Kontrola wypalania filtra DPF
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 08 wrz 2022, 7:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Seat Ateca Xperience 2.0 TDI MT6
- Podziękował: 16 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
Zdaję raport ze świątecznych tras (2000km z odcinkami po kilkadziesiąt i kilkaset km) jakie zrobiłem moją Ateką 2.0 TDI 150KM z 2022 roku, silnik DTTC. Ani przy jeździe trasowej, ani autostradowej nie malała mi ilość sadzy w filtrze, tylko po prostu wolniej nabijało niż w jeździe miejskiej (zwłasza niż w jeździe miejskiej przy starcie z zimnego silnika). Chyba, że wypalanie na autostradzie występuje przy bardzo dużych prędkościach, ja nie przekraczałem 140 km/h na GPSie. Oczywiście może to być inaczej w starszych silnikach. Raz musiałem przerwać wypalanie i po godzinie znowu ruszyłem autem, wypalanie dokończyło się po rozgrzaniu auta, mimo że było wtedy tylko 10 gram sadzy.
- sailor 88
- Posty: 1379
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 86 razy
- Otrzymał podziękowań: 386 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
Pisałem już o tym, że DPF nadzorują dwa niezależne układy oparte o inne sposoby zbierania danych o zapełnieniu filtra sadzą. Twoje urządzenie "pokazuje" wartość skalkulowaną, której w pierwszej kolejności używa sterownik do zainicjowania procesu wypalania. Wartość rzeczywista jest jakby zabezpieczeniem na wypadek nieprawidłowości w pracy silnika i szybszego zapełnienia filtra, niż wynika to z wartości skalkulowanej. Gdybyś więc nawet cały dystans przejechał w warunkach samowypalania się sadzy (prędkości autostradowe), to i tak zostanie uruchomione wypalanie po określonym przebiegu, a w silnikach obecnego typoszeregu jest to 700-800km. W starszych silnikach jest właściwie tak samo, tylko dystanse dzielące kolejne akty wypalania są dłuższe, ze względu na mniej restrykcyjne normy czystości spalin.Fiflak pisze: ↑01 sty 2023, 10:19Zdaję raport ze świątecznych tras (2000km z odcinkami po kilkadziesiąt i kilkaset km) jakie zrobiłem moją Ateką 2.0 TDI 150KM z 2022 roku, silnik DTTC. Ani przy jeździe trasowej, ani autostradowej nie malała mi ilość sadzy w filtrze, tylko po prostu wolniej nabijało niż w jeździe miejskiej (zwłasza niż w jeździe miejskiej przy starcie z zimnego silnika). Chyba, że wypalanie na autostradzie występuje przy bardzo dużych prędkościach, ja nie przekraczałem 140 km/h na GPSie. Oczywiście może to być inaczej w starszych silnikach. Raz musiałem przerwać wypalanie i po godzinie znowu ruszyłem autem, wypalanie dokończyło się po rozgrzaniu auta, mimo że było wtedy tylko 10 gram sadzy.
P.S. Zobacz na przykładzie: na chwilę przed regeneracją (zapełnienie 99%) przy przebiegu 629 km od ostatniej regeneracji stopień zapełnienia sadzą wynosi: wartość skalkulowana- 22,5g wartość rzeczywista tylko- 6,18g
- Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 08 wrz 2022, 7:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Seat Ateca Xperience 2.0 TDI MT6
- Podziękował: 16 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
Dzięki Sailor 88. Myślałem, że algorytm który zlicza kalkulowaną ilość sadzy zakłada jakiś poziom wypalania przy jeździe autostradowej albo przynajmniej zerowy lub minimalny przyrost na długiej autostradowej trasie.