Jaki akumulator wybrać

Dyskusje techniczne na temat silników diesla
bop
Posty: 34
Rejestracja: 18 kwie 2020, 17:36
Lokalizacja: Suwałki
Samochód: Seat Ateca Xcellence 2.0 TDI DSG 4Drive
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: bop »

sailor 88 pisze:
08 lut 2021, 22:38
tomal218 pisze:
08 lut 2021, 21:27
I mozesz miec agm bo mozna to spokojnie zakodowac
No, różnie z tym kodowaniem bywa (pewnie zależy od sterownika), bo u mnie opcje różnych akumulatorów są, ale przekodować z EFB+ na AGM się nie da!!! Mogę zakodować tylko nowy akumulator, ale tego samego typu.
Podłączyłem VCDSa i u mnie jest taki wybór.

Obrazek

Co ciekawe zakodowany mam "Włóknina" chociaż akumulator fabrycznie AGM.

Obrazek

Dzwoniłem do serwisu, sprawdzili po vin i potwierdzili, że był AGM. O co chodzi z tą Włókniną, co to za typ akumulatora?
Na próbę przekodowałem na Binarnie-AGM i sterownik to przykmjął. Na razie wróciłem do Włókniny.

Mam też możliwość wpisania kodu producenta, tak z palca, w adaptacjach i jeszcze wpisania pojemności w Ah.

Obrazek

Generalnie to mój akumulator jest raczej na wykończeniu, auto z 2016 roku. VCDS coś tam pomierzył, ale podjechałem do warsztatu, gdzie zmierzyli go testerem i wyszło ok 400A prądu rozruchowego z nominalnych 680A wg EN.
Obrazek

Aż się dziwię, że on jeszcze działa przy połowie prądu rozruchowego i temperaturach -15 st.
Ogólnie to zapisały się jakieś błędy zbyt niskiego napięcia w kilku modułach.

Co do numeru seryjnego w adaptacjach, to tak jak pisał Sailor mam tam same jedynki, chyba z 10.

Jeszcze raz zapytam, może ktoś mi pojaśni, o co chodzi z tą Włókniną i czy powinienem to zmieniać na Binarnie-AGM, jakbym wymieniał akumulator na nowy AGM?
Za ten post autor bop otrzymał podziękowanie:
Rafiner (13 lut 2021, 21:18)
Ocena: 5.26%


Były:
1. Seat Ibiza 1.4 SE 60KM
2. Seat Altea Stylance 2.0 TDI DSG 140 KM
3. Seat Altea XL Style 2.0 TDI 170 KM
Jest:
Seat Ateca Xcellence 2.0 TDI DSG 4Drive 190 KM :D

Sponsor

Re: Jaki akumulator wybrać

Sponsor


Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1375
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 84 razy
Otrzymał podziękowań: 384 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

bop pisze:
10 lut 2021, 18:38
Jeszcze raz zapytam, może ktoś mi pojaśni, o co chodzi z tą Włókniną i czy powinienem to zmieniać na Binarnie-AGM, jakbym wymieniał akumulator na nowy AGM?
Wszystko wynika z nieprawidłowego (słownik automatyczny) tłumaczenia wyrażeń technicznych.
"Włóknina" to akumulator AGM (Absorbent Glass Mat, czyli elektrolit uwięziony w macie (włókninie) szklanej.
"Wilgoć" to akumulator kwasowy z elektrolitem płynnym.
"EFB" (Enhanced Flooded Battery): to kwasowy akumulator rozruchowy odporny na obciążenia cykliczne.
"EFB+" to akumulator EFB wykonany w technologii "carbon" (z dodatkiem grafitu)
"GEL" to akumulator żelowy, czyli kwasowy z elektrolitem w postaci żelu krzemionkowego.
"Ultracap" (ultracapacitor) to system gromadzenia energii w superkondensatorze w układach hybrydowych
"Litowo-jonowy" to akumulator wiadomo jaki.
Natomiast "Binarnie AGM" oznacza dwa akumulatory w pojeździe (drugi w bagażniku).

Twój akumulator natychmiast do wymiany, jego pierwotna rezystancja (jako nowy) wynosiła 2,2 milioma, a obecnie ma 7,7.
Złom całkowity!!!
Inteligentne ładowanie i AGM pod maską zrobiły swoje. W kodowaniu nowego zmień tylko numer kolejny, nic poza tym i masz zakodowany akumulator. Sprawdź dla pewności nową wartość rezystancji wewnętrznej nowego akumulatora i zapamiętaj, będziesz widział jak wzrasta, czyli jak starzeje się i traci zdolność rozruchową. W celu przedłużenia "życia" akumulatora, przynajmniej raz na trzy miesiące doładuj akumulator z zewnętrznego źródła prądu (ładowarka z trybem AGM).
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowania (w sumie 3):
bop (10 lut 2021, 20:08) • Misiek (10 lut 2021, 22:40) • JACA (11 lut 2021, 10:54)
Ocena: 15.79%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

bop
Posty: 34
Rejestracja: 18 kwie 2020, 17:36
Lokalizacja: Suwałki
Samochód: Seat Ateca Xcellence 2.0 TDI DSG 4Drive
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: bop »

Fajnie Sailor, że Ci sie chciało to opisać. Dzieki serdeczne. Czyli szukam akumulatora. W tym warsztacie pytałem to mieli na stanie jakiegoś Exide i na zamówienie Varta E39, rano jak rozmawiałem z innym człowiekiem to mi mówił o tym FIAMM. Wszystkie AGM 70Ah i 720A i każdy w cenie do 550zł. W necie jeszcze widziałem jakiegoś Boscha S5 i Bannera. Co byście polecili. Przyznam szczerze, że patrzę w stronę Varty, bo taki był i w poprzednim aucie też zakładałem Vartę a z innymi nie mam doświadczeń.
W listopadzie założyłem sobie moduł/czasówkę do automatycznej dezaktywacji StartStop i chyba to trochę uśpiło moją czujność.
Pozdro.
Były:
1. Seat Ibiza 1.4 SE 60KM
2. Seat Altea Stylance 2.0 TDI DSG 140 KM
3. Seat Altea XL Style 2.0 TDI 170 KM
Jest:
Seat Ateca Xcellence 2.0 TDI DSG 4Drive 190 KM :D

root
Administrator
Posty: 732
Rejestracja: 13 lis 2016, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Volvo V90
Podziękował: 770 razy
Otrzymał podziękowań: 80 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: root »

sailor 88 pisze:
10 lut 2021, 15:38
root pisze:
10 lut 2021, 14:23
sailor 88 pisze:
30 sty 2021, 16:09
Poza tym, obecnie akumulatory nie wytrzymują długo, ze względu na system inteligentnego ładowania
A co jeśli się odłączy kabelek od akumulatora, który to rzekomo ma wyłączać start-stop? On to chyba służy właśnie do tego inteligentnego ładowania, nie?
Sterownik przechodzi w tryb ładowania obciążeniowo-temperaturowy, który ma za zadanie dbać o kondycję akumulatora i utrzymywać stopień naładowania w 100%, przy okazji system S&S ulega czasowej dezaktywacji. Po ponownym podłączeniu wtyczki wszystko wraca do stanu poprzedniego. Po odłączeniu sterownik zgłasza błąd systemu S&S i na wyświetlaczu pojawia się jednorazowy komunikat po pierwszym zatrzymaniu auta, po każdym uruchomieniu silnika. Jest to tylko komunikat informacyjny, nie skutkujący niczym. Osobiście od 2 lat jeżdżę z odłączonym kabelkiem, wpinałem tylko na czas przeglądu w serwisie.
No pięknieś wytłumaczył ;) Ale czy taki zabieg posłuży w takim razie zwiększeniu żywotności akumulatora?

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1375
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 84 razy
Otrzymał podziękowań: 384 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

Frodo pisze:
10 lut 2021, 22:00
Sugerujesz, że VAG montuje miliony sterowników rocznie (każdy zapewne trochę kosztuje), które nic pożytecznego nie robią, tylko skracają żywotność akumulatora?
Jak to nie robią nic pożytecznego??? Robią to, co obecnie najważniejsze, dbają o ekologię ;). Odłączają ładowanie w czasie przyspieszania, zmniejszając spalanie, a zatem i emisję CO2, a ładują akumulator w trakcie hamowania. Aby ten system był sprawny, trzeba utrzymywać akumulator w gotowości do przyjęcia ładunku energii, a więc w stanie permanentnego niedoładowania, bo nigdy nie wiadomo kiedy kierowca zahamuje. A że dzieje się to kosztem kondycji akumulatora...Cel uświęca środki!!!!

P.S. Myślisz, że lekkobieżne oleje silnikowe wprowadzono celem poprawy smarowania...
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Misiek
Posty: 2435
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 744 razy
Otrzymał podziękowań: 1196 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: Misiek »

bop pisze:
10 lut 2021, 20:20
Fajnie Sailor, że Ci sie chciało to opisać. Dzieki serdeczne. Czyli szukam akumulatora. W tym warsztacie pytałem to mieli na stanie jakiegoś Exide i na zamówienie Varta E39, rano jak rozmawiałem z innym człowiekiem to mi mówił o tym FIAMM. Wszystkie AGM 70Ah i 720A i każdy w cenie do 550zł. W necie jeszcze widziałem jakiegoś Boscha S5 i Bannera. Co byście polecili. Przyznam szczerze, że patrzę w stronę Varty, bo taki był i w poprzednim aucie też zakładałem Vartę a z innymi nie mam doświadczeń.
W listopadzie założyłem sobie moduł/czasówkę do automatycznej dezaktywacji StartStop i chyba to trochę uśpiło moją czujność.
Pozdro.
"Co byście polecili" - wróć do początku tego wątku i zapoznaj się z wypowiedziami Sailora - On wyjaśnia i wie WSZYSTKO i na pewno najlepiej doradza. Jak On coś poleca, to tylko brać bez zastanowienia, na pewno będzie najlepsze, co nie oznacza, że najtańsze.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1375
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 84 razy
Otrzymał podziękowań: 384 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

root pisze:
10 lut 2021, 20:22
Ale czy taki zabieg posłuży w takim razie zwiększeniu żywotności akumulatora?
Kondycja i żywotność akumulatora kwasowego w dużej mierze zależy od utrzymywania go w stanie pełnego naładowania(napięcie spoczynkowe min.12,6V i gęstość elektrolitu 1,28g/cm3). Po jakimkolwiek rozładowaniu utracony ładunek powinien być jak najszybciej uzupełniony, bo im dłużej kryształy siarczanu ołowiu zalegają na płytach, tym trudniej przechodzą z powrotem do elektrolitu. Jeżeli akumulator jest niedoładowany permanentnie, co ma miejsce we współczesnych systemach zarządzania energią w pojeździe, to masz już odpowiedź...

Rozwiązaniem mogło by być zastosowanie akumulatora litowo-jonowego, który w przeciwieństwie do kwasowego "lubi" pracować w stanie częściowego naładowania i tak też jest przechowywany (nowy smartfon lub inne urządzenie ma tylko częściowo naładowaną baterię właśnie z tego powodu).
Na razie blokadą jest pewnie cena takiego akumulatora, ale pewnie coś jest na rzeczy, bo w sterowniku Ateci jest już pole do zakodowania akumulatora litowo-jonowego.
Za ten post autor sailor 88 otrzymał podziękowania (w sumie 2):
Misiek (10 lut 2021, 23:46) • JACA (11 lut 2021, 10:46)
Ocena: 10.53%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Misiek
Posty: 2435
Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
Podziękował: 744 razy
Otrzymał podziękowań: 1196 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: Misiek »

sailor 88 pisze:
10 lut 2021, 23:25
root pisze:
10 lut 2021, 20:22
Ale czy taki zabieg posłuży w takim razie zwiększeniu żywotności akumulatora?
Kondycja i żywotność akumulatora kwasowego w dużej mierze zależy od utrzymywania go w stanie pełnego naładowania(napięcie spoczynkowe min.12,6V i gęstość elektrolitu 1,28g/cm3). Po jakimkolwiek rozładowaniu utracony ładunek powinien być jak najszybciej uzupełniony, bo im dłużej kryształy siarczanu ołowiu zalegają na płytach, tym trudniej przechodzą z powrotem do elektrolitu. Jeżeli akumulator jest niedoładowany permanentnie, co ma miejsce we współczesnych systemach zarządzania energią w pojeździe, to masz już odpowiedź...

Rozwiązaniem mogło by być zastosowanie akumulatora litowo-jonowego, który w przeciwieństwie do kwasowego "lubi" pracować w stanie częściowego naładowania i tak też jest przechowywany (nowy smartfon lub inne urządzenie ma tylko częściowo naładowaną baterię właśnie z tego powodu).
Na razie blokadą jest pewnie cena takiego akumulatora, ale pewnie coś jest na rzeczy, bo w sterowniku Ateci jest już pole do zakodowania akumulatora litowo-jonowego.
A jak akumulatory litowo-jonowe znoszą ogromne chwilowe prądy rozładowania (gdzieś kiedyś trafiłem nawet na tradycyjny, kwasowy akumulator do jakiejś maszyny o prądzie rozładowania 1500 A !, przy pojemności 250 Ah), bo czytałem gdzieś, że niespecjalnie to "lubią" ? Akumulatory modelarskie mają maksymalny prąd rozładowania rzędu 60 - 70 A, ale nie więcej, może aktualnie to się trochę zmieniło. Więc poza "baterią" łączoną szeregowo (wielokrotność 3,6 V żeby wyszło około 12 V) trzeba byłoby jeszcze łączyć równolegle dla zwiększenia prądu. I chyba w hybrydach lub pełnych elektrykach tak jest, bo widziałem kiedyś zdjęcie "baterii akumulatorów" przed montażem w pojeździe i właśnie składały się z wielu mniejszych ogniw.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie :lol:

Awatar użytkownika
tomal218
Posty: 919
Rejestracja: 19 sty 2018, 11:46
Lokalizacja: BYTOM
Samochód: Seat Ateca MY18
Podziękował: 36 razy
Otrzymał podziękowań: 49 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: tomal218 »

root pisze:
10 lut 2021, 14:23
sailor 88 pisze:
30 sty 2021, 16:09
Poza tym, obecnie akumulatory nie wytrzymują długo, ze względu na system inteligentnego ładowania
A co jeśli się odłączy kabelek od akumulatora, który to rzekomo ma wyłączać start-stop? On to chyba służy właśnie do tego inteligentnego ładowania, nie?
tak jak odlaczysz ten kabelek to mozesz sie rozgladac za nowym aku
oso soplón !!! :lol:

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1375
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 84 razy
Otrzymał podziękowań: 384 razy

Re: Jaki akumulator wybrać

Post autor: sailor 88 »

bop pisze:
10 lut 2021, 20:20
Fajnie Sailor, że Ci sie chciało to opisać. Dzieki serdeczne. Czyli szukam akumulatora. W tym warsztacie pytałem to mieli na stanie jakiegoś Exide i na zamówienie Varta E39, rano jak rozmawiałem z innym człowiekiem to mi mówił o tym FIAMM. Wszystkie AGM 70Ah i 720A i każdy w cenie do 550zł. W necie jeszcze widziałem jakiegoś Boscha S5 i Bannera. Co byście polecili. Przyznam szczerze, że patrzę w stronę Varty, bo taki był i w poprzednim aucie też zakładałem Vartę a z innymi nie mam doświadczeń.
W listopadzie założyłem sobie moduł/czasówkę do automatycznej dezaktywacji StartStop i chyba to trochę uśpiło moją czujność.
Pozdro.
Technologia AGM jest bardzo zbliżona u wszystkich producentów, więc parametry raczej będą podobne. Powinieneś raczej zwrócić uwagę na cenę oraz datę produkcji, aby nie kupić leżaka magazynowego, z tych dostępnych kup najświeższy. Proś sprzedawcę o rozszyfrowanie daty produkcji (mają zawsze taką możliwość), a w przypadku odmowy lub pokrętnego tłumaczenia zmień sklep. Przed zamontowaniem w aucie podłącz ładowarkę na kilka godzin.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

ODPOWIEDZ