Frodo pisze: ↑30 sty 2021, 15:25
@sailor88, EFB uchodzi za gorsze od AGM... Uważasz, że mimo to lepsze?
Lepsze...gorsze, względne pojęcie. Z technologicznego punktu widzenia AGM lepsze, bo akumulatory te osiągają czterokrotnie wyższą wydajność cykliczną w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów, ale generalnie pod maskę się nie nadają, bo szybko wysychają w wysokiej temperaturze (elektrolit uwięziony między włóknami maty szklanej). Z reguły montowane są w kabinie lub bagażniku a dodatkowo są wyraźnie droższe. Natomiast EFB, to akumulator z elektrolitem płynnym, tyle że o wzmocnionej konstrukcji, celem zwiększenia odporności na przyjmowanie i oddawanie dużego ładunku energii (S&S, rekuperacja).Poza tym tańszy, odporny na temperaturę i przeładowanie (możliwość uzupełnienia wody).
Do ATK-i i tak nie zamontujesz, bo nie da się przekodować ładowania na AGM (fabrycznie zablokowane). Wychodziły kilka lat temu Superby z AGM'ami pod maską, ale VAG porzucił ten pomysł.
Poza tym, obecnie akumulatory nie wytrzymują długo, ze względu na system inteligentnego ładowania, który utrzymuje stopień naładowania akumulatora w 80%, celem zapewnienia "miejsca" dla przyjęcia odzyskiwanej energii. Nie służy to jednak akumulatorowi i na dłuższą metę powoduje trwałe zasiarczenie płyt i szybką degradację akumulatora.