Silnik 1.5TSI

Dyskusje techniczne na temat silników benzynowych
Amadeusz
Posty: 188
Rejestracja: 04 sie 2018, 10:59
Samochód: Ateca 1.5TSI Style
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Silnik 1.5TSI

Post autor: Amadeusz »

Zakładam nowy wątek dla wszystkich, którzy chcieliby się podzielić wrażeniami z jazdy i informacjami dotyczącymi tego silnika. Na dzień dzisiejszy brak jest oficjalnych informacji technicznych o modelu Ateci z tym silnikiem. Ja lada dzień odbieram auto z salonu i dam znać jak coś ciekawego zaobserwuje.
Za ten post autor Amadeusz otrzymał podziękowanie:
Michalw79 (27 wrz 2020, 15:50)
Ocena: 5.26%



Sponsor

Silnik 1.5TSI

Sponsor


Awatar użytkownika
chris
Posty: 410
Rejestracja: 21 kwie 2018, 20:14
Samochód: Cupra Ateca 2.0TSI 300KM
Podziękował: 30 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: chris »

Trochę ten nowy silnik jednak się różni od 1.4 TSI 150KM a czy będzie gorszy czy lepszy czas pokaże :?
Jezdziłem Seatem Atecą 1.4 TSI DSG 7 4x2 i Skodą Karoq 1.5 TSI DSG7 4x2 i powiem szczerze jakiś większych różnic w dynamice jak i elastyczności nie zaobserwowałem no ale to były tylko 2 godzinne jazdy testowe ;)

cyt...
"Silniki 1.5 TSI 130-150KM mają zużywać do 1 litra paliwa mniej na 100 km od swoich poprzedników. Jest to wynik podniesienia sprawności o 10 proc. co uzyskano podnosząc stopień sprężania z 10 do 12,5 i pozostawiając nieco dłużej otwarte zawody dolotowe na zasadzie cyklu Millera, do którego realizacji przekonstruowano zupełnie głowicę i układ rozrządu. Dzięki cyklowi Millera rekompensuje się straty podczas cyklu sprężania. W osiągnięciu tego pomaga przede wszystkim nowy system doładowania.

Po raz pierwszy w jednostce TSI zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek turbiny VTG. Zmiana kąta ustawienia łopatek będzie realizowana elektrycznie, zatem bardzo szybko. Jest to wymagane ze względu na wspomniany cykl Millera i otwarcie zaworu dolotowego we wczesnej fazie suwu sprężania. Ciśnienie gazów w kanałach dolotowych musi być na tyle wysokie by ładunek zaaplikowany już do komory spalania nie wydostał się na zewnątrz. Przy okazji zastosowania zmiennej geometrii turbiny z pewnością poprawią się również reakcje silnika na dodanie gazu już od najniższych obrotów.
W dostarczeniu odpowiednio przygotowanego powietrza do komór spalania pomaga także przekonstruowany system chłodzenia powietrza. Tzw. intercooler znajduje się za wylotem sprężarki, co lepiej schładza powietrze trafiające do cylindra. Proces spalania mieszanki to również udział nowego układu wtryskowego, którego maksymalne ciśnienie wtrysku wyniesie w 1.5 TSI 350 bar.

W nowym motorze EA211 evo zastosowano technologię natryskiwania plazmowego na ścianki cylindrów specjalnie przygotowanego proszku. Dzięki temu ścianki cylindrów są mniej gładkie, co pozwala utworzyć dodatkową przestrzeń dla oleju silnikowego, zapewniając lepsze smarowanie. To przekłada się nie tylko na niższy stopień zużycia, ale także na lepszą gospodarkę cieplną"

https://autokult.pl/27678,volkswagen-za ... ik-1-5-tsi

Awatar użytkownika
chris
Posty: 410
Rejestracja: 21 kwie 2018, 20:14
Samochód: Cupra Ateca 2.0TSI 300KM
Podziękował: 30 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: chris »

A co do danych technicznych to poza pojemnością wszystko inne jest identyczne.
Test Ateca 1.4TSI DSG7 vs Karoq 1.5 TSI DSG7

Obrazek

Awatar użytkownika
chris
Posty: 410
Rejestracja: 21 kwie 2018, 20:14
Samochód: Cupra Ateca 2.0TSI 300KM
Podziękował: 30 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: chris »

W tym teście porównawczym silnik 1.5 TSI Skody jest krytykowany za nieprzyjemny dzwięk przy przyśpieszaniu... :? :?


Awatar użytkownika
chris
Posty: 410
Rejestracja: 21 kwie 2018, 20:14
Samochód: Cupra Ateca 2.0TSI 300KM
Podziękował: 30 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: chris »

Z kolei Pertyn bardzo chwali ten silnik ale WYŁĄCZNIE ze skrzynią DSG7 8-)


Awatar użytkownika
chris
Posty: 410
Rejestracja: 21 kwie 2018, 20:14
Samochód: Cupra Ateca 2.0TSI 300KM
Podziękował: 30 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: chris »

Trzeba przyznać, że mocy to w tym silniczku sporo i nawet przyśpieszanie powyżej 140km/h nie stanowi dla tej jednostki żadnego problemu ;)


Amadeusz
Posty: 188
Rejestracja: 04 sie 2018, 10:59
Samochód: Ateca 1.5TSI Style
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Amadeusz »

Dzięki za informacje! Grunt, że w Seacie jest 5lat gwarancji jakby co. Koledze ostatnio w Focusie w 2-gim roku użytkowania strzeliły jakieś uszczelki i zalało silnik. Reklamacje uwzględnili, ale cała operacja wymiany trwała prawie 2miesiące. Auto zastępcze było na 14dni, na dłuższy okres dealer mu już nie raczył nic udostępnić. Liczę bardzo na to niższe spalanie.

Felix
Posty: 339
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix »

chris pisze:
06 paź 2018, 13:16
A co do danych technicznych to poza pojemnością wszystko inne jest identyczne.
Test Ateca 1.4TSI DSG7 vs Karoq 1.5 TSI DSG7
Ja tam widzę zupełnie inne przyspieszenie 0-100. Ateca 8.8, Kurak 9.5. I te dane mniej więcej pokrywają się z innymi testami, które widziałem.
Kurak to bliźniak Ateci o podobnej masie i aerodynamice. Skoro przyspiesza gorzej (i to dość sporo), to raczej winy upatrywałbym w silniku.
Zgodnie z różnymi testami, spalanie jest podobne. Czasami 1.5 pali troszkę mniej niż 1.4, czasem odwrotnie. 1.5 pracuje w cyklu Millera (A właściwie Budoka) tylko przy niskich obciążeniach, a przy wysokich wraca do cyklu Otto. Może więc to, czy spali mniej czy więcej, zależy po prostu od tego, czy testujący częściej korzystał z jednego cyklu, czy z drugiego.
Na pewno natomiast ten silnik nie pali 1L mniej.
Miałem Kuraka na testy na weekend i na trasie 80km autostradą, przy 140 km/h spalił 8.5 l/100km według komputera. W obie strony tak samo, więc ew. wiatr nie miał raczej na to wpływu.
Może jakiś posiadacz 1.4 DSG FWD powie, ile pali Ateca przy takiej jednostajnej jeździe 140?
Na ten moment wydaje się, że 1.5 nie ma realnych przewag nad 1.4, a jest tylko bardziej skomplikowany.

Awatar użytkownika
chris
Posty: 410
Rejestracja: 21 kwie 2018, 20:14
Samochód: Cupra Ateca 2.0TSI 300KM
Podziękował: 30 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: chris »

Felix pisze:
06 paź 2018, 19:17
chris pisze:
06 paź 2018, 13:16
A co do danych technicznych to poza pojemnością wszystko inne jest identyczne.
Test Ateca 1.4TSI DSG7 vs Karoq 1.5 TSI DSG7
Ja tam widzę zupełnie inne przyspieszenie 0-100. Ateca 8.8, Kurak 9.5. I te dane mniej więcej pokrywają się z innymi testami, które widziałem.
Te 9,5s od 0-100 km/h zmierzone Skodzie w tym teście z gazety to raczej jakiś błąd w druku :?

Dane z katalogu Karoqa(str. 75)

Przyśpieszenie od 0-100km/h, 8,4s manual 8,6s DSG 7

Przyśpieszenie w tym teście zmierzone na driftbox-e wyniosło 8,8 z DSG 7



Tutaj wyszło 8,7s

Ostatnio zmieniony 09 paź 2018, 13:18 przez chris, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
chris
Posty: 410
Rejestracja: 21 kwie 2018, 20:14
Samochód: Cupra Ateca 2.0TSI 300KM
Podziękował: 30 razy
Otrzymał podziękowań: 67 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: chris »

Felix pisze:
06 paź 2018, 19:17
Kurak to bliźniak Ateci o podobnej masie i aerodynamice. Skoro przyspiesza gorzej (i to dość sporo), to raczej winy upatrywałbym w silniku.
Nie sugeruj się tymi 9,5 s do 100km/h Skody :?

Zwróć uwagę na elastyczność, która zarówno w Seacie jak i w Skodzie jest niemal identyczna...

Obrazek

W teście Zachara elastyczność 80-120 km/h na driftbox-e wyniosła 6,4s



Na bank jest błąd w druku co do przyśpieszenia Skody ;)
Ostatnio zmieniony 09 paź 2018, 13:18 przez chris, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ