GPF w benzynie

Dyskusje techniczne na temat silników benzynowych
dario37
Posty: 1138
Rejestracja: 06 maja 2017, 10:28
Lokalizacja: Oława
Samochód: Seat Ateca 1.4TSI /KIA SPORTAGE MHEV 2022 BL
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: GPF w benzynie

Post autor: dario37 »

adbur pisze:
08 maja 2020, 2:51
Czy moja ateca ma GPF?Mam rozkodowany Vin i nic tam na ten temat nie ma . Silnik DAD 1.5 Tsi . Produkcja 18.06.2019.
Z tego co się orientuję,wszystkie benzyniaki 1.5 tsi posiadają już filtr cząstek stałych.


Seat Ateca 1.4 TSI DSG7 /KIA SPORTAGE MHEV 2022 BL

Sponsor

Re: GPF w benzynie

Sponsor


Awatar użytkownika
Eleonor
Posty: 347
Rejestracja: 12 paź 2019, 17:32
Samochód: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG 2020 Rodium Grey
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 39 razy

Re: GPF w benzynie

Post autor: Eleonor »

Mając GPF w 1.5 trzeba się czymś martwić ?
Jazda w mieście bardzo krótkie odcinki - ok 6 km w jedną stronę
Jakieś info się pokaże na ekranie czy coś w tym stylu ?
Ateca FR 1.5 TSI DSG - Rodium Grey 2020

Rafiner
Posty: 813
Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
Podziękował: 87 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy

Re: GPF w benzynie

Post autor: Rafiner »

Ja tak jeżdżę i mam 2300km i narazie nic się nie wypalało. W sumie, to po 6km mam na koniec olej poniżej 60 stC. Nie wiem czy gpf włączy się, skoro całość nie jest zbytnio rozgrzana.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: GPF w benzynie

Post autor: sailor 88 »

Filtr GPF w TSI jest dużo mniej kłopotliwy niż DPF w TDI. Silniki benzynowe generują dużo mniej sadzy i praktycznie tylko na zimno. Poza tym wyskoa temperatura spalin w silniku benzynowym umożliwia ciągłą regenerację pasywną. Natomiast regeneracja aktywna jest stosunkowo krótka, trwa zaledwie kilka minut i zdarza się praktycznie bardzo rzadko. Trwającą regenerację można poznać po:
- nieaktywnym trybie dwucylindrowym
- wyłączeniu systemu start-stop
- podniesieniu obrotów biegu jałowego do ok.1000/min.

Jednak co 2000 km sterownik silnika wymusza wypalanie filtra bez względu na stopień zapełnienia i inne parametry i jest to tzw. cykl niezależny.
W wyjątkowo niekorzystnych warunkach (np. jazda cały czas na odcinkach 2km) kiedy nie może odbyć się proces wypalania pasywnego, ani aktywnego, sterownik zgłosi potrzebę jazdy regeneracyjnej (zapali się kontrolka i obroty jałowe wzrosną do 1450/min). Należy wtedy kontynuować jazdę do zgaśnięcia kontrolki. Trzykrotne zbagatelizowanie tego, spowoduje przejście w tryb awaryjny i konieczność regeneracji serwisowej z wymianą oleju. A to już nieźle kosztuje...
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
Eleonor
Posty: 347
Rejestracja: 12 paź 2019, 17:32
Samochód: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG 2020 Rodium Grey
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 39 razy

Re: GPF w benzynie

Post autor: Eleonor »

@sailor 88
Dziękuje za szczegółowy opis :)
Ateca FR 1.5 TSI DSG - Rodium Grey 2020

Awatar użytkownika
thecichy
Posty: 449
Rejestracja: 14 paź 2018, 18:38
Lokalizacja: Łódź
Samochód: Seat Ateca FR 2.0 TSI
Podziękował: 11 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: GPF w benzynie

Post autor: thecichy »

sailor 88 pisze:
08 maja 2020, 13:56
... Trwającą regenerację można poznać po:
- nieaktywnym trybie dwucylindrowym
- wyłączeniu systemu start-stop
- podniesieniu obrotów biegu jałowego do ok.1000/min.

...
Czyli pierwsza minuta (może dwie) tuż po odpaleniu zimnego silnika? :)
(a jeżeli tak to znaczy, że codziennie rano?) ;)

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: GPF w benzynie

Post autor: sailor 88 »

thecichy pisze:
08 maja 2020, 16:02
sailor 88 pisze:
08 maja 2020, 13:56
... Trwającą regenerację można poznać po:
- nieaktywnym trybie dwucylindrowym
- wyłączeniu systemu start-stop
- podniesieniu obrotów biegu jałowego do ok.1000/min.

...
Czyli pierwsza minuta (może dwie) tuż po odpaleniu zimnego silnika? :)
(a jeżeli tak to znaczy, że codziennie rano?) ;)
W pierwszych minutach po odpaleniu silnika, nie ma niestety spełnionych warunków (temp. silnika i oleju) pozwalających sterownikowi na uruchomienie procedury regeneracji. Sam wskazałeś na podniesione obroty, nieaktywny system S&S i brak dezaktywacji cylindrów na zimnym silniku, więc tym bardziej nie oczekuj regeneracji zaraz po uruchomieniu. Te dwa stany się nigdy na siebie nie nakładają...
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

Awatar użytkownika
thecichy
Posty: 449
Rejestracja: 14 paź 2018, 18:38
Lokalizacja: Łódź
Samochód: Seat Ateca FR 2.0 TSI
Podziękował: 11 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: GPF w benzynie

Post autor: thecichy »

Hehe :) sailor 88, spodziewałem się, że poważnie potraktujesz tą kwestię ale spoko -> to dobrze świadczy ;)
To był bardziej taki uśmiech z mojej strony do kierunku w którym tzw. "ekologia" zmierza 8-)

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 1371
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
Podziękował: 83 razy
Otrzymał podziękowań: 376 razy

Re: GPF w benzynie

Post autor: sailor 88 »

thecichy pisze:
08 maja 2020, 20:00
Hehe :) sailor 88, spodziewałem się, że poważnie potraktujesz tą kwestię ale spoko -> to dobrze świadczy ;)
To był bardziej taki uśmiech z mojej strony do kierunku w którym tzw. "ekologia" zmierza 8-)
Kwestie ekologiczne traktuję obecnie bardzo poważnie ;) , choć przyznaję bez bicia, że nie zawsze tak było. Co prawda jazda za kopcącym Autosanem lub Ikarusem nie należała do przyjemności, to eksploatacja własnego auta z DPF-em pierwotnie mnie nie zachwycała. Dziś jestem innego zdania i wybaczam swojej maszynie te kilka minut potrzebne czasem na wypalenie filtra. A wprowadzenie GPF-a w silnikach benzynowych uważam za jak najbardziej zasadne. Jak pokazuja badania, cząstki sadzy z diesel'a osadzają się w układzie oddechowym, który jest przygotowany w pewnym sensie na walkę z zanieczyszczeniami, ale nano cząstki sadzy pochodzące z benzynowych silników o wtrysku bezpośrednim mogą wnikać do krwiobiegu, tym samym do całego ustroju, a u ciężarnych kobiet nawet do płodu. Może więc te filtry to nie tylko samo zło...
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...

root
Administrator
Posty: 731
Rejestracja: 13 lis 2016, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Volvo V90
Podziękował: 748 razy
Otrzymał podziękowań: 79 razy

Re: GPF w benzynie

Post autor: root »

sailor 88 pisze:
08 maja 2020, 13:56
W wyjątkowo niekorzystnych warunkach (np. jazda cały czas na odcinkach 2km) kiedy nie może odbyć się proces wypalania pasywnego, ani aktywnego, sterownik zgłosi potrzebę jazdy regeneracyjnej (zapali się kontrolka i obroty jałowe wzrosną do 1450/min). Należy wtedy kontynuować jazdę do zgaśnięcia kontrolki.
Jak długo to trwa?

ODPOWIEDZ