Fiflak pisze: ↑03 lis 2022, 17:37
Mam pytanie w sprawie tzw. "mitu autostradowego", który mówi, że przy dłuższej jeździe autostradowej filtr wypala się sam lub w ogóle się nie wypala (w zależności czy ktoś uważa takie wypalanie za mit czy nie). Czytałem na innych forach o przypadkach jak ktoś zrobił kilkaset km autostradą i kolejnego dnia pojechał 5km do pracy i pod koniec dojazdu włączyło się wypalanie i widziałem to tez w wątkach dotyczących konkretnie 2.0 TDI. Mając taką aplikację jesteście w stanie to zweryfikować, czy po dłuższym przejeździe autostradą ilość "towaru" w filtrze spada lub nie.
Proces regeneracji filtra DPF w grupie VAG odbywa sie następująco:
Sterownik silnika na podstawie danych z bardzo wielu czujników (przepływomierz, ciśnienie doładowania, temp. silnika, obciążenie, obroty silnika, czas pracy silnika, przejechany dystans, położenie pedału gazu, EGR-a, temperatura spalin, czujnik różnicy ciśnień) liczy tzw.
wartość obliczoną sadzy i po zliczeniu wartości
23 gramów rozpoczyna proces regeneracji, aż do osiągnięcia wartości
5,5 grama. Tak wygląda priorytetowy proces oczyszczania filtra, czyli w oparciu o wartość wyliczoną. Dlatego jadąc w trasie ilość zgromadzonej sadzy rośnie powoli, a nawet może zachodzić regeneracja pasywna, czyli sadza wypala się samoistnie. Jednakże nawet przy niezapełnionym filtrze proces regeneracji zostanie uruchomiony ze względu na priorytet obliczonej wartości sadzy, a nie rzeczywistej. W obecnej generacji silników TDI dzieje się tak z reguły po przejechaniu około 700km. Jazda miejska/mieszana to regeneracja co około 280-400km.
Natomiast
rzeczywista wartość sadzy, mierzona przy pomocy czujnika różnicy ciśnień (przed i za filtrem) to niejako tylko zabezpieczenie na wypadek niepełnego spalania, czyli na przykład awarii wtryskiwaczy, turbiny, zużywania nadmiernych ilości oleju, nieodpowiedniego paliwa itp. i w normalnym użytkowaniu nie inicjuje procesu regeneracji.
Jeżeli chciałbyś mieć podgląd w proces zapełniania filtra i jego regeneracji, wystarczy odpowiednia aplikacja na smartfon (VAG-Dpf) i moduł ELM327 wpinany w gniazdo OBD-II. Pisałem o tym już kiedyś na forum...