Teoretycznie może być, ale czy konkretny model będzie współpracował z aplikacją trudno powiedzieć, po prostu trzeba sprawdzić. Również nie wszystkie ELM327 współpracują, zależy to od wersji wewnętrznego oprogramowania adaptera OBDII.
Kontrola wypalania filtra DPF
- sailor 88
- Posty: 1380
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 86 razy
- Otrzymał podziękowań: 386 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 08 wrz 2022, 7:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Seat Ateca Xperience 2.0 TDI MT6
- Podziękował: 16 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
Mam pytanie w sprawie tzw. "mitu autostradowego", który mówi, że przy dłuższej jeździe autostradowej filtr wypala się sam lub w ogóle się nie wypala (w zależności czy ktoś uważa takie wypalanie za mit czy nie). Czytałem na innych forach o przypadkach jak ktoś zrobił kilkaset km autostradą i kolejnego dnia pojechał 5km do pracy i pod koniec dojazdu włączyło się wypalanie i widziałem to tez w wątkach dotyczących konkretnie 2.0 TDI. Mając taką aplikację jesteście w stanie to zweryfikować, czy po dłuższym przejeździe autostradą ilość "towaru" w filtrze spada lub nie.
- sailor 88
- Posty: 1380
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 86 razy
- Otrzymał podziękowań: 386 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
Proces regeneracji filtra DPF w grupie VAG odbywa sie następująco:Fiflak pisze: ↑03 lis 2022, 17:37Mam pytanie w sprawie tzw. "mitu autostradowego", który mówi, że przy dłuższej jeździe autostradowej filtr wypala się sam lub w ogóle się nie wypala (w zależności czy ktoś uważa takie wypalanie za mit czy nie). Czytałem na innych forach o przypadkach jak ktoś zrobił kilkaset km autostradą i kolejnego dnia pojechał 5km do pracy i pod koniec dojazdu włączyło się wypalanie i widziałem to tez w wątkach dotyczących konkretnie 2.0 TDI. Mając taką aplikację jesteście w stanie to zweryfikować, czy po dłuższym przejeździe autostradą ilość "towaru" w filtrze spada lub nie.
Sterownik silnika na podstawie danych z bardzo wielu czujników (przepływomierz, ciśnienie doładowania, temp. silnika, obciążenie, obroty silnika, czas pracy silnika, przejechany dystans, położenie pedału gazu, EGR-a, temperatura spalin, czujnik różnicy ciśnień) liczy tzw. wartość obliczoną sadzy i po zliczeniu wartości 23 gramów rozpoczyna proces regeneracji, aż do osiągnięcia wartości 5,5 grama. Tak wygląda priorytetowy proces oczyszczania filtra, czyli w oparciu o wartość wyliczoną. Dlatego jadąc w trasie ilość zgromadzonej sadzy rośnie powoli, a nawet może zachodzić regeneracja pasywna, czyli sadza wypala się samoistnie. Jednakże nawet przy niezapełnionym filtrze proces regeneracji zostanie uruchomiony ze względu na priorytet obliczonej wartości sadzy, a nie rzeczywistej. W obecnej generacji silników TDI dzieje się tak z reguły po przejechaniu około 700km. Jazda miejska/mieszana to regeneracja co około 280-400km.
Natomiast rzeczywista wartość sadzy, mierzona przy pomocy czujnika różnicy ciśnień (przed i za filtrem) to niejako tylko zabezpieczenie na wypadek niepełnego spalania, czyli na przykład awarii wtryskiwaczy, turbiny, zużywania nadmiernych ilości oleju, nieodpowiedniego paliwa itp. i w normalnym użytkowaniu nie inicjuje procesu regeneracji.
Jeżeli chciałbyś mieć podgląd w proces zapełniania filtra i jego regeneracji, wystarczy odpowiednia aplikacja na smartfon (VAG-Dpf) i moduł ELM327 wpinany w gniazdo OBD-II. Pisałem o tym już kiedyś na forum...
- Ocena: 5.26%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 08 wrz 2022, 7:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Seat Ateca Xperience 2.0 TDI MT6
- Podziękował: 16 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
Kupiłem i zamontowałem to urządzonko, zakup przez Allegro. W moim przypadku (rocznik 2022 2.0 TDI silnik DTTA) konieczna była 1-minutowa kalibracja przy telefonicznym wsparciu sprzedawcy.sailor 88 pisze: ↑09 gru 2020, 14:33Pojawiło się urządzenie, które informuje (dźwiękiem i kontrolką) o rozpoczęciu i zakończeniu procedury wypalania filtra DPF.
Kostka do wpięcia w gniazdo OBDII, w wersji z kontrolką LED, lub bez. Pozwala też na sprawdzenie stopnia zapełnienia filtra sadzą, oraz skasowanie ewentualnych błędów w sterownikach. https://ms-group.pl/product/dpf-control-vag-cr-group/
Przy przebiegu 1300km od nowości pokazuje mi 16 gram sadzy. Filtr na pewno raz się wypalał przy ok. 750km. Dam znać za jakiś czas jak to się sprawuje.
Na Youtube jest fimik 2:30 jak to działa:
- sailor 88
- Posty: 1380
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 86 razy
- Otrzymał podziękowań: 386 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
Ja też obecnie używam takiego i chwalę sobie, ale dopracowałem odpowiednie umieszczenie kontrolki/diody w Atece, bo producent dołączył gołą diodę. Zastosowałem kontrolkę LED z dedykowanym piktogramem DPF (zamówiona z AliExpress). Trzeba jednak wymienić diodę w kontrolce na tę oryginalną z zestawu, bo to dioda niskonapięciowa, więc oryginalna w chińskiej kontrolce ledwo świeci przy takim napięciu.
Wykorzystałem zaślepkę pozycjonera reflektorów i efekt jest taki:
find photos in facebook
- Ocena: 10.53%
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 08 wrz 2022, 7:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Samochód: Seat Ateca Xperience 2.0 TDI MT6
- Podziękował: 16 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
W 2.0 TDI 150KM z 2022 filtr zaczyna się wypalać przy 24g, po wypaleniu zostaje 5g lub 6g (różnie wychodzi). Wcześniej Sailor pisał o 23g w 1.6 TDI więc pewnie w zależności od wersji jest to te 23-24g plus minus 2-3g. Do tej pory wypalanie u mnie zawsze zaczynało się po nagrzaniu silnika (uzyskaniu docelowej temp. płynu chłodzącego). Wypalanie trwało jakieś 10-15 minut - ciężko podać dokładny czas/kilometry, ale zauważyłem, że najlepiej wypala się w ruchu, przy obrotach ok 2 tys. Stojąc na światłach prawie w ogóle się nie wypala, więc jakby ktoś chciał wypalać na postoju, to pewnie długo by się wypalało. Raz wypalałem na obwodnicy, raz w mieście i na obwodnicy szło wyraźnie sprawniej. Jak sie zrobi jeszcze chociaż kilka kilometrów po skończeniu wypalania, to nie włączają się żadne wentylatory, ale nie sprawdzałem jak to jest jeśli od razu się zgasi - pewnie lepiej jest jednak (w miarę możliwości) przejechać te kilka km aby schłodził się wydech i turbo.
Na święta będę dużo podróżował, pobawię się urządzonkiem i dam znać jak wyglądają moje obserwacje związane z jazdą w trasie i na autostradzie (czy filtr sam się wypala podczas dłuższej i szybszej jazdy, jak szybko to się dzieje/ przy jakich prędkościach i po jakim czasie od wyruszenia w podróż to się dzieje).
Na święta będę dużo podróżował, pobawię się urządzonkiem i dam znać jak wyglądają moje obserwacje związane z jazdą w trasie i na autostradzie (czy filtr sam się wypala podczas dłuższej i szybszej jazdy, jak szybko to się dzieje/ przy jakich prędkościach i po jakim czasie od wyruszenia w podróż to się dzieje).
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 29 gru 2022, 19:19
- Samochód: LEON
- Podziękował: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
Co do kontroli wypalania DPF.
Być może niektórzy z Was wiedzą lub nie jest taka aplikacja jak Car Scanner i oferuje dużo m.in "Serwisowe wypalanie DPF na postoju lub w ruchu"
Od jakiegoś czasu zacząłem uruchamiać sam wypalanie DPF w ruchu np. wtedy kiedy zapełnienie wynosi 85-95% i wiem, że przy następnej jeździe zacznie procedurę (dobrym do tego przykładem jest rozpoczęcie procedury 5km przed budynkiem gdzie pracuje).
Żeby nie było - nie wymuszam wypalania kiedy jest np. 60% zapełnienia, za każdym razem uruchamiałem pod koniec zapełnienia filtra.
Moje pytanie z tym związane jest takie, czy tego typu działanie niesie ze sobą jakieś negatywne skutki na silnik lub sam filtr?
Być może niektórzy z Was wiedzą lub nie jest taka aplikacja jak Car Scanner i oferuje dużo m.in "Serwisowe wypalanie DPF na postoju lub w ruchu"
Od jakiegoś czasu zacząłem uruchamiać sam wypalanie DPF w ruchu np. wtedy kiedy zapełnienie wynosi 85-95% i wiem, że przy następnej jeździe zacznie procedurę (dobrym do tego przykładem jest rozpoczęcie procedury 5km przed budynkiem gdzie pracuje).
Żeby nie było - nie wymuszam wypalania kiedy jest np. 60% zapełnienia, za każdym razem uruchamiałem pod koniec zapełnienia filtra.
Moje pytanie z tym związane jest takie, czy tego typu działanie niesie ze sobą jakieś negatywne skutki na silnik lub sam filtr?
- sailor 88
- Posty: 1380
- Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Nissan Qashqai E-POWER : był Seat Ateca 1,6TDI
- Podziękował: 86 razy
- Otrzymał podziękowań: 386 razy
Re: Kontrola wypalania filtra DPF
Metoda wymuszonego (serwisowego) wypalania DPF w ruchu lub na postoju, którą stosujesz, nie jest tożsama z wypalaniem eksploatacyjnym realizowanym przez sterownik po zapełnieniu się filtra sadzą do określonego poziomu. Jest to opcja specjalna, która ma za zadanie wypalenie nadmiaru sadzy, kiedy zwykła procedura jest niewystarczająca (za duża ilość sadzy) lub została kilkakrotnie przerwana. Dlatego też jest dużo bardziej agresywna (temperatury, ilość wtryskiwanego paliwa) i negatywnie oddziałuje na silnik, olej i turbinę, bo na sam filtr niekoniecznie. Dlatego też przeprowadzana w ASO zawsze wiąże się z wymianą oleju (znaczne rozcieńczenie paliwem), bo tak zaleca producent. Procedura ta nosi miano AWARYJNEJ regeneracji filtra cząstek stałych. To ma być ostateczność, a nie standard.
...Spieszmy się kochać diesel'e, tak szybko odchodzą...