Dopiero teraz zwróciłem uwagę, że nie ma.
Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
-
- Posty: 631
- Rejestracja: 18 mar 2020, 12:27
- Samochód: Seat Ateca 1.5 DSG Xperience
- Podziękował: 41 razy
- Otrzymał podziękowań: 56 razy
Re: Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
Zdaje się "żeglowanie" w instrukcji jest opisane jako "tryb inercyjny" - i jest to coś innego niż ECO.
Tryb inercyjny umożliwia pokonywanie pewnych
odległości bez używania pedału przyśpieszenia,
co oszczędza paliwo. Należy
przewidywać sytuację i używać trybu inercyjnego,
aby „pozwolić“ samochodowi „się toczyć“.
Włączanie trybu inercyjnego
Warunek: dźwignia w położeniu D, nachylenie
terenu mniejsze niż 12% i prędkość od 20 do
130 km/h.
● Delikatnie zdjąć nogę z gazu.
Na zestawie wskaźników pokaże się , włączony
bieg i chwilowe zużycie paliwa znikną,
a pojawi się słowo Inertia.
Skrzynia biegów automatycznie wyłączy się
i samochód będzie się swobodnie toczył, bez
efektu hamowania silnikiem. Podczas toczenia
się pojazdu silnik pracuje na biegu jałowym.
● Komunikat dla kierowcy Inercja wyświetla
się tylko w zakładce bieżącego zużycia
paliwa. W trybie inercyjnym biegi nie
są już wyświetlane (np. zamiast „D“ lub
„E“ pojawi się jedynie „D7“ lub „E7“).
● Tryb inercyjny wyłącza się automatycznie
na wzniesieniach o nachyleniu powyżej
15%.
● W przypadku silników TDI i 2.0 TSI tryb
inercyjny działa wyłącznie w trybie jazdy
Eco.
Tryb inercyjny umożliwia pokonywanie pewnych
odległości bez używania pedału przyśpieszenia,
co oszczędza paliwo. Należy
przewidywać sytuację i używać trybu inercyjnego,
aby „pozwolić“ samochodowi „się toczyć“.
Włączanie trybu inercyjnego
Warunek: dźwignia w położeniu D, nachylenie
terenu mniejsze niż 12% i prędkość od 20 do
130 km/h.
● Delikatnie zdjąć nogę z gazu.
Na zestawie wskaźników pokaże się , włączony
bieg i chwilowe zużycie paliwa znikną,
a pojawi się słowo Inertia.
Skrzynia biegów automatycznie wyłączy się
i samochód będzie się swobodnie toczył, bez
efektu hamowania silnikiem. Podczas toczenia
się pojazdu silnik pracuje na biegu jałowym.
● Komunikat dla kierowcy Inercja wyświetla
się tylko w zakładce bieżącego zużycia
paliwa. W trybie inercyjnym biegi nie
są już wyświetlane (np. zamiast „D“ lub
„E“ pojawi się jedynie „D7“ lub „E7“).
● Tryb inercyjny wyłącza się automatycznie
na wzniesieniach o nachyleniu powyżej
15%.
● W przypadku silników TDI i 2.0 TSI tryb
inercyjny działa wyłącznie w trybie jazdy
Eco.
-
- Posty: 8
- Rejestracja: 21 gru 2022, 11:36
- Samochód: Seat Ateca 1.5 150KM FR
- Podziękował: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
Re: Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
Hmm...to ciekawe, przejechałem autem 2.5k km (od nowości) i nigdy mi sie to jeszcze nie pojawiło. Może to kwestia tego, że silnik się dociera...
-
- Posty: 2448
- Rejestracja: 20 sie 2020, 21:30
- Lokalizacja: Białystok
- Samochód: Ateca 1.5 DSG Xperience + Ford Galaxy
- Podziękował: 749 razy
- Otrzymał podziękowań: 1204 razy
Re: Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
Tak, to coś zupełnie innego. Tryb dwucylindrowy włącza się / uaktywnia podczas małego obciążenia silnika i jazdy ze stałą prędkością, a żeglowanie (prawidłowo tryb inercyjny), to tak jakby w skrzyni tradycyjnej (manualnej) wrzucić na luz. I jeden i drugi tryb w założeniach teoretycznych ma służyć ograniczeniu zużycia paliwa i emisji spalin, ale obserwacje użytkowników nie wykazują znacznego ograniczenia, więc jak w większości przypadków praktyka nie idzie w parze z teorią.
Hmmm, to dziwne, u mnie działa normalnie
-
- Posty: 254
- Rejestracja: 26 sty 2022, 19:16
- Samochód: Ateca
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 14 razy
Re: Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
Oba te ficzery do kosza. I tak dobrze ze oba jednoczesnie sie nie wlaczaja
-
- Posty: 298
- Rejestracja: 30 lis 2022, 20:45
- Samochód: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG7 FL 2022
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 43 razy
Re: Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
Sprawdzone przed chwilą przy okazji krótkiej trasy.
Ikonka ECO i napis "Tryb 2-cylindrowy" zapalają się zawsze razem. Pokazywane na zasięgu i zużyciu chwilowym. Na skrzyni w trybie normal (D) i eko (E).
Ok, czyli tryb inercyjny to po prostu jazda na luzie (ostatnie zdjęcie).
Ikonka ECO i napis "Tryb 2-cylindrowy" zapalają się zawsze razem. Pokazywane na zasięgu i zużyciu chwilowym. Na skrzyni w trybie normal (D) i eko (E).
Ok, czyli tryb inercyjny to po prostu jazda na luzie (ostatnie zdjęcie).
-
- Posty: 308
- Rejestracja: 30 kwie 2019, 19:15
- Lokalizacja: TG
- Samochód: Ateca FR 2.0 TSI DSG 4Drive
- Podziękował: 188 razy
- Otrzymał podziękowań: 52 razy
Re: Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
Może wręcz być odwrotnie gdyż jazda "na luzie" czy też w trybie "żeglowania" - silnik potrzebuje paliwo na pracę biegu jałowego.
Jazda w trybie hamowania silnikiem - silnik nie zużywa paliwa. A hamowanie silnikiem np. na 7 biegu jest takie, jakby go prawie nie było.
- Ocena: 5.26%
--
Jaca
Jaca
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 16 kwie 2021, 23:12
- Samochód: Ateca Xperience 1.5 DSG, Lava Blue
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 2 razy
Re: Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
Myślę, że od zużycia paliwa ważniejsze w dłuższym okresie może okazać się zużycie układu hamulcowego. Warto wyrobić sobie dwa nawyki, pozwalające wykorzystywać zarówno inercję kiedy chcemy i hamowanie silnikiem kiedy chcemy. Nie jest to takie łatwe , jak się wydaje i po pół roku jazdy Ateką wciąż nie mam nad tym pełnej kontroli i w zasadzie czasem skrzynia robi co chce.
Delikatne odpuszczenie gazu, stopniowo unosząc stopę - wejście w tryb inercji, czyli luz. W płaskim mieście wystarczy tę samą trasę (do pracy). przejechać na trzy sposoby: używając inercji, z AAC i w trybie "tradycyjnym" i porównać sobie spalanie. W trybie inercji wystarczy lekko dotknąć hamulca lub gazu i natychmiast zostaje zapięty bieg, więc można płynnie przejść do hamowania silnikiem.
Szybkie odpuszczenie gazu, zdecydowanie podnosząc stopę - hamowanie silnikiem, bez przejścia w tryb inercji.
Dla hamulców, poza jazdą sportową i częstym dohamowywaniem z dużych prędkości do minimalnych, najgorsze wydaje się hamowanie przy zjazdach na luzie, czego w zasadzie z DSG nie da się zrobić nieumyślnie. Równocześnie opory silnika na 7 i 6 są tak małe, że hamowywanie silnikiem bez redukcji raczej mało daje, więc trzeba dohamowywać.
Stąd pytanie: czy redukujecie biegi manetkami dojeżdżając do świateł, rond, etc?
- Ocena: 10.53%
Ateca Xperience 1.5 DSG, Lava Blue
-
- Posty: 298
- Rejestracja: 30 lis 2022, 20:45
- Samochód: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG7 FL 2022
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 43 razy
Re: Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
Tylko gdy dość szybko i na dość krótkim dystansie muszę wytracić prędkość, to redukuję manetkami i hamuję silnikiem. Głównie jeżdżę na D i jak dojeżdżam np. do świateł, to po prostu puszczam gaz, skrzynia zwykle zostaje na biegu, samochód się spokojnie toczy, a spalanie chwilowe wynosi 0.0, co przyczynia się do obniżania ogólnego wskazania od uruchomienia. W trybie eko niestety puszczenie gazu powoduje wrzucenie luzu (bieg jałowy), co nie jest takie moim zdaniem eko, więc albo nie jeżdżę na eko, albo puszczam gaz, wpada luz, ale lekko muskam pedał hamulca, przez co skrzynia wrzuca bieg i tak się dalej toczę.
- Ocena: 10.53%
-
- Posty: 6
- Rejestracja: 16 kwie 2021, 23:12
- Samochód: Ateca Xperience 1.5 DSG, Lava Blue
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 2 razy
Re: Szybkie ? - szybkie odpowiedzi !
Robię tak samo. Redukcja do wspomagania hamowania. Czasem przy dojazdach do światel, etc, z tym, że łatwo się zapomnieć i zostaje się z wyjącą jedynką, kiedy trzeba jechać zanim skrzynia przełączy się na auto.
W normalnej jeździe w scenariuszu: dojeżdżam do ograniczenia na 70 lub 50, w starym manualu zazwyczaj wystarczyło hamowanie silnikiem z ewentualną redukcją do 4, żeby bez dohamowywania zwolnić do przepisowej.
W Atece z DSG to raczej niemożliwe bez redukcji i to zazwyczaj o dwa biegi, a i tak trzeba dohamowywać. Czasem przez myśl mi przejdzie pytanie jak wpłynie to na klocki a potem tarcze. Nie jest to coś, co mi spędza sen z powiek :-).
Ateca Xperience 1.5 DSG, Lava Blue