Silnik 1.5TSI

Dyskusje techniczne na temat silników benzynowych
arbal
Posty: 29
Rejestracja: 22 sie 2018, 12:16
Lokalizacja: Toruń
Samochód: Ateca 1.5 TSI Style

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: arbal » 16 maja 2019, 12:08

Witam,
moje spalanie
Ateca 1.5 TSI 150km
Przebieg 4600km

Przykład trasy z wczoraj.
1. Toruń rano 7:00 w małych korkch rozwózka dzieci po mieście około 15min
2. Trasa Toruń - Bydgoszcz
3. Jazda przez cała Bydgoszcz około 8:00 w mega korkach około 25min
Jazda z właczonym systeme Auto/Stop
Obrazek

Sponsor

Re: Silnik 1.5TSI

Sponsor


Felix
Posty: 193
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix » 17 maja 2019, 11:19

Dla zainsteresowanych (Kanisz?), pod poniższym linkiem można znaleźć artykuł o 1.5 TSI wyjaśniąjcy wiele kwestii technicznych, napisany m.in. przez pana, który jest obecnie głównym inżynierem VW (Dr. Emmelbauer-Ebner) i jak rozumiem brał udział w pracach nad silnikiem:
https://www.springerprofessional.de/the ... n/12009338
Wymagana rejestracja.
Ogólnie potwierdza się, że:
1. Wersja 130KM ma turbinę o zmiennej geometrii, a wersja 150KM ma zwykłą turbinę z "wastegate". Różnica wynika m.in. z temperatury spalin (880 stopni w 130KM, ponad 1000 stopni w 150KM).
2. Wersja 130KM pracuje w cyklu Millera (nie Budacka! - w tym cyklu pracuje 2.0 TSI 190KM, Gen3B, B jak Budack), a 150KM pracuje w zwykłym cyklu Otto. W wersji 130KM nie ma zmiany cyklu z Millera na Otta pod obciążeniem. To rozwiązanie występuje tylko w 2.0 z prostego powodu - zmiana cyklu pracy realizowana jest przez mechanizm podobny do tego, którego używa ACT. Skoro w 1.5 jest ACT, to nie ma już miejsca na mechanizm odpowiedzialny za zmianę cyklu pracy.
Generalnie wygląda to tak, jakby silnik został opracowany dla wersji 130KM, a potem trochę go przerobiono (zwykła turbina, niższy stopień sprężania, APS) i na siłę zrobiono wersję 150KM. Szczerze mówiąc patrząc na różnicę w stopniu sprężania, wydłużenie skoku tłoka (a tym samym zwiększenie pojemności z 1.4 do 1.5) było kompletnie niepotrzebne dla wersji 150KM w obecnym kształcie.
Ciekawostka - w procesie produkcji wałków rozrządu mierzone są wszystkie odchylenia od normy dla krzywek i informacja taka jest nanoszona w postaci kodu na głowicę, po czym jest wprowadzana do ECU dla danego silnika i na podstawie tej informacji ECU koryguje ustawienie wałków za pomocą siłowników hydraulicznych. Przynajmniej taką informację można wyczytać w artykule. Być może ten mechanizm szwankuje i powoduje część znanych nam problemów? To by mogło wyjaśniać różnice między egzemplarzami silników.

Awatar użytkownika
Frodo
Posty: 272
Rejestracja: 21 gru 2018, 13:19
Lokalizacja: Kraków
Samochód: Ateca FR 2.0 TSI

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Frodo » 17 maja 2019, 13:26

Felix pisze:
17 maja 2019, 11:19
Ciekawostka - w procesie produkcji wałków rozrządu mierzone są wszystkie odchylenia od normy dla krzywek i informacja taka jest nanoszona w postaci kodu na głowicę, po czym jest wprowadzana do ECU dla danego silnika i na podstawie tej informacji ECU koryguje ustawienie wałków za pomocą siłowników hydraulicznych. Przynajmniej taką informację można wyczytać w artykule. Być może ten mechanizm szwankuje i powoduje część znanych nam problemów? To by mogło wyjaśniać różnice między egzemplarzami silników.
Ciekawe! Refleksje: 1. Proces spalania musiał wyjątkowo źle przebiegać by zdecydowali się wprowadzać takie dziwactwa. 2. Jeszcze jedna rzecz, która się może popsuć. 3. Tuning może być utrudniony.
Ateca 2.0 TSI FR, red, DCC, Comfort Asst.+, 360, preinstalacja haka i dodatkowe zabezpiedzenie przed kradzieżą: stacyjka 8-)

Felix
Posty: 193
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix » 18 maja 2019, 9:52

Wydaje mi się, że to jednak bardziej próby optymalizacji procesu spalania, w celu obniżenia zużycia paliwa. Tak samo jak obniżanie tarcia i oporów wewnętrznych gdzie się da.
Tylko coś im nie wyszło... ;)

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 544
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Seat Ateca Style|1,6TDI |

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: sailor 88 » 18 maja 2019, 10:54

Coraz więcej elementów układanki z której składa się silnik, wymaga dopasowania elektronicznego, bo dopasowanie mechaniczne jest już niewystarczające (zbyt mała powtarzalność wykonanych elementów). W TDI (common rail) już od dawna koduje się każdy wtryskiwacz osobno po zamontowaniu w fabryce, a potem przy każdej wymianie. Powód jest prosty, jak najlepsze osiągi, przy jeszcze lepszej "ekologii".
Ateca Style|1,6TDI|Samoa Orange|Alcantara|Kamery 360|Martwy punkt|Full Link|Alarm|

Felix
Posty: 193
Rejestracja: 27 maja 2018, 21:08
Samochód: Seat Leon FR

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Felix » 18 maja 2019, 11:24

Oczywiście masz rację.
Problem w tym, że o ile zakodowane wtryskiwaczy to tylko element softu, o tyle korekcja wałków rozrządu wymaga dodatkowych elementów mechanicznych, które prędzej czy później zaczną szwankować. Po prostu wprowadzono do silnika kolejny element, który potencjalnie może zawieść.
A efektów w postaci lepszych osiągów czy niższego zużycia paliwa brak.

Awatar użytkownika
Frodo
Posty: 272
Rejestracja: 21 gru 2018, 13:19
Lokalizacja: Kraków
Samochód: Ateca FR 2.0 TSI

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Frodo » 18 maja 2019, 11:29

Przy czym w przypadku wtryskiwaczy jest to stosunkowo prosta procedura i nic nie dokładają do silnika, tylko optymalizują to co jest. Tu jednak mamy dość skomplikowany dodatek, którego ewentualna naprawa lub wymiana będzie zapewne kosztowna i kodowanie też trudne - jeszcze większe koszty...
aktualizacja: widzę, że Felix i ja napisaliśmy mniej więcej to samo w tym samym czasie...
Ateca 2.0 TSI FR, red, DCC, Comfort Asst.+, 360, preinstalacja haka i dodatkowe zabezpiedzenie przed kradzieżą: stacyjka 8-)

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 544
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Seat Ateca Style|1,6TDI |

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: sailor 88 » 18 maja 2019, 14:25

Dodatkowych elementów mechanicznych nie ma. Zastosowano tylko nowy, superszybki fazator (wariator) wałka rozrządu (wymogi cyklu Millera).
Ateca Style|1,6TDI|Samoa Orange|Alcantara|Kamery 360|Martwy punkt|Full Link|Alarm|

Awatar użytkownika
Frodo
Posty: 272
Rejestracja: 21 gru 2018, 13:19
Lokalizacja: Kraków
Samochód: Ateca FR 2.0 TSI

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: Frodo » 18 maja 2019, 17:48

Może jest mała pociecha w tym, że tak to rozwiązali (co oczywiście ma sens). Jednak obawiam się, że "superszybki" fazator lub jego sterowanie (jeśli jest hydrauliczne - przyznam, że nie wiem jak to tu zrobiono), co pewnie wymagało znacznych zmian konstrukcyjnych (nawet jeśli tak samo się nazywa), może być bardziej awaryjne i pod każdym względem droższy od zwykłego - stosunkowo leniwego. ;)
PS. ciekawe jak wygląda procedura wymiany. Nie widzę przeszkód technicznych by było to podobne do wymiany zwykłego, ale producenci lubią komplikować procedury by zarobić na serwisie!
Znając życie Felix lub Sailor88 będą wiedzieć... ;)
Ateca 2.0 TSI FR, red, DCC, Comfort Asst.+, 360, preinstalacja haka i dodatkowe zabezpiedzenie przed kradzieżą: stacyjka 8-)

Awatar użytkownika
sailor 88
Posty: 544
Rejestracja: 27 maja 2017, 9:33
Lokalizacja: Białystok
Samochód: Seat Ateca Style|1,6TDI |

Re: Silnik 1.5TSI

Post autor: sailor 88 » 18 maja 2019, 18:03

No niestety @Frodo, to jest cena postępu. Z jednej strony lepiej, bo szybciej, więcej, bardziej eko, itd. ale z drugiej strony zawsze więcej rzeczy do zepsucia. Zobacz na przykład w Twoim aucie, podwójny układ wtryskowy daje wiele korzyści, ale też potencjalnie zwiększa awaryjność (odpukać w niemalowane). Taka lajfa ;) obecnie...
Ateca Style|1,6TDI|Samoa Orange|Alcantara|Kamery 360|Martwy punkt|Full Link|Alarm|

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 1 gość