty woltomierz). A ładowarka CTEK jest profesjonalna w znaczeniu: bezobsługowa, nie uszkodzi akumulatora, nie wygotuje elektrolitu i można ją bez obaw podłączyć na dowolnie długo, ale jej napięcie końcowe nie jest w stanie w 100% uzupełnić ładunku i odbudować gęstości elektrolitu. Ale to co robisz jest zasadne i lepsze niż nic nie robienie. Warto jednak przynajmniej 2x w roku (przed zimą i po zimie) naładować akumulator do napięcia końcowego 16,2V, i z odbudową gęstości elektrolitu do 1,28g/cm, a to potrafią prostowniki i niektóre prawdziwie profesjonalne ładowarki mikroprocesorowe, czyli półautomatyczne z możliwością doboru wartości prądu i napięcia.

Przykładowa wypowiedź z innego forum:

"W 3,5 letnim Renault padł EFB, w Leonie 4 letnim padł EFB, mam wrażenie, że system odzyskiwania energii w 2 generacji systemach start/stop daje bardzo mocno be dupę tym aku mimo, że EFB i AGM mają być odporniejsze na takie patologiczne ładowanie jak teraz realizują nowoczesne samochody, tj. przestają je chwilami ładować przy równej jeździe, a przy hamowaniu silnikiem forsują duży prąd ładowania podwyższając mocno napięcie, żeby wpakować jak najwięcej ładunku podczas hamowania silnikiem czyli "odzyskać" jak najwięcej energii z hamowania.

W instrukcji, którejś marki piszą, że po 5 latach aku jest do wymiany z automatu i mam wrażenie, że czasy gdzie fabryczny aku wytrzymywał 8-9 lat odejdą bezpowrotnie, chyba, że producenci oprzytomnieją".
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowanie:
Misiek (30 sty 2021, 21:53)
Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Misiek
Posty: 2398
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 727 razy
Otrzymał podziękowań: 1169 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: Misiek »

sailor 88 pisze:
30 sty 2021, 19:34
Misiek pisze:
30 sty 2021, 18:34
Czy mógłbyś doprecyzować co masz na myśli pisząc "długo", jaka jest norma, średnia,
Właściwie sam sobie odpowiedziałeś...Obecnie ta średnia wynosi 3-4 lata, w porywach więcej, a kiedyś 5-7 lat i więcej. Oczywiście wiele czynników dodatkowych na to wpływa, ale głównie inteligentne ładowanie jest tego powodem. Twoja metoda z doładowywaniem teoretycznie dobra, ale mało skuteczna będzie w Atece, bo jeżeli nawet doładujesz akumulator prostownikiem do 100%, to po uruchomieniu auta ładowania nie będzie, aż do momentu osiągnięcia stanu naładowania 80% (przerabiałem to u siebie i mam na stałe podpięty woltomierz). A ładowarka CTEK jest profesjonalna w znaczeniu: bezobsługowa, nie uszkodzi akumulatora, nie wygotuje elektrolitu i można ją bez obaw podłączyć na dowolnie długo, ale jej napięcie końcowe nie jest w stanie w 100% uzupełnić ładunku i odbudować gęstości elektrolitu. Ale to co robisz jest zasadne i lepsze niż nic nie robienie. Warto jednak przynajmniej 2x w roku (przed zimą i po zimie) naładować akumulator do napięcia końcowego 16,2V, i z odbudową gęstości elektrolitu do 1,28g/cm, a to potrafią prostowniki i niektóre prawdziwie profesjonalne ładowarki mikroprocesorowe, czyli półautomatyczne z możliwością doboru wartości prądu i napięcia.

Przykładowa wypowiedź z innego forum:

"W 3,5 letnim Renault padł EFB, w Leonie 4 letnim padł EFB, mam wrażenie, że system odzyskiwania energii w 2 generacji systemach start/stop daje bardzo mocno be dupę tym aku mimo, że EFB i AGM mają być odporniejsze na takie patologiczne ładowanie jak teraz realizują nowoczesne samochody, tj. przestają je chwilami ładować przy równej jeździe, a przy hamowaniu silnikiem forsują duży prąd ładowania podwyższając mocno napięcie, żeby wpakować jak najwięcej ładunku podczas hamowania silnikiem czyli "odzyskać" jak najwięcej energii z hamowania.

W instrukcji, którejś marki piszą, że po 5 latach aku jest do wymiany z automatu i mam wrażenie, że czasy gdzie fabryczny aku wytrzymywał 8-9 lat odejdą bezpowrotnie, chyba, że producenci oprzytomnieją".
Dzięki serdeczne za wyczerpującą odpowiedź, ale przyznam Ci się, że jak od pewnego czasu czytam o tej funkcji, to jakoś nie rozumiem tego ładowania do 80 % z alternatora, a do 100 % z hamowania. Dlaczego się tego tak bardzo uczepili ? Jak dla mnie, to tylko wykorzystanie na siłę energii z hamowania, to chyba tylko kolejne obniżenie emisji spalin, bo niby energia z hamowania darmowa, a ładując alternatorem, to zwiększone zużycie paliwa i przez to wyższa emisja spalin. Jednak jeżeli to ma bardzo zauważalnie zmniejszać żywotność akumulatora, to ja dziękuję za takie oszczędności. Podobnie jak z S & S i zwiększonym zużyciem podzespołów poprzez o wiele częstsze uruchamianie = skórka niewarta wyprawki, a jak piszą użytkownicy - oszczędności niewielkie, a wręcz czasami niezauważalne.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

Awatar użytkownika
Endrju
Moderator
Posty: 3725
Rejestracja: 11 maja 2017, 0:50
Lokalizacja: Świdwin
Samochód: Seat Ateca FL 1.5 TSI 150KM
Podziękował: 88 razy
Otrzymał podziękowań: 153 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: Endrju »

Tak dla Ciebie ale dla firmy to potężne pieniądze jakie muszą płacić za przekroczenie norm emisji spalin. A jak wiadomo zwykłym człowiekiem nikt się nie przejmuje.
Jest- Seat Ateca FL 1.5 TSI ACT DSG7 150KM Xperience
Był - Seat Ateca 1.4 TSI ACT DSG7 150KM Xcellence
Obrazek

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

Endrju pisze:
30 sty 2021, 22:18
Tak dla Ciebie ale dla firmy to potężne pieniądze jakie muszą płacić za przekroczenie norm emisji spalin. A jak wiadomo zwykłym człowiekiem nikt się nie przejmuje.
Dokładnie tak...i nie dotyczy to tylko ładowania. Wszystko podyktowane jest ekologią, Eko-oleje, Eko-lakiery, Bio-paliwa...
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

Frodo pisze:
30 sty 2021, 22:11
@Sailor88, muszę jeszcze jutro rzucić okiem, ale tak na 99% to ja mam AGM w Tigu pod maską, w normalnym miejscu.
Zgadza się, możesz mieć AGM, sprawdziłem w ETKA, jest taka opcja. Może coś poprawili w kwestii odporności na temperaturę...

Widać różne są zdania, nawet i producentów. Tu cytat z: https://akubiz.biz/artykuly/9-Artykuly/ ... chowe.html

Ważnym jest również miejsce montażu akumulatora. W przypadku tych zamontowanych w kabinie pasażerskiej, gdzie producent przewidział AGM'a – proponował bym nie zmieniać akumulatora na zwykłego. Po pierwsze akumulatory AGM wyposażone są w zawory VRLA, które odpowiadają za pełną rekombinację gazów wewnątrz akumulatora. Po drugie w sytuacji wypadku z akumulatora typu AGM nie wydostanie się elektrolit, który jest substancją żrąca i mógłby dodatkowo spowodować np. poparzenia czy w ekstremalnych sytuacjach doprowadzić do trwałych uszkodzeń ciała.

Ale „lewar” może przechylić się w drugą stronę, tzn. posiadacz kalsycznego samochodu gdzie akumulator znajduje się pod maską (w komorze silnika) mógłby chcieć zamontować sobie tak wytrzymały akumulator który pozwoli mu na 360 000 rozruchów – jak podaje (dla serii AGM) GS YUASA. Odpowiedzialny sprzedawca powinien poinformować klienta, że montaż akumulator AGM pod maską nie jest wskazany. Temperatury jakie panują w komorze silnika w letnim okresie niemal eliminują AGM'a z możliwości stosowania go w tym właśnie miejscu. Dla akumulatorów typu AGM temperatury powyżej 50-55 st.C są „zabójcze”. Wynika to z faktu, że woda, która jest częścią składową elektrolitu odparuje, a konstrukcja akumulatora uniemożliwia ponowne jej uzupełnianie. Wyjaśnia to fakt montowania akumulatorów w bagażniku, nadkolach czy w pod fotelem w przestrzeni pasażerskiej przez producentów „bogatych” marek, którzy do stosowania AGM'ów przyzwyczaili nas od wielu lat.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowania (w sumie 2):
Frodo (30 sty 2021, 23:17) • Misiek (31 sty 2021, 3:39)
Ocena: 10.53%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

Frodo pisze:
31 sty 2021, 15:48
Potwierdzone w Tigu na pierwszy montaż AGM i to jeszcze rzekomo najgorszej marki: Varta z Johnson. :?
Cóż, chyba w świetle tego co się dzieje w motoryzacji, trzeba się cieszyć, gdy do wymiany jest tylko akumulator, nawet co 2 lata.
@Sailor88, o Varta z PowerFrame też masz takie złe zdanie? Niedawno kupiłem 2 szt. do innych aut... :(
Twój Tig wyszedł z AGM, ale nie wszystkie tak wychodzą, kolega odebrał niedawno i ma EFB. Może chodzi o rodzaj silnika (on ma 1,5TSI 150KM), a może jest jakieś inne kryterium. Natomiast na temat AGM'ów nie mam wyrobionego zdania, ale myślę, że jest dużo mniejszy rozrzut jakości między markami, gdyż technologia zastosowana w akumulatorze AGM musi być praktycznie identyczna, w przeciwieństwie do akumulatorów z elektrolitem płynnym, gdzie jest duża dowolność materiałowa i technologiczna i stąd różna jakość. Ale i tak nigdy nie jest to jakaś przepaść jakościowa, tym bardziej, że obecne systemy inteligentnego ładowania dbają o wszystko inne, tylko nie o akumulator ;) .
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

ODPOWIEDZ