Wymiana Oleju
- sailor 88
- Posty: 1379
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 86 razy
- Otrzymał podziękowań: 386 razy
Re: Wymiana Oleju
Bardzo ciężko odpowiedzieć w kilu słowach i jednoznacznie zarazem, ponieważ opierając się wyłącznie na parametrach z opakowania mało wiemy na temat pozostałych parametrów produktu, a jest ich sporo i są dużo ważniejsze niż lepkość. Dlatego idąc na skróty warto bezwzględnie kierować się normą zalecaną przez producenta, dopiero później w miarę chęci i możliwości popartych znajomością tematu brać pod uwagę pozostałe parametry. Tak naprawdę kluczowym parametrem istotnym z punktu widzenia pary trącej (ślizgowej) jest lepkość HTHS (lepkość dynamiczna), mierzona w milipascalach na sekundę (mPa*s) przy 150°C przy wysokim ścinaniu, opisująca zachowanie środka smarnego na ścianie cylindra, na łożysku korbowodu lub na łożysku wału korbowego i to jest właśnie czynnik konstrukcyjnie najważniejszy dla danego silnika, ściśle powiązany z normą. Reszta też ważna, ale tutaj kombinacji jest tak wiele, że trzeba dużo zaangażowania i wiedzy trybologicznej i reologicznej. Wracając do konkretów...oleje 0w30 i 5w30 będą zachowywać się podobnie i będą podobnie stabilne, dopiero oleje 0w40 są bardziej zagrożone utratą właściwości pod wpływem temperatury i procesu starzenia, z tym, że nie można generalizować. Dwa oleje o lepkości 0w40 mogą być zupełnie różnie zbudowane, jeden będzie oparty o doskonałe syntetyczne bazy, a drugi osiągnie zadane właściwości dzięki wiskozatorom, czyli specjalnym dodatkom lepkościowym, które zdegradują się szybko w przeciwieństwie do baz, które są trwałe. I stąd zasada nie przeciągać interwałów wymiany...Natomiast problem nagarów dotyczy przede wszystkim silników z wtryskiem bezpośrednim np. TSI i tu warto wziąć pod uwagę parametr NOACK, czyli odparowalność oleju (im mniejsza liczba tym lepiej), dlatego osobiście stosuję Rawenol VMP 5w30 (NOACK 6), gdzie norma dopuszcza do 13. Jak widać to nie są proste tematy, badania dowodzą, że oleje niskolepkościowe (0w20, 0w16) lepiej odbierają ciepło z węzłów tarcia i bilans cieplny silnika okazuje się być lepszym, niż na olejach bardziej lepkich, ale pod warunkiem, że silnik jest konstrukcyjnie do tego przystosowany, czyli magistrala olejowa o odpowiednim przekroju kanałów i pompa oleju o zmiennym wydatku, jak to jest w 1,5TSI. W/g mojej oceny najlepsze parametry dla Twojego silnika ma wspomniany Ravenol VMP, Ravenol VSW (na nowszym pakiecie dodatków, ale NOACK wyższy), w drugiej kolejności VAG OE 0w30, Mobil 1 ESP 5W-30, itd.
Jeżeli chodzi o płukanki, to ja u siebie stosuje zapobiegawczo płukankę postojową przed każdą wymianą oleju, ma za zadanie ułatwić spłynięcie zużytego oleju i zmyć zanieczyszczenia ze ścian wewnętrznych silnika i magistrali olejowej. Polecam tylko płukanki estrowe z detergentami, bo te tańsze to po prostu nafta i inne rozpuszczalniki. Ale tam gdzie zbiera się nagar, czyli kolektor dolotowy, trzonki zaworów i tak płukanki nie docierają.
Jeżeli chodzi o płukanki, to ja u siebie stosuje zapobiegawczo płukankę postojową przed każdą wymianą oleju, ma za zadanie ułatwić spłynięcie zużytego oleju i zmyć zanieczyszczenia ze ścian wewnętrznych silnika i magistrali olejowej. Polecam tylko płukanki estrowe z detergentami, bo te tańsze to po prostu nafta i inne rozpuszczalniki. Ale tam gdzie zbiera się nagar, czyli kolektor dolotowy, trzonki zaworów i tak płukanki nie docierają.
- Ocena: 10.53%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
OnlineEndrju
- Moderator
- Posty: 3727
- Rejestracja: 11 maja 2017, 0:50
- Lokalizacja: Świdwin
- Samochód: Seat Ateca FL 1.5 TSI 150KM
- Podziękował: 89 razy
- Otrzymał podziękowań: 153 razy
Re: Wymiana Oleju
Potwierdzam , za namową Sailora a raczej jego tłumaczeniem w poprzednim aucie jeździłem na Ravenolu i byłem mega zadowolony. Może i nie jest najtańszy ale za to dobry jakościowo produkt.
-
- Posty: 131
- Rejestracja: 11 lip 2018, 7:18
- Samochód: Ateca FR 1.4 4Drive DSG
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Wymiana Oleju
Wcześniej nie było takiej opłaty, wprowadzili ją niedawno i pewnie nazwali to tak, żeby klient się nie awanturował.
Może zwiększyła się liczba osób z własnymi częściami?
- Ocena: 5.26%
-
- Posty: 820
- Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
- Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
- Podziękował: 90 razy
- Otrzymał podziękowań: 89 razy
Re: Wymiana Oleju
Jeszcze zarabiają na oleju, bo olej odpadowy po 1400 zł za tonę chodzi.
W najgorszym razie oddają za darmo. Na pewno nie tracą.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.
-
- Posty: 2448
- Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
- Podziękował: 749 razy
- Otrzymał podziękowań: 1204 razy
Re: Wymiana Oleju
A mnie się wydaje, że ta stówa, to "zwrot, odzyskanie" utraconego zysku za niesprzedany ich olej, a klienta. Poza tym profesjonalna utylizacja 5 litrów oleju na pewno nie kosztuje 100. Jest to faktycznie jeden z trudniejszych i kosztowniejszych odpadów, ale nie 100. Ja bym poprosił o zlanie do kanisterka w którym przyniosłem w celu samodzielnej utylizacji. Miejskie PSZOK'i maja obowiązek bezpłatnego przyjęcia prywatnych ilości oleju, tak jak i zużytych opon. I nawet jeżeli masz daleko do najbliższego PSZOK'a, to i tak się opłaca, bo ta stówa ...
- Ocena: 5.26%
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie
-
- Posty: 493
- Rejestracja: 30 gru 2018, 0:09
- Samochód: 2.0 TSI
- Podziękował: 39 razy
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
Re: Wymiana Oleju
Dawno dawno temu po przeczytaniu rad na tym wątku wybrałem sobie olej 0W30 Ravenol... I taki wymieniłem po 3 kkm.. Niedawno byłem znowu, już tym razem wymiana zgodnie z przykazaniem komputera i... mam wpis w realizacji zlecenia: "poinformowano o możliwych konsekwencjach stosowania oleju niespełniającego narzuconych norm producenta"... Osoba przyjmujaca auto do serwisu powiedziała mi, że w 2.0 TSI w roku modelowym 2021+ wymagany jest olej właśnie 0W20.... 0W30 był możliwy do stosowania w przedlifcie... Wiec:
1. bać się utraty gwarancji ? :O
2. naprawdę 0W30 jest taki straszny ?
3. przecież w silniku w 2.0 TSI w polifcie nic się nie zmieniało... ?
1. bać się utraty gwarancji ? :O
2. naprawdę 0W30 jest taki straszny ?
3. przecież w silniku w 2.0 TSI w polifcie nic się nie zmieniało... ?
- tomal218
- Posty: 920
- Rejestracja: 19 sty 2018, 11:46
- Lokalizacja: BYTOM
- Samochód: Seat Ateca MY18
- Podziękował: 36 razy
- Otrzymał podziękowań: 50 razy
Re: Wymiana Oleju
O panie to już dawno po gwarancji!!! .kto panu kazał zalać takim olejem bahahaha
- Ocena: 5.26%
oso soplón !!!
-
- Posty: 820
- Rejestracja: 07 paź 2018, 19:02
- Samochód: Seat Ateca 1.5 TSI DSG FR
- Podziękował: 90 razy
- Otrzymał podziękowań: 89 razy
Re: Wymiana Oleju
Teo, ja bym nie fikał. Nawet jeśli masz racje, to i tak ASO jest górą w razie czego.
Ja postanowiłem płacić frycowe i brać od nich w okresie gwarancji, zwłaszcza, że zalewają Shel-em, a to bardzo dobry olej.
Ja postanowiłem płacić frycowe i brać od nich w okresie gwarancji, zwłaszcza, że zalewają Shel-em, a to bardzo dobry olej.
Ateca 1.5 tsi DSG, Radium Grey, wersja FR + extrasy.
-
- Posty: 493
- Rejestracja: 30 gru 2018, 0:09
- Samochód: 2.0 TSI
- Podziękował: 39 razy
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
Re: Wymiana Oleju
A skad wniosek ze ja "fikam" ? Po prostu sie pytam jak to jest z tym olejem. Zalałem takim samym jak po pierwszych 3 kkm. Sam go sobie nie wymyslilem, tylko czytajac dyskusje specjalistow tu na forum uznalem, ze 0W30 jest w moim przypadku lepszy niz 0W20, wiec taki kupilem. Na pierwszej wymianie nikt mi nie powiedzial, ze olej nie ten, na drugiej powiedzial, ale juz bylo za pozno, zeby zmieniac. Stad moje pytanie czy to faktycznie cos tak zlego i czy faktycznie rodzi to jakies konsekwencje.
Ostatnio zmieniony 20 sie 2022, 22:00 przez Teo, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 493
- Rejestracja: 30 gru 2018, 0:09
- Samochód: 2.0 TSI
- Podziękował: 39 razy
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
Re: Wymiana Oleju
To jest informacja od @sailor 88 z tego forum, proszę: https://www.ateca-klub.pl/forum/viewtop ... owy#p23611
cyt: "Silniki benzynowe 1.0, 1.4, 2,0TSI były konstruowane pod normę 504.00/507.00"
cyt: "Norma 504.00/507.00 lepkość- 0w30: Produkty o rewelacyjnych parametrach: RAVENOL VSW 0W30"
A najgłupsze było to Twoje "bahahaha" - radosc, ze komus cos sie nie udalo - żywa "polska" satysfakcja, ze ktoś ma gorzej... Gratuluje.
- Ocena: 5.26%