Wymiana oleju i filtrów
-
- Posty: 113
- Rejestracja: 05 wrz 2024, 21:34
- Samochód: Seat Ateca 1,5 TSI DSG
- Podziękował: 15 razy
- Otrzymał podziękowań: 21 razy
-
- Posty: 21
- Rejestracja: 07 lis 2024, 21:26
- Samochód: Cupra Ateca
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Wymiana oleju i filtrów
Każdy korek spustowy wymaga wymiany na nowy przy zmianie oleju, również te metalowe.
Dokładnie.
Olej traci swoje właściwości nie tylko z przepracowania ale również ze starości. Na przykład wilgoć w silniku rozcieńcza go (choć nie jest higroskopijny). Może się tę utleniać.
-
- Posty: 113
- Rejestracja: 05 wrz 2024, 21:34
- Samochód: Seat Ateca 1,5 TSI DSG
- Podziękował: 15 razy
- Otrzymał podziękowań: 21 razy
Re: Wymiana oleju i filtrów
Zaprawdę powiadam ci, olej nic nie traci z wiekiem przynajmniej przez 2 lata. Sprawdź nie tylko przebieg a czas w systemie auta, do kolejnego przeglądu.
Tutaj film gdzie sprawdzono parametry oleju po 8 i 15 tysiącach
Dlaczego mam wymieniać korek przy każdej wymianie.
Miałem samochody co w moich rękach zrobiły po 200 tys, każdy z jednym korkiem
Tutaj film gdzie sprawdzono parametry oleju po 8 i 15 tysiącach
Dlaczego mam wymieniać korek przy każdej wymianie.
Miałem samochody co w moich rękach zrobiły po 200 tys, każdy z jednym korkiem
-
- Posty: 21
- Rejestracja: 07 lis 2024, 21:26
- Samochód: Cupra Ateca
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Wymiana oleju i filtrów
Nie zgadzam się z Tobą. Olej ma kilka właściwości, które powodują jego starzenie nawet jeśli nie jest używany (mówimy o otwartym opakowaniu). Ale to temat rzeka. Oczywiście, ten proces nie jest tak intensywny jak podczas jego eksploatacji, niemniej jednak zjawisko starzenia oleju występuje.Blues Brothers pisze: ↑07 lis 2024, 22:07Zaprawdę powiadam ci, olej nic nie traci z wiekiem przynajmniej przez 2 lata.
Ponieważ po odkręceniu i ponownym dokręceniu śruby, jej uszczelnienie może nie być już tak skuteczne. Może to prowadzić do wycieków oleju.Blues Brothers pisze: ↑07 lis 2024, 22:07Dlaczego mam wymieniać korek przy każdej wymianie.
Miałem samochody co w moich rękach zrobiły po 200 tys, każdy z jednym korkiem
Sam gwint śruby jest bardziej miękki niż w bloku silnika (z oczywistych powodów) i wyciąga się po przykręceniu. Stosowanie tej samej śruby wielokrotnie może powodować (w skrajnych przypadkach) jej odkręcenie.
Wiem, wiem... teraz napiszesz, że po 200 tyś. jeździłeś i Tobie się nie odkręciło - to jasne. Raka też nie każdy dostaje
Co do testów: testy dowodzą jakości oleju. Przy zmianie oleju na bardziej lepki, co poruszono w filmie, należałoby sprawdzić zużycie silnika w warunkach laboratoryjnych gdy zmieni się olej z 0w20 na 5w30. Moim zdaniem nowoczesne silniki są produkowane z dużą precyzją i gęstszy olej może nie być w stanie utworzyć odpowiedniego filmu olejowego między elementami bardzo precyzyjnie spasowanymi. Może też nie być tak szybko rozprowadzony podczas rozruchu co jest możliwe przy rzadszym oleju. Ale to tylko moje zdanie niepoparte żadnymi testami
-
- Posty: 113
- Rejestracja: 05 wrz 2024, 21:34
- Samochód: Seat Ateca 1,5 TSI DSG
- Podziękował: 15 razy
- Otrzymał podziękowań: 21 razy
Re: Wymiana oleju i filtrów
Pozostanę jednak przy swoim zdaniu i uważam , że w lepszej kondycji będzie olej z przebiegiem 15 tys po 2 latach, niż ten sam po przebiegu 30 tys w rok.
Co do korka , nie wkręcamy w blok tylko w miskę, a ma znaczenie wymiana podkładki uszczelniającej i Nm momentu przykręcenia.
Co do filmu mniejsze znaczenie miała zmiana oleju, niż parametry dedykowanego oleju VW 508 000/509 O00, które nie uległy zmianie po 8 i 15 tys. przebiegu. Z czego wypływa wniosek , że wymiana po 10 tys jest nadgorliwością. Ale to może już inny wątek.
Oczywiście każdy zrobi jak uważa.
Co do korka , nie wkręcamy w blok tylko w miskę, a ma znaczenie wymiana podkładki uszczelniającej i Nm momentu przykręcenia.
Co do filmu mniejsze znaczenie miała zmiana oleju, niż parametry dedykowanego oleju VW 508 000/509 O00, które nie uległy zmianie po 8 i 15 tys. przebiegu. Z czego wypływa wniosek , że wymiana po 10 tys jest nadgorliwością. Ale to może już inny wątek.
Oczywiście każdy zrobi jak uważa.
-
- Posty: 21
- Rejestracja: 07 lis 2024, 21:26
- Samochód: Cupra Ateca
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Wymiana oleju i filtrów
A to musiałem czegoś nie doczytać. Wydawało mi się, że napisałeś, że olej się nie starzeje (w ogóle). W powyższym twierdzeniu jak najbardziej się z Tobą zgadzam.Blues Brothers pisze: ↑08 lis 2024, 12:02Pozostanę jednak przy swoim zdaniu i uważam , że w lepszej kondycji będzie olej z przebiegiem 15 tys po 2 latach, niż ten sam po przebiegu 30 tys w rok.
Oczywiście chodziło mi o miskę - mój błąd. Z tym, że większość korków w nowych silnikach ma zintegrowany pierścień uszczelniający, np: N90813202. Ponadto niektóre elementy złączne (w tym korki spustowe w miskach olejowych) mają swoją granicę plastyczności i zostały zaprojektowane tak, żeby przy dokręceniu odpowiednim momentem materiał odkształcił się delikatnie na tyle, żeby śruba się nie odkręciła sama (występują pewnie naprężenia które działają w dużym uproszczeniu jak podkładka sprężynująca). Jest to proces nieodwracalny. Dlatego niektóre elementy złączne są jednorazowe. Nie wiem po co w ogóle się zastanawiać nad tym, skoro taki korek kosztuje 10zł a jeśli jednak się odkręci to koszty będą niewspółmierne.Blues Brothers pisze: ↑08 lis 2024, 12:02Co do korka , nie wkręcamy w blok tylko w miskę, a ma znaczenie wymiana podkładki uszczelniającej i Nm momentu przykręcenia.
Dokładnie.
-
- Posty: 343
- Rejestracja: 05 maja 2023, 23:13
- Samochód: Seat Ateca, FIAT 500X
- Podziękował: 5 razy
- Otrzymał podziękowań: 38 razy
Re: Wymiana oleju i filtrów
Odnośnie 1.5.ubnt pisze: ↑08 lis 2024, 12:23A to musiałem czegoś nie doczytać. Wydawało mi się, że napisałeś, że olej się nie starzeje (w ogóle). W powyższym twierdzeniu jak najbardziej się z Tobą zgadzam.Blues Brothers pisze: ↑08 lis 2024, 12:02Pozostanę jednak przy swoim zdaniu i uważam , że w lepszej kondycji będzie olej z przebiegiem 15 tys po 2 latach, niż ten sam po przebiegu 30 tys w rok.Oczywiście chodziło mi o miskę - mój błąd. Z tym, że większość korków w nowych silnikach ma zintegrowany pierścień uszczelniający, np: N90813202. Ponadto niektóre elementy złączne (w tym korki spustowe w miskach olejowych) mają swoją granicę plastyczności i zostały zaprojektowane tak, żeby przy dokręceniu odpowiednim momentem materiał odkształcił się delikatnie na tyle, żeby śruba się nie odkręciła sama (występują pewnie naprężenia które działają w dużym uproszczeniu jak podkładka sprężynująca). Jest to proces nieodwracalny. Dlatego niektóre elementy złączne są jednorazowe. Nie wiem po co w ogóle się zastanawiać nad tym, skoro taki korek kosztuje 10zł a jeśli jednak się odkręci to koszty będą niewspółmierne.Blues Brothers pisze: ↑08 lis 2024, 12:02Co do korka , nie wkręcamy w blok tylko w miskę, a ma znaczenie wymiana podkładki uszczelniającej i Nm momentu przykręcenia.Dokładnie.
Korek ze zintegrowaną uszczelką, coś w stylu N90813202, jest montowany tylko w fabryce. Przy pierwszej wymianie oleju idzie to na śmietnik. Zastępuje go korek N90288901 i pierścień uszczelniający N0138158. Korek zostaje do końca auta, o ile ktoś wcześniej nie ukręci gwintów, bo dynamometru nie używa. Wymienia się tylko pierścień N0138158. Swoją drogą mogli od razu dać "stały" korek, ewentualnie z miedzianą uszczelką, którą z powodzeniem można używać wielokrotnie (sprawdzone w drugim, gdzie jest miska alu, uszczelka miedziana, 8 wymian oleju i zero zapocenia na korku spod uszczelki).
- Za ten post autor krowka1978 otrzymał podziękowanie:
- Peterek (09 lis 2024, 21:53)
- Ocena: 5%
Seat Ateca Xperience 1.5 TSI EVO2 DSG 7 150KM Velvet Red 2023
FIAT 500X Lounge 1.4 16V MultiAir II Turbo 140KM 2016
FIAT 500X Lounge 1.4 16V MultiAir II Turbo 140KM 2016
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 02 lis 2024, 23:02
- Lokalizacja: Okolice Wawy.
- Samochód: Cupra Ateca 1,5 TSI 150 KM.
- Podziękował: 6 razy
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Wymiana oleju i filtrów
Dzięki, cenne informacje. Jakbyś podał jeszcze nr filtra olejukrowka1978 pisze: ↑08 lis 2024, 13:58Odnośnie 1.5.ubnt pisze: ↑08 lis 2024, 12:23A to musiałem czegoś nie doczytać. Wydawało mi się, że napisałeś, że olej się nie starzeje (w ogóle). W powyższym twierdzeniu jak najbardziej się z Tobą zgadzam.Blues Brothers pisze: ↑08 lis 2024, 12:02Pozostanę jednak przy swoim zdaniu i uważam , że w lepszej kondycji będzie olej z przebiegiem 15 tys po 2 latach, niż ten sam po przebiegu 30 tys w rok.Oczywiście chodziło mi o miskę - mój błąd. Z tym, że większość korków w nowych silnikach ma zintegrowany pierścień uszczelniający, np: N90813202. Ponadto niektóre elementy złączne (w tym korki spustowe w miskach olejowych) mają swoją granicę plastyczności i zostały zaprojektowane tak, żeby przy dokręceniu odpowiednim momentem materiał odkształcił się delikatnie na tyle, żeby śruba się nie odkręciła sama (występują pewnie naprężenia które działają w dużym uproszczeniu jak podkładka sprężynująca). Jest to proces nieodwracalny. Dlatego niektóre elementy złączne są jednorazowe. Nie wiem po co w ogóle się zastanawiać nad tym, skoro taki korek kosztuje 10zł a jeśli jednak się odkręci to koszty będą niewspółmierne.Blues Brothers pisze: ↑08 lis 2024, 12:02Co do korka , nie wkręcamy w blok tylko w miskę, a ma znaczenie wymiana podkładki uszczelniającej i Nm momentu przykręcenia.Dokładnie.
Korek ze zintegrowaną uszczelką, coś w stylu N90813202, jest montowany tylko w fabryce. Przy pierwszej wymianie oleju idzie to na śmietnik. Zastępuje go korek N90288901 i pierścień uszczelniający N0138158. Korek zostaje do końca auta, o ile ktoś wcześniej nie ukręci gwintów, bo dynamometru nie używa. Wymienia się tylko pierścień N0138158. Swoją drogą mogli od razu dać "stały" korek, ewentualnie z miedzianą uszczelką, którą z powodzeniem można używać wielokrotnie (sprawdzone w drugim, gdzie jest miska alu, uszczelka miedziana, 8 wymian oleju i zero zapocenia na korku spod uszczelki).
Przy okazji wątku o wymianie oleju, mam pytanie:
Czy gdy wymienię olej np. sam, to przy wizycie w serwisie przy przebiegu 30 tyś. gwarant nie będzie się czepiał? No i jak to będzie wyglądało przy np. problemach późniejszych. Mogą odmówić naprawy gwarancyjnej? Mam Leona 2016r. od nowości i na wymiany oleju w czasie gwarancji jeździłem do Seata (po dotarciu wymieniam co 15 tyś). Kupowałem swój olej zgodny z wymogami, oni filtr i korek (?).
-
- Posty: 1173
- Rejestracja: 11 wrz 2017, 23:53
- Lokalizacja: Ludwigshafen
- Samochód: Seat Ateca1,4 TSI DSG7 Xcellence
- Podziękował: 34 razy
- Otrzymał podziękowań: 75 razy
Re: Wymiana oleju i filtrów
Podczas gwarancji każda wymiana oleju powinna być udokumentowana, ponieważ w razie problemów, jeśli wykryją, że był wymieniany olej na własną rękę mogą i na pewno odmówią naprawy w ramach gwarancji.
-
- Posty: 343
- Rejestracja: 05 maja 2023, 23:13
- Samochód: Seat Ateca, FIAT 500X
- Podziękował: 5 razy
- Otrzymał podziękowań: 38 razy
Re: Wymiana oleju i filtrów
Filtr oleju do 1.5 04E115561AC.Peterek pisze: ↑09 lis 2024, 22:01Dzięki, cenne informacje. Jakbyś podał jeszcze nr filtra olejukrowka1978 pisze: ↑08 lis 2024, 13:58Odnośnie 1.5.ubnt pisze: ↑08 lis 2024, 12:23
A to musiałem czegoś nie doczytać. Wydawało mi się, że napisałeś, że olej się nie starzeje (w ogóle). W powyższym twierdzeniu jak najbardziej się z Tobą zgadzam.
Oczywiście chodziło mi o miskę - mój błąd. Z tym, że większość korków w nowych silnikach ma zintegrowany pierścień uszczelniający, np: N90813202. Ponadto niektóre elementy złączne (w tym korki spustowe w miskach olejowych) mają swoją granicę plastyczności i zostały zaprojektowane tak, żeby przy dokręceniu odpowiednim momentem materiał odkształcił się delikatnie na tyle, żeby śruba się nie odkręciła sama (występują pewnie naprężenia które działają w dużym uproszczeniu jak podkładka sprężynująca). Jest to proces nieodwracalny. Dlatego niektóre elementy złączne są jednorazowe. Nie wiem po co w ogóle się zastanawiać nad tym, skoro taki korek kosztuje 10zł a jeśli jednak się odkręci to koszty będą niewspółmierne.
Dokładnie.
Korek ze zintegrowaną uszczelką, coś w stylu N90813202, jest montowany tylko w fabryce. Przy pierwszej wymianie oleju idzie to na śmietnik. Zastępuje go korek N90288901 i pierścień uszczelniający N0138158. Korek zostaje do końca auta, o ile ktoś wcześniej nie ukręci gwintów, bo dynamometru nie używa. Wymienia się tylko pierścień N0138158. Swoją drogą mogli od razu dać "stały" korek, ewentualnie z miedzianą uszczelką, którą z powodzeniem można używać wielokrotnie (sprawdzone w drugim, gdzie jest miska alu, uszczelka miedziana, 8 wymian oleju i zero zapocenia na korku spod uszczelki).
Przy okazji wątku o wymianie oleju, mam pytanie:
Czy gdy wymienię olej np. sam, to przy wizycie w serwisie przy przebiegu 30 tyś. gwarant nie będzie się czepiał? No i jak to będzie wyglądało przy np. problemach późniejszych. Mogą odmówić naprawy gwarancyjnej? Mam Leona 2016r. od nowości i na wymiany oleju w czasie gwarancji jeździłem do Seata (po dotarciu wymieniam co 15 tyś). Kupowałem swój olej zgodny z wymogami, oni filtr i korek (?).
- Za ten post autor krowka1978 otrzymał podziękowanie:
- Peterek (12 lis 2024, 22:55)
- Ocena: 5%
Seat Ateca Xperience 1.5 TSI EVO2 DSG 7 150KM Velvet Red 2023
FIAT 500X Lounge 1.4 16V MultiAir II Turbo 140KM 2016
FIAT 500X Lounge 1.4 16V MultiAir II Turbo 140KM 2016