Strona 2 z 2
Re: Homologacja opon
: 30 paź 2024, 1:48
autor: Misiek
Kris_G pisze: ↑29 paź 2024, 16:59
...
Liczę na to że na tym zestawie moje auto zrobi się nieco bardziej komfortowe w wybieraniu krótkich nierówności typu dziury, tory tramwajowe bo w serii jest nieco za sztywno.
Nie liczyłbym na to, ponieważ od początku mam 16 cali, profil 60, i to wielosezonowe, więc grubszy i miękciejszy bieżnik, i wspomniane przez Ciebie krótkie nierówności przenoszą się w 100 % powodując wstrząsy i dudnienia.
Re: Homologacja opon
: 30 paź 2024, 1:57
autor: Misiek
ma77uu pisze: ↑29 paź 2024, 12:56
Witam, pozwolę sobie dołączyć się do tematu, jako że od jakiegoś czasu prowadzę nierówną walkę z "zimówkami" do Ateki.
Samochód Cupra Ateca 1.5 FWD 2023, oryginalnie na kołach 235/40 R19 8Jx19 ET45 - jedyny alternatywny rozmiar opon wspomniany w instrukcji obsługi to 225/45 R19 ale że mieszkam na terenach podgórskich, to taka konfiguracja zupełnie odpada. Zacząłem więc drążyć temat drugiego kompletu kół, i tu zaczyna się prawdziwe pole minowe.
Rozmawiałem z specjalistą ds. części zamiennych serwisu Cupra - według niego rozmiary "pasujące" do Cupry Ateki 1.5 to 215/50 R18 na felgach 7Jx18 ET45 lub 215/55 R17 na felgach 7Jx17 ET45. Oczywiście pan serwisant nie umiał mi potwierdzić czy te zestawy są "homologowane" do Cupry Ateka, powiedział jedynie, że "jemu się wyświetla w katalogu pasujących części zamiennych" i zasugerował kontakt ze sprzedawcą. Dodał jeszcze, że w zasadzie Cupra Ateca 1.5 to to samo co Seat Ateca 1.5.
Zadzwoniłem do dealera gdzie samochód został kupiony. Pani, która obsługiwała nasz zakup samochodu od początku, najpierw poinformowała mnie: "Cupry nigdy nie wypuściłam z salonu na innych kołach niż 19", nie ma szans na założenie niczego mniejszego", po czym gdy wspomniałem rozmowę z serwisem: "faktycznie, mam tu przed sobą najnowszą homologację i może pan założyc 18" a nawet 17"" Poprosiłem ją o przesłanie kopii tej homologacji ale odmówiła zasłaniając się tym, że to jest najnowsza wersja homologacji Cupry Ateca a moje świadectwo zgodności zostało wysłane do firmy leasingowej.
Poza tym wszystkim, wysłałem maila z zapytaniem o świadectwo zgodności do Działu Homologacji VW Group. Odpisali, że czas oczekiwania na odpowiedź to kilka tygodni. Telefonu nie odbierają, zero kontaktu.
I tak stoję w miejscu z tematem zimówek już od paru tygodni. Znalazłem kilka pasujących zestawów felg i opon, i różnica w cenie między 17" a 18" to jakiś 1000PLN, poza tym wolałbym założyć mniejsze koła z wyższą oponą. Prześledziłem OWU polisy AC i nie ma tam słowa o rozmiarze kół ani o żadnych homologacjach.
Może ktoś ma jakiś pomysł na to? Coraz bardziej skłaniam się ku zakupowi zestawu 17" i olaniu całego tego homologacyjnego bałaganu.
Widzę, że nikt o tym nie pisze, ale przy wymianie felg na mniejsze najważniejsze jest to, żeby przede wszystkim wlazły na zaciski hamulcowe, bo ja kupując moje 16 najpierw sprawdziłem, czy dadzą się w ogóle założyć, bo i ASO i wulkanizatorzy nie dawali 100 % pewności mimo licznych tabel zgodności znalezionych w internecie. Więc z tyłu przy 16 jest sporo luzu, bo jest mniejsza średnica, a z przodu jest dosłownie tylko z pół cm luzu. Uważam więc, że przed zakupem kompletu warto to sprawdzić "organoleptycznie", bo możesz się zdziwić. Tym bardziej, że w Cuprze z przodu hamulce są większe i nawet 17 może nie wejść, zależnie od modelu. Wiem, że w ciągu 14 dni można je zwrócić bez podania przyczyny, ale pamiętaj, że na Twój koszt i jeszcze razy 4, i za spore, ciężkie pudła, a nie 1.
Re: Homologacja opon
: 30 paź 2024, 15:27
autor: ma77uu
JACA pisze: ↑29 paź 2024, 15:23
Mam Atekę i zimówki właśnie w rozmiarze 17".
Dzięki za info.
Kris_G pisze: ↑29 paź 2024, 16:59
W Cupra Ateca 1.5 z 2024 roku homologacja przewiduje:
- 235/40 R 19 na felgach 8Jx19 ET45
- 215/50 R18 na felgach 7Jx18 ET45
- 215/55 R17 na felgach 7Jx17 ET45
Nie znam homologacji Cupry Ateca 1.5
z 2023 roku ale na 99% się nie różniła w kwestii felg i opon (zmiana homologacji to nie taka prosta sprawa).
Sam do swojej 1.5 zakładam 215/55R17, zamówiłem zimowe Klebery. Liczę na to że na tym zestawie moje auto zrobi się nieco bardziej komfortowe w wybieraniu krótkich nierówności typu dziury, tory tramwajowe bo w serii jest nieco za sztywno.
Wielkie dzięki za rozwianie wątpliwości. Sprzedawczyni w salonie coś wspomniała, że we wcześniejszych homologacjach nigdy nie było 17" ale tak prawdę powiedziawszy zawsze miałem wrażenie, że nie jest ona do końca kompetentna. Ostatecznie potwierdziła dokładnie to co napisałes powyżej - 17" jest ok.
Misiek pisze: ↑30 paź 2024, 1:57
Widzę, że nikt o tym nie pisze, ale przy wymianie felg na mniejsze najważniejsze jest to, żeby przede wszystkim wlazły na zaciski hamulcowe, bo ja kupując moje 16 najpierw sprawdziłem, czy dadzą się w ogóle założyć, bo i ASO i wulkanizatorzy nie dawali 100 % pewności mimo licznych tabel zgodności znalezionych w internecie. Więc z tyłu przy 16 jest sporo luzu, bo jest mniejsza średnica, a z przodu jest dosłownie tylko z pół cm luzu. Uważam więc, że przed zakupem kompletu warto to sprawdzić "organoleptycznie", bo możesz się zdziwić. Tym bardziej, że w Cuprze z przodu hamulce są większe i nawet 17 może nie wejść, zależnie od modelu. Wiem, że w ciągu 14 dni można je zwrócić bez podania przyczyny, ale pamiętaj, że na Twój koszt i jeszcze razy 4, i za spore, ciężkie pudła, a nie 1.
16" to jednak za mały rozmiar, pomijając już homologację. W postach powyżej koledzy potwierdzili brak probelmów z dopasowaniem 17" więc liczę, że będzie ok - auto trochę straci na wyglądzie, ale mam nadzieję, że będzie zdecydowanie lepiej jeździło po śniegu.
Jeszcze raz dzięki za pomoc i rozwianie wątpliwości.
Re: Homologacja opon
: 30 paź 2024, 17:37
autor: TomeL
Na 17 absolutnie nie straci na wyglądzie. IMHO
Wysłane z mojego VOG-L29 przy użyciu Tapatalka
Re: Homologacja opon
: 30 paź 2024, 18:32
autor: Orłoś