Silnik 1.5TSI

Dyskusje techniczne na temat silników benzynowych
Luk4as
Posty: 848
Rejestracja: 09 sie 2017, 21:00
Samochód: Skoda
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Luk4as »

u mnie w zamówieniu jest jasno napisane Seat Ateca 150 KM więc jeśli u Ciebie nie ma nic w zamówieniu o KM to lipa



Sponsor

Re: Silnik 1.5TSI

Sponsor


xipil
Posty: 120
Rejestracja: 30 sty 2019, 21:35
Samochód: Ateca
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: xipil »

Del

arbal
Posty: 48
Rejestracja: 22 sie 2018, 12:16
Lokalizacja: Toruń
Samochód: Ateca 1.5 TSI Style
Podziękował: 14 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: arbal »

Witam,
moje spalanie
Ateca 1.5 TSI 150km
Przebieg 4600km

Przykład trasy z wczoraj.
1. Toruń rano 7:00 w małych korkch rozwózka dzieci po mieście około 15min
2. Trasa Toruń - Bydgoszcz
3. Jazda przez cała Bydgoszcz około 8:00 w mega korkach około 25min
Jazda z właczonym systeme Auto/Stop
Obrazek

Felix
Posty: 339
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix »

Dla zainsteresowanych (Kanisz?), pod poniższym linkiem można znaleźć artykuł o 1.5 TSI wyjaśniąjcy wiele kwestii technicznych, napisany m.in. przez pana, który jest obecnie głównym inżynierem VW (Dr. Emmelbauer-Ebner) i jak rozumiem brał udział w pracach nad silnikiem:
https://www.springerprofessional.de/the ... n/12009338
Wymagana rejestracja.
Ogólnie potwierdza się, że:
1. Wersja 130KM ma turbinę o zmiennej geometrii, a wersja 150KM ma zwykłą turbinę z "wastegate". Różnica wynika m.in. z temperatury spalin (880 stopni w 130KM, ponad 1000 stopni w 150KM).
2. Wersja 130KM pracuje w cyklu Millera (nie Budacka! - w tym cyklu pracuje 2.0 TSI 190KM, Gen3B, B jak Budack), a 150KM pracuje w zwykłym cyklu Otto. W wersji 130KM nie ma zmiany cyklu z Millera na Otta pod obciążeniem. To rozwiązanie występuje tylko w 2.0 z prostego powodu - zmiana cyklu pracy realizowana jest przez mechanizm podobny do tego, którego używa ACT. Skoro w 1.5 jest ACT, to nie ma już miejsca na mechanizm odpowiedzialny za zmianę cyklu pracy.
Generalnie wygląda to tak, jakby silnik został opracowany dla wersji 130KM, a potem trochę go przerobiono (zwykła turbina, niższy stopień sprężania, APS) i na siłę zrobiono wersję 150KM. Szczerze mówiąc patrząc na różnicę w stopniu sprężania, wydłużenie skoku tłoka (a tym samym zwiększenie pojemności z 1.4 do 1.5) było kompletnie niepotrzebne dla wersji 150KM w obecnym kształcie.
Ciekawostka - w procesie produkcji wałków rozrządu mierzone są wszystkie odchylenia od normy dla krzywek i informacja taka jest nanoszona w postaci kodu na głowicę, po czym jest wprowadzana do ECU dla danego silnika i na podstawie tej informacji ECU koryguje ustawienie wałków za pomocą siłowników hydraulicznych. Przynajmniej taką informację można wyczytać w artykule. Być może ten mechanizm szwankuje i powoduje część znanych nam problemów? To by mogło wyjaśniać różnice między egzemplarzami silników.

Felix
Posty: 339
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix »

Wydaje mi się, że to jednak bardziej próby optymalizacji procesu spalania, w celu obniżenia zużycia paliwa. Tak samo jak obniżanie tarcia i oporów wewnętrznych gdzie się da.
Tylko coś im nie wyszło... ;)

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: sailor 88 »

Coraz więcej elementów układanki z której składa się silnik, wymaga dopasowania elektronicznego, bo dopasowanie mechaniczne jest już niewystarczające (zbyt mała powtarzalność wykonanych elementów). W TDI (common rail) już od dawna koduje się każdy wtryskiwacz osobno po zamontowaniu w fabryce, a potem przy każdej wymianie. Powód jest prosty, jak najlepsze osiągi, przy jeszcze lepszej "ekologii".
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Felix
Posty: 339
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 12 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix »

Oczywiście masz rację.
Problem w tym, że o ile zakodowane wtryskiwaczy to tylko element softu, o tyle korekcja wałków rozrządu wymaga dodatkowych elementów mechanicznych, które prędzej czy później zaczną szwankować. Po prostu wprowadzono do silnika kolejny element, który potencjalnie może zawieść.
A efektów w postaci lepszych osiągów czy niższego zużycia paliwa brak.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: sailor 88 »

Dodatkowych elementów mechanicznych nie ma. Zastosowano tylko nowy, superszybki fazator (wariator) wałka rozrządu (wymogi cyklu Millera).
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: sailor 88 »

No niestety @Frodo, to jest cena postępu. Z jednej strony lepiej, bo szybciej, więcej, bardziej eko, itd. ale z drugiej strony zawsze więcej rzeczy do zepsucia. Zobacz na przykład w Twoim aucie, podwójny układ wtryskowy daje wiele korzyści, ale też potencjalnie zwiększa awaryjność (odpukać w niemalowane). Taka lajfa ;) obecnie...
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
Kanisz
Posty: 118
Rejestracja: 18 maja 2019, 17:28
Samochód: Seat Leon ST 1.5TSi
Podziękował: 10 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Kanisz »

Felix pisze:
17 maja 2019, 11:19
Dla zainsteresowanych (Kanisz?), pod poniższym linkiem można znaleźć artykuł o 1.5 TSI wyjaśniąjcy wiele kwestii technicznych, napisany m.in. przez pana, który jest obecnie głównym inżynierem VW (Dr. Emmelbauer-Ebner) i jak rozumiem brał udział w pracach nad silnikiem:
https://www.springerprofessional.de/the ... n/12009338
Wymagana rejestracja.
Ogólnie potwierdza się, że:
1. Wersja 130KM ma turbinę o zmiennej geometrii, a wersja 150KM ma zwykłą turbinę z "wastegate". Różnica wynika m.in. z temperatury spalin (880 stopni w 130KM, ponad 1000 stopni w 150KM).
2. Wersja 130KM pracuje w cyklu Millera (nie Budacka! - w tym cyklu pracuje 2.0 TSI 190KM, Gen3B, B jak Budack), a 150KM pracuje w zwykłym cyklu Otto. W wersji 130KM nie ma zmiany cyklu z Millera na Otta pod obciążeniem. To rozwiązanie występuje tylko w 2.0 z prostego powodu - zmiana cyklu pracy realizowana jest przez mechanizm podobny do tego, którego używa ACT. Skoro w 1.5 jest ACT, to nie ma już miejsca na mechanizm odpowiedzialny za zmianę cyklu pracy.
Generalnie wygląda to tak, jakby silnik został opracowany dla wersji 130KM, a potem trochę go przerobiono (zwykła turbina, niższy stopień sprężania, APS) i na siłę zrobiono wersję 150KM. Szczerze mówiąc patrząc na różnicę w stopniu sprężania, wydłużenie skoku tłoka (a tym samym zwiększenie pojemności z 1.4 do 1.5) było kompletnie niepotrzebne dla wersji 150KM w obecnym kształcie.
Ciekawostka - w procesie produkcji wałków rozrządu mierzone są wszystkie odchylenia od normy dla krzywek i informacja taka jest nanoszona w postaci kodu na głowicę, po czym jest wprowadzana do ECU dla danego silnika i na podstawie tej informacji ECU koryguje ustawienie wałków za pomocą siłowników hydraulicznych. Przynajmniej taką informację można wyczytać w artykule. Być może ten mechanizm szwankuje i powoduje część znanych nam problemów? To by mogło wyjaśniać różnice między egzemplarzami silników.
Chyba:
Volkswagen Group of America, Inc. (VWGoA) mianował dr Wolfganga Demmelbauera-Ebnera na stanowisko głównego inżyniera ds. Technicznych w północnoamerykańskim regionie Volkswagena. Dr Demmelbauer-Ebner zastępuje dr Matthiasa Erba, który został mianowany na szefa działu Holistic User Experience Volkswagena w głównej siedzibie Volkswagena w Wolfsburgu w Niemczech.

Dzięki za obszerne wyjaśnienie ale jak masz dostęp do tego artykułu to mógłbyś skopiować i wrzucić mi na priva albo maila?
Zastanawiające jest, że grupa VAG nigdzie nie podaje oficjalnie charakterystyki i wszędzie wszyscy wymieniamy się swoimi spostrzeżeniami i ogólnymi artykułami.

ODPOWIEDZ