Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Wszelkie dyskusje związane z zakupem Seata Ateca i Cupry Ateca
Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: sailor 88 »

@thecichy, z wszystkimi argumentami się zgadzam, oprócz jednego, dotyczącego sprzęgła! Tylko "prawdziwy" automat nie ma sprzęgła, a jego rolę pełni przekładnia hydrokinetyczna, natomiast DSG, to w rzeczywistości skrzynia zautomatyzowana, posiadająca jednak sprzęgło, a nawet dwa! I jest to, oprócz modułu sterującego (mechatronika), drugi najbardziej awaryjny i zużywający się element. Szczególnie skrzynie tzw. "suche" mają sprzęgło powiedzmy, mniej wytrzymałe. Co ciekawe, odwrotnie niż przy skrzyni manualnej, kondycja sprzęgła nie zależy właściwie od kierującego, a raczej od sposobu eksploatacji auta. Jazda miejska, częste ruszanie, pełzanie w korkach i jazda z niewielką prędkością pod wzniesienie mogą doprowadzić do szybszego zużycia. Skrzynia ta, po ruszeniu autem i zmianie przełożenia na 2, nigdy nie redukuje już do 1, jeżeli nawet prędkość spada do minimalnej (dopiero po zatrzymaniu), a moment obrotowy regulowany jest uślizgiem sprzęgła na drugim przełożeniu. Mając wcześniej auto z DSG, często celowo się zatrzymywałem, wymuszając tym samym, redukcję do jedynki. Co ciekawe, manetkami też nie da się zredukować do jedynki.

Natomiast co do spalania, masz rację, różnic nie ma, a nawet zakładając, że kierowca z manualem będzie źle dobierał przełożenia, auto z DSG, spali mniej.


...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Sponsor

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Sponsor


Awatar użytkownika
thecichy
Posty: 449
Rejestracja: 14 paź 2018, 18:38
Lokalizacja: Łódź
Samochód: Seat Ateca FR 2.0 TSI
Podziękował: 11 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: thecichy »

sailor 88 pisze:
05 sie 2019, 10:54
@thecichy, z wszystkimi argumentami się zgadzam, oprócz jednego, dotyczącego sprzęgła! Tylko "prawdziwy" automat nie ma sprzęgła, a jego rolę pełni przekładnia hydrokinetyczna, natomiast DSG, to w rzeczywistości skrzynia zautomatyzowana, posiadająca jednak sprzęgło, a nawet dwa! ...
Sorki ;) wiem, że tak to niefortunnie ująłem jakby z mojej wypowiedzi wynikało, że samochód z DSG nie ma sprzęgła, chodziło mi bardziej o wyodrębnienie sprzęgła przy manualu jako oddzielnego elementu (naturalnie wiem, że DSG na dwa sprzęgła i jedno obsługuje biegi parzyste a drugie nieparzyste).
sailor 88 pisze:
05 sie 2019, 10:54
... Szczególnie skrzynie tzw. "suche" mają sprzęgło powiedzmy, mniej wytrzymałe. Co ciekawe, odwrotnie niż przy skrzyni manualnej, kondycja sprzęgła nie zależy właściwie od kierującego, a raczej od sposobu eksploatacji auta. Jazda miejska, częste ruszanie, pełzanie w korkach i jazda z niewielką prędkością pod wzniesienie mogą doprowadzić do szybszego zużycia. ...
Zgadza się, skrzynia manualna jako konstrukcja jest (jak to się nieraz określa) "debiloodporna" i w takim samochodzie prędzej kilka razy zajeździ się sprzęgło zanim uszkodzi skrzynię (chyba, że ktoś nie łapie się nawet na powyższy cudzysłów ;)). Przy skrzyni DSG faktycznie trzeba uważać na to, co napisałeś - zadbać poprzez odpowiednią eksploatację o nią aby jak najdalej odsunąć w czasie nieprzyjemny moment. Jedyna moja pociecha, że z 2.0 TSI sprzęgła są "mokre" :)
sailor 88 pisze:
05 sie 2019, 10:54
... Skrzynia ta, po ruszeniu autem i zmianie przełożenia na 2, nigdy nie redukuje już do 1, jeżeli nawet prędkość spada do minimalnej (dopiero po zatrzymaniu), a moment obrotowy regulowany jest uślizgiem sprzęgła na drugim przełożeniu. Mając wcześniej auto z DSG, często celowo się zatrzymywałem, wymuszając tym samym, redukcję do jedynki. Co ciekawe, manetkami też nie da się zredukować do jedynki.
...
No właśnie tutaj mam mały dysonans, bo wydawało mi się, że taka redukcja następuje i pamiętam, że jak się trochę bawiłem manetkami to udało mi się zredukować do 1... Ostatnio cały czas jeżdżę w pełnym mentalnym automacie i nie dam se paznokcia uciąc :lol:
Dzisiaj to jeszcze sprawdzę i pewnie będzie tak, że znowu masz rację ;)

root
Administrator
Posty: 731
Rejestracja: 13 lis 2016, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Volvo V90
Podziękował: 748 razy
Otrzymał podziękowań: 79 razy

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: root »

W mieście manual nie ma sensu, to już ustaliliśmy. Jak jedziesz w długą trasę, to też dość szybko wrzucasz ten szósty bieg i lecisz kilkaset km (może co najwyżej kilka razy zredukujesz jeśli potrzebujesz mocy do wyprzedzenia). To po co Ci to machanie biegami? Będziesz jeździł Ateką na tor?

Cena jest słabym argumentem, bo w relacji do ceny całego auta to nie jest dużo. A jak bierzesz na raty/w leasing, to już w ogóle tego nie poczujesz. Jedynym sensownym argumentem byłaby mniejsza wytrzymałość, ale tylko gdy zamierzasz tym samochodem jeździć dłużej niż do 150 kkm…

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: sailor 88 »

Frodo pisze:
05 sie 2019, 15:28
Poza tym co już zostało napisane, zwracam też uwagę na bezpieczeństwo, szczególnie u mniej doświadczonych kierowców. Np. przy wyprzedzaniu, włączaniu się do ruchu lub zmianie pasa (itp.) czasem człowiek chce szybko przyśpieszyć i trzeba się zastanawiać czy jest wrzucony właściwy bieg lub ewentualnie zmieniać, co w manualu trochę trwa (oczywiście zależy od skrzyni i jeszcze bardziej od kierownika. ;) ) Natomiast w automacie wciskasz i jedziesz! Nawet jak dzieciaki przeszkadzają na różne sposoby i trudno się skupić. :? Np. moja Żona to bardzo ceni (i kamery 360). :D PS. Ja coraz bardziej doceniam 4x4 na mokrym, ale to już inna bajka… ;)
To co napisałeś, jest baaaaardzo ważnym argumentem, który rzadko się jednak przytacza!!! Niektórzy kierowcy zmagają się z podzielnością uwagi całe życie i nigdy nie nabierają pełnej wprawy i automat jest dla nich wybawieniem. Poleciłem kiedyś auto z DSG zaawansowanemu wiekowo znajomemu, który miał problemy z zsynchronizowaniem wszelakich czynności za kierownicą, nie słuchał radia (wsłuchując się w silnik), nie potrafił nawet rozmawiać z pasażerami, ani zapamiętać drogi, którą jechał. Z automatem wszystko się zmieniło, cieszy się jazdą, podziwia krajobrazy, odbiera telefony, jest po prostu wyluzowanym kierownikiem. A przy każdym spotkaniu ze mną (już przez kilka lat), bije pokłony i dziękuje za coś, w co tak na prawdę nie wierzył, że może jeszcze odnaleźć się za kierownicą.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Kuchar
Posty: 673
Rejestracja: 24 cze 2019, 23:55
Samochód: inne
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: Kuchar »

root pisze:
05 sie 2019, 12:04
Jedynym sensownym argumentem byłaby mniejsza wytrzymałość, ale tylko gdy zamierzasz tym samochodem jeździć dłużej niż do 150 kkm…
A to co za teoria?
Odbieram to jakoby skrzynia DSG nie wytrzymywała więcej co jest oczywiście wielką nieprawdą, mało tego pomimo, że ich "książkowe" maksymalne przenoszenie momentu jest mocno zaniżone (znoszą znacznie więcej momentu niż jest im to przypisane) ponadto jako były posiadacz Skody Superb 3.6 V6 z DSG modelem DQ250 i z przebiegiem 320tyś km (byłem 1wł od nowości) przy regularnym serwisowaniu (60tys km) nie było ŻADNYCH problemów ze skrzynią i zapewniam, że to nie ewenement. ;)

Nie orientowałem się jeszcze jaki model DSG siedzi w Atecach; w dieslu pewnie idiotoodporne DQ500, a w benzynach (oby nie) DQ200, które faktycznie nie jest tak przyjazne w eksploatacji aczkolwiek tutaj nie wypowiadam na 100% gdyż faktycznie nie wiem jakie modele skrzyń siedzą w Atecach i gdyby ktoś posiadał takie informację to chętnie przyjmę. :D

xipil
Posty: 120
Rejestracja: 30 sty 2019, 21:35
Samochód: Ateca
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: xipil »

Z tego co pamiętam 1.5 dq200, a dla 2.0 i 4x4 chyba 250

chemik22
Posty: 30
Rejestracja: 12 lip 2019, 9:37
Samochód: brak
Podziękował: 0
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: chemik22 »

No własnie szkoda tylko że w 1.5 TSI jest DQ200 a nie DQ250 jak w 2.0..

Awatar użytkownika
thecichy
Posty: 449
Rejestracja: 14 paź 2018, 18:38
Lokalizacja: Łódź
Samochód: Seat Ateca FR 2.0 TSI
Podziękował: 11 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: thecichy »

xipil pisze:
05 sie 2019, 18:33
Z tego co pamiętam 1.5 dq200, a dla 2.0 i 4x4 chyba 250
chemik22 pisze:
05 sie 2019, 18:39
No własnie szkoda tylko że w 1.5 TSI jest DQ200 a nie DQ250 jak w 2.0..
DQ250 to starsza 6-biegowa przekładnia, nie jest już montowana, 2.0 jest połączone z DQ380.
1.5 z DQ200 (tu się zgadza).

Kuchar
Posty: 673
Rejestracja: 24 cze 2019, 23:55
Samochód: inne
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: Kuchar »

Teraz odnalazłem temat, który jak widać był już kiedyś wałkowany:

https://www.ateca-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=11&t=84

JAckson
Posty: 39
Rejestracja: 12 lut 2019, 12:18
Samochód: Seat Ateca 2,0TSI
Podziękował: 17 razy
Otrzymał podziękowań: 0

Re: Dlaczego wybrałaś/wybrałeś DSG a nie klasyczną manualną skrzynię biegów ? (w przypadku 1.5 TSI pomijając kangury)

Post autor: JAckson »

thecichy pisze:
05 sie 2019, 11:57

sailor 88 pisze:
05 sie 2019, 10:54
... Skrzynia ta, po ruszeniu autem i zmianie przełożenia na 2, nigdy nie redukuje już do 1, jeżeli nawet prędkość spada do minimalnej (dopiero po zatrzymaniu), a moment obrotowy regulowany jest uślizgiem sprzęgła na drugim przełożeniu. Mając wcześniej auto z DSG, często celowo się zatrzymywałem, wymuszając tym samym, redukcję do jedynki. Co ciekawe, manetkami też nie da się zredukować do jedynki.
...
No właśnie tutaj mam mały dysonans, bo wydawało mi się, że taka redukcja następuje i pamiętam, że jak się trochę bawiłem manetkami to udało mi się zredukować do 1... Ostatnio cały czas jeżdżę w pełnym mentalnym automacie i nie dam se paznokcia uciąc :lol:
Dzisiaj to jeszcze sprawdzę i pewnie będzie tak, że znowu masz rację ;)
Wczoraj sprawdziłem u siebie:

- manetką można zejść do M1
- w ustawieniu D można zejść do D1 bez całkowitego zatrzymania auta.

ODPOWIEDZ