Wymiana oleju i filtrów

Dyskusje na temat Cupry Ateca I generacji (2018-)
Blues Brothers
Posty: 113
Rejestracja: 05 wrz 2024, 21:34
Samochód: Seat Ateca 1,5 TSI DSG
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 21 razy

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: Blues Brothers »

Dlaczego , olej syntetyczny zjełczeje ?



Sponsor


Kalinski

Re: Wymiana oleju i filtrów

Sponsor

Kalinski

ubnt
Posty: 21
Rejestracja: 07 lis 2024, 21:26
Samochód: Cupra Ateca
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: ubnt »

sailor 88 pisze:
23 lip 2023, 10:26

Delikatny "myk" to korek spustu oleju, który jest plastikowy w 2.0TSI i podlega każdorazowo wymianie na nowy, więc warto zaopatrzyć się w takowy przed wymianą...
Każdy korek spustowy wymaga wymiany na nowy przy zmianie oleju, również te metalowe.
Luk4as pisze:
09 paź 2024, 13:22
rok
Dokładnie.
Blues Brothers pisze:
09 paź 2024, 18:20
Dlaczego , olej syntetyczny zjełczeje ?
Olej traci swoje właściwości nie tylko z przepracowania ale również ze starości. Na przykład wilgoć w silniku rozcieńcza go (choć nie jest higroskopijny). Może się tę utleniać.

Blues Brothers
Posty: 113
Rejestracja: 05 wrz 2024, 21:34
Samochód: Seat Ateca 1,5 TSI DSG
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 21 razy

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: Blues Brothers »

Zaprawdę powiadam ci, olej nic nie traci z wiekiem przynajmniej przez 2 lata. Sprawdź nie tylko przebieg a czas w systemie auta, do kolejnego przeglądu.
Tutaj film gdzie sprawdzono parametry oleju po 8 i 15 tysiącach

Dlaczego mam wymieniać korek przy każdej wymianie.
Miałem samochody co w moich rękach zrobiły po 200 tys, każdy z jednym korkiem

ubnt
Posty: 21
Rejestracja: 07 lis 2024, 21:26
Samochód: Cupra Ateca
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: ubnt »

Blues Brothers pisze:
07 lis 2024, 22:07
Zaprawdę powiadam ci, olej nic nie traci z wiekiem przynajmniej przez 2 lata.
Nie zgadzam się z Tobą. Olej ma kilka właściwości, które powodują jego starzenie nawet jeśli nie jest używany (mówimy o otwartym opakowaniu). Ale to temat rzeka. Oczywiście, ten proces nie jest tak intensywny jak podczas jego eksploatacji, niemniej jednak zjawisko starzenia oleju występuje.
Blues Brothers pisze:
07 lis 2024, 22:07
Dlaczego mam wymieniać korek przy każdej wymianie.
Miałem samochody co w moich rękach zrobiły po 200 tys, każdy z jednym korkiem
Ponieważ po odkręceniu i ponownym dokręceniu śruby, jej uszczelnienie może nie być już tak skuteczne. Może to prowadzić do wycieków oleju.
Sam gwint śruby jest bardziej miękki niż w bloku silnika (z oczywistych powodów) i wyciąga się po przykręceniu. Stosowanie tej samej śruby wielokrotnie może powodować (w skrajnych przypadkach) jej odkręcenie.
Wiem, wiem... teraz napiszesz, że po 200 tyś. jeździłeś i Tobie się nie odkręciło - to jasne. Raka też nie każdy dostaje ;)
Co do testów: testy dowodzą jakości oleju. Przy zmianie oleju na bardziej lepki, co poruszono w filmie, należałoby sprawdzić zużycie silnika w warunkach laboratoryjnych gdy zmieni się olej z 0w20 na 5w30. Moim zdaniem nowoczesne silniki są produkowane z dużą precyzją i gęstszy olej może nie być w stanie utworzyć odpowiedniego filmu olejowego między elementami bardzo precyzyjnie spasowanymi. Może też nie być tak szybko rozprowadzony podczas rozruchu co jest możliwe przy rzadszym oleju. Ale to tylko moje zdanie niepoparte żadnymi testami :)

Blues Brothers
Posty: 113
Rejestracja: 05 wrz 2024, 21:34
Samochód: Seat Ateca 1,5 TSI DSG
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 21 razy

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: Blues Brothers »

Pozostanę jednak przy swoim zdaniu i uważam , że w lepszej kondycji będzie olej z przebiegiem 15 tys po 2 latach, niż ten sam po przebiegu 30 tys w rok.
Co do korka , nie wkręcamy w blok tylko w miskę, a ma znaczenie wymiana podkładki uszczelniającej i Nm momentu przykręcenia.
Co do filmu mniejsze znaczenie miała zmiana oleju, niż parametry dedykowanego oleju VW 508 000/509 O00, które nie uległy zmianie po 8 i 15 tys. przebiegu. Z czego wypływa wniosek , że wymiana po 10 tys jest nadgorliwością. Ale to może już inny wątek.
Oczywiście każdy zrobi jak uważa.

ubnt
Posty: 21
Rejestracja: 07 lis 2024, 21:26
Samochód: Cupra Ateca
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: ubnt »

Blues Brothers pisze:
08 lis 2024, 12:02
Pozostanę jednak przy swoim zdaniu i uważam , że w lepszej kondycji będzie olej z przebiegiem 15 tys po 2 latach, niż ten sam po przebiegu 30 tys w rok.
A to musiałem czegoś nie doczytać. Wydawało mi się, że napisałeś, że olej się nie starzeje (w ogóle). W powyższym twierdzeniu jak najbardziej się z Tobą zgadzam.
Blues Brothers pisze:
08 lis 2024, 12:02
Co do korka , nie wkręcamy w blok tylko w miskę, a ma znaczenie wymiana podkładki uszczelniającej i Nm momentu przykręcenia.
Oczywiście chodziło mi o miskę - mój błąd. Z tym, że większość korków w nowych silnikach ma zintegrowany pierścień uszczelniający, np: N90813202. Ponadto niektóre elementy złączne (w tym korki spustowe w miskach olejowych) mają swoją granicę plastyczności i zostały zaprojektowane tak, żeby przy dokręceniu odpowiednim momentem materiał odkształcił się delikatnie na tyle, żeby śruba się nie odkręciła sama (występują pewnie naprężenia które działają w dużym uproszczeniu jak podkładka sprężynująca). Jest to proces nieodwracalny. Dlatego niektóre elementy złączne są jednorazowe. Nie wiem po co w ogóle się zastanawiać nad tym, skoro taki korek kosztuje 10zł a jeśli jednak się odkręci to koszty będą niewspółmierne.
Blues Brothers pisze:
08 lis 2024, 12:02
Oczywiście każdy zrobi jak uważa.
Dokładnie.

krowka1978
Posty: 343
Rejestracja: 05 maja 2023, 23:13
Samochód: Seat Ateca, FIAT 500X
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: krowka1978 »

ubnt pisze:
08 lis 2024, 12:23
Blues Brothers pisze:
08 lis 2024, 12:02
Pozostanę jednak przy swoim zdaniu i uważam , że w lepszej kondycji będzie olej z przebiegiem 15 tys po 2 latach, niż ten sam po przebiegu 30 tys w rok.
A to musiałem czegoś nie doczytać. Wydawało mi się, że napisałeś, że olej się nie starzeje (w ogóle). W powyższym twierdzeniu jak najbardziej się z Tobą zgadzam.
Blues Brothers pisze:
08 lis 2024, 12:02
Co do korka , nie wkręcamy w blok tylko w miskę, a ma znaczenie wymiana podkładki uszczelniającej i Nm momentu przykręcenia.
Oczywiście chodziło mi o miskę - mój błąd. Z tym, że większość korków w nowych silnikach ma zintegrowany pierścień uszczelniający, np: N90813202. Ponadto niektóre elementy złączne (w tym korki spustowe w miskach olejowych) mają swoją granicę plastyczności i zostały zaprojektowane tak, żeby przy dokręceniu odpowiednim momentem materiał odkształcił się delikatnie na tyle, żeby śruba się nie odkręciła sama (występują pewnie naprężenia które działają w dużym uproszczeniu jak podkładka sprężynująca). Jest to proces nieodwracalny. Dlatego niektóre elementy złączne są jednorazowe. Nie wiem po co w ogóle się zastanawiać nad tym, skoro taki korek kosztuje 10zł a jeśli jednak się odkręci to koszty będą niewspółmierne.
Blues Brothers pisze:
08 lis 2024, 12:02
Oczywiście każdy zrobi jak uważa.
Dokładnie.
Odnośnie 1.5.
Korek ze zintegrowaną uszczelką, coś w stylu N90813202, jest montowany tylko w fabryce. Przy pierwszej wymianie oleju idzie to na śmietnik. Zastępuje go korek N90288901 i pierścień uszczelniający N0138158. Korek zostaje do końca auta, o ile ktoś wcześniej nie ukręci gwintów, bo dynamometru nie używa. Wymienia się tylko pierścień N0138158. Swoją drogą mogli od razu dać "stały" korek, ewentualnie z miedzianą uszczelką, którą z powodzeniem można używać wielokrotnie (sprawdzone w drugim, gdzie jest miska alu, uszczelka miedziana, 8 wymian oleju i zero zapocenia na korku spod uszczelki).
Za ten post autor krowka1978 otrzymał podziękowanie:
Peterek (09 lis 2024, 21:53)
Ocena: 5%
Seat Ateca Xperience 1.5 TSI EVO2 DSG 7 150KM Velvet Red 2023
FIAT 500X Lounge 1.4 16V MultiAir II Turbo 140KM 2016

Peterek
Posty: 14
Rejestracja: 02 lis 2024, 23:02
Lokalizacja: Okolice Wawy.
Samochód: Cupra Ateca 1,5 TSI 150 KM.
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: Peterek »

krowka1978 pisze:
08 lis 2024, 13:58
ubnt pisze:
08 lis 2024, 12:23
Blues Brothers pisze:
08 lis 2024, 12:02
Pozostanę jednak przy swoim zdaniu i uważam , że w lepszej kondycji będzie olej z przebiegiem 15 tys po 2 latach, niż ten sam po przebiegu 30 tys w rok.
A to musiałem czegoś nie doczytać. Wydawało mi się, że napisałeś, że olej się nie starzeje (w ogóle). W powyższym twierdzeniu jak najbardziej się z Tobą zgadzam.
Blues Brothers pisze:
08 lis 2024, 12:02
Co do korka , nie wkręcamy w blok tylko w miskę, a ma znaczenie wymiana podkładki uszczelniającej i Nm momentu przykręcenia.
Oczywiście chodziło mi o miskę - mój błąd. Z tym, że większość korków w nowych silnikach ma zintegrowany pierścień uszczelniający, np: N90813202. Ponadto niektóre elementy złączne (w tym korki spustowe w miskach olejowych) mają swoją granicę plastyczności i zostały zaprojektowane tak, żeby przy dokręceniu odpowiednim momentem materiał odkształcił się delikatnie na tyle, żeby śruba się nie odkręciła sama (występują pewnie naprężenia które działają w dużym uproszczeniu jak podkładka sprężynująca). Jest to proces nieodwracalny. Dlatego niektóre elementy złączne są jednorazowe. Nie wiem po co w ogóle się zastanawiać nad tym, skoro taki korek kosztuje 10zł a jeśli jednak się odkręci to koszty będą niewspółmierne.
Blues Brothers pisze:
08 lis 2024, 12:02
Oczywiście każdy zrobi jak uważa.
Dokładnie.
Odnośnie 1.5.
Korek ze zintegrowaną uszczelką, coś w stylu N90813202, jest montowany tylko w fabryce. Przy pierwszej wymianie oleju idzie to na śmietnik. Zastępuje go korek N90288901 i pierścień uszczelniający N0138158. Korek zostaje do końca auta, o ile ktoś wcześniej nie ukręci gwintów, bo dynamometru nie używa. Wymienia się tylko pierścień N0138158. Swoją drogą mogli od razu dać "stały" korek, ewentualnie z miedzianą uszczelką, którą z powodzeniem można używać wielokrotnie (sprawdzone w drugim, gdzie jest miska alu, uszczelka miedziana, 8 wymian oleju i zero zapocenia na korku spod uszczelki).
Dzięki, cenne informacje. Jakbyś podał jeszcze nr filtra oleju :)
Przy okazji wątku o wymianie oleju, mam pytanie:
Czy gdy wymienię olej np. sam, to przy wizycie w serwisie przy przebiegu 30 tyś. gwarant nie będzie się czepiał? No i jak to będzie wyglądało przy np. problemach późniejszych. Mogą odmówić naprawy gwarancyjnej? Mam Leona 2016r. od nowości i na wymiany oleju w czasie gwarancji jeździłem do Seata (po dotarciu wymieniam co 15 tyś). Kupowałem swój olej zgodny z wymogami, oni filtr i korek (?).

patryk7133
Posty: 1173
Rejestracja: 11 wrz 2017, 23:53
Lokalizacja: Ludwigshafen
Samochód: Seat Ateca1,4 TSI DSG7 Xcellence
Podziękował: 34 razy
Otrzymał podziękowań: 75 razy

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: patryk7133 »

Podczas gwarancji każda wymiana oleju powinna być udokumentowana, ponieważ w razie problemów, jeśli wykryją, że był wymieniany olej na własną rękę mogą i na pewno odmówią naprawy w ramach gwarancji.

krowka1978
Posty: 343
Rejestracja: 05 maja 2023, 23:13
Samochód: Seat Ateca, FIAT 500X
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 38 razy

Re: Wymiana oleju i filtrów

Post autor: krowka1978 »

Peterek pisze:
09 lis 2024, 22:01
krowka1978 pisze:
08 lis 2024, 13:58
ubnt pisze:
08 lis 2024, 12:23

A to musiałem czegoś nie doczytać. Wydawało mi się, że napisałeś, że olej się nie starzeje (w ogóle). W powyższym twierdzeniu jak najbardziej się z Tobą zgadzam.

Oczywiście chodziło mi o miskę - mój błąd. Z tym, że większość korków w nowych silnikach ma zintegrowany pierścień uszczelniający, np: N90813202. Ponadto niektóre elementy złączne (w tym korki spustowe w miskach olejowych) mają swoją granicę plastyczności i zostały zaprojektowane tak, żeby przy dokręceniu odpowiednim momentem materiał odkształcił się delikatnie na tyle, żeby śruba się nie odkręciła sama (występują pewnie naprężenia które działają w dużym uproszczeniu jak podkładka sprężynująca). Jest to proces nieodwracalny. Dlatego niektóre elementy złączne są jednorazowe. Nie wiem po co w ogóle się zastanawiać nad tym, skoro taki korek kosztuje 10zł a jeśli jednak się odkręci to koszty będą niewspółmierne.

Dokładnie.
Odnośnie 1.5.
Korek ze zintegrowaną uszczelką, coś w stylu N90813202, jest montowany tylko w fabryce. Przy pierwszej wymianie oleju idzie to na śmietnik. Zastępuje go korek N90288901 i pierścień uszczelniający N0138158. Korek zostaje do końca auta, o ile ktoś wcześniej nie ukręci gwintów, bo dynamometru nie używa. Wymienia się tylko pierścień N0138158. Swoją drogą mogli od razu dać "stały" korek, ewentualnie z miedzianą uszczelką, którą z powodzeniem można używać wielokrotnie (sprawdzone w drugim, gdzie jest miska alu, uszczelka miedziana, 8 wymian oleju i zero zapocenia na korku spod uszczelki).
Dzięki, cenne informacje. Jakbyś podał jeszcze nr filtra oleju :)
Przy okazji wątku o wymianie oleju, mam pytanie:
Czy gdy wymienię olej np. sam, to przy wizycie w serwisie przy przebiegu 30 tyś. gwarant nie będzie się czepiał? No i jak to będzie wyglądało przy np. problemach późniejszych. Mogą odmówić naprawy gwarancyjnej? Mam Leona 2016r. od nowości i na wymiany oleju w czasie gwarancji jeździłem do Seata (po dotarciu wymieniam co 15 tyś). Kupowałem swój olej zgodny z wymogami, oni filtr i korek (?).
Filtr oleju do 1.5 04E115561AC.
Za ten post autor krowka1978 otrzymał podziękowanie:
Peterek (12 lis 2024, 22:55)
Ocena: 5%
Seat Ateca Xperience 1.5 TSI EVO2 DSG 7 150KM Velvet Red 2023
FIAT 500X Lounge 1.4 16V MultiAir II Turbo 140KM 2016

ODPOWIEDZ